اينها نمونههايى از پرسشهايى است كه نگارنده در نگاشتهاى ديگر تا اندازهاى بدان پرداخته است.۱
۴. روايات مورد پذيرش ابن ادريس
ابن ادريس، چه روايتهايى را مىپذيرفته و آنها را شايسته استدلال بر حكم شرعى مىدانسته است؟ از آنچه تاكنون آورديم، پاسخ اين پرسش تا اندازهاى روشن مىشود. چنان مىنمايد كه ابن ادريس، تنها خبرهاى متواتر را - كه علمآور هستند - حجت مىدانسته است. امّا اين، همه داستان نيست. در ميان سخنان ابن ادريس، احاديثى جز خبر متواتر نيز به چشم مىخورد كه ابن ادريس، ظاهراً آنها را را پذيرفته است. در زير به بررسى نظريات او مىپردازيم.
يك . اخبار مورد اجماع شيعيان
ابن ادريس، در السرائر، از برخى روايتهاى مورد پذيرش خود به گونههاى مختلفى چون: «هذا الخبر مجمع عليه»،۲«هذا الخبر صحيح وعليه إجماع أصحابنا منعقد»، ۳«لقوله عليه السلام المتفق عليه»۴ و «قول الرسول عليه السلام المجمع عليه»،۵ياد كرده است.
در اين گونه موارد، دو گمانه وجود دارد: نخست آن كه عباراتى مانند: «المجمع عليه»، رويه ديگر خبر متواتر است، به اين معنا كه در اين گونه نمونهها، خبر مورد نظر از نگاه ابن ادريس، متواتر بوده است؛ ولى او از اين گونه خبرها با عبارتى غير از متواتر ياد كرده است.
گمانه ديگر آن است كه در برخى از اين نمونهها، گر چه خبر به خودى خود واحد بوده است؛ ولى از آن جا كه دليلى علمآور (مانند اجماع شيعيان يا مسلمانان) با آن همراه است و آن را پشتيبانى مىكند، آن خبر، حجّيت مىيابد و شايسته پذيرش مىگردد.
اگر گمانه نخست را بپذيريم، اين گونه عبارات را بايد در چارچوب رويكرد ابن ادريس به خبر