۱. مباحث مرتبط با فهم واژگان احاديث۱
يك. توجّه به ديدگاههاى واژهشناسان
با نگاهى فراگير به السرائر، مىتوان دريافت كه ابن ادريس به ديدگاههاى اديبان عرب و واژهشناسان در جهت روشن سازى معانى واژگان فقهى يا واژگان به كار رفته در احاديث توجّهى شگرف دارد، به گونهاى كه شايد بتوان گفت از بسيارى از فقيهان پيش از خود در اين زمينه، پيش است. نويسنده كتاب ابن إدريس الحلّى، نشانىِ چندين واژه حديثى را كه ابن ادريس به تبيين لغوى آن پرداخته، به دست مىدهد.۲ براى نمونه، در باره واژه «عرق» - كه در حديثى به كار رفته است - مىنويسد:
العرق بالعين غير المعجمة المفتوحة و الرّاء غير المعجمة المفتوحة و القاف، الزنبيل قد ذكره الهروى فى «غريب الحديث» وأهل اللّغة فى باب العين والرّاء والقاف.۳
دو. توجّه به خطر تصحيف واژگان حديث
خطر تصحيف در واژگان احاديث، گويا دغدغه مهمّى براى وى بوده است. اين نكته از نمونههايى كه در آنها به ديدگاههاى لغويان در باره واژگان احاديث اشاره كرده است، آشكار مىگردد. براى نمونه در مورد واژه پيشين پس از آن كه نظر هروى در باره آن را آورده، مىنويسد:
وسمعت بعض أصحابنا صحّف الكلمة... فالغرض التنبيه لئلّا تصحَّف الكلمة .۴
و در جاى ديگرى، پس از يادكرد ديدگاه جوهرى در باره واژهاى به كار رفته در يك حديث، چنين آورده است:
فضبطت ذلك لئلّا يجرى فيه تصحيف .۵
1.آشنايى با چگونگى خواندن متن احاديث و معناى واژگان آنها، يكى از نخستين گامها براى فهم معناى كلّى حديث است. گفتنى است كه ابن ادريس، در اين باره به نكتههاى مهمّى توجّه داشته است.
2.ابن إدريس الحلّى، ص ۲۱۶ - ۲۱۲. اين موارد با علامت (ستاره) از ديگر توضيحات لغوى ابن ادريس، بازشناخته مىشود .
3.السرائر، ج ۱، ص ۳۹۰. براى آگاهى از كتابها و واژه شناسانى كه ابن ادريس از آنان بهره گرفته است، (ر. ك: ابن إدريس الحلّى، ص ۲۰۰ - ۲۰۱).
4.السرائر، ج ۱، ص ۳۹۰.
5.همان، ج ۲، ص ۱۲۵. نيز، ر. ك: ج ۳، ص ۱۸۳.