47
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

وجودى به كار گيرى اين روش در السرائر چيست؟
براى پاسخ‏گويى همه‏جانبه به اين پرسش‏ها، بايد ديدگاه برخى از دانشورانِ پس از ابن ادريس كه در باره رويكرد وى به خبرهاى واحد سخنانى دارند، بررسى شود و سپس به دسته‏اى از دانشوران حلّى كه سرسختانه در برابر ابن ادريس موضع گرفته و بر او فراوان خُرده گرفته‏اند، اشارت شود. از اين رو، بهتر مى‏نمايد كه دنباله اين بحث و پاسخ گفتن به اين پرسش‏ها را در فصل «بررسى جريان‏هاى حديثى مكتب حلّه» ، پى بگيريم.۱

۳. پيامدهاى انكار خبر واحد

انكار خبر واحد به وسيله ابن ادريس، به ناچار بر روش استنباط او اثر نهاده است. برخى از پژوهشگران، چهار پيامد براى اين انكار او برشمرده‏اند:
۱. وجود فتواهاى شاذّ.
۲. محدود شدن گستره احكام فقهى، به اين معنا كه پس از كنار نهادن خبرهاى واحد، بسيارى از احكامى كه تنها مستند آنها يك يا چند حديث بوده است، از گستره وجوب يا حرمت، خارج خواهند شد و پس از آن، بسيارى از واجب‏ها، مباح مى‏شوند و مباح‏هاى بسيارى نيز حرام خواهند گشت.
۳. تأكيد و پافشارى دوچندان بر ديگر دلايل فقهى (مانند آيات قرآن، اجماع و عقل).
۴. بى نيازى از گفتگو در باره چگونگى جمع ميان احاديث متعارض.۲
از آن جا كه سه پيامد نخست، چندان پيوندى با مباحث حديثى ندارند، تنها به بررسى پيامد چهارم مى‏پردازيم. چنان كه مى‏دانيم، احاديث متعارض در ميان احاديث رسيده از معصومان عليهم السلام فراوان‏اند تا آن جا كه شيخ طوسى رحمه اللّه در پيش‏گفتار تهذيب الأحكام، آورده است:
تقريباً نمى‏توان حديثى يافت، جز آن كه در برابر آن، روايتى هست كه با آن، ناسازگار است.۳
امّا تعارض ميان خبرهاى واحد، آن گاه روى مى‏دهد كه هر دو سوى تعارض، به جايگاه دليل

1.ر. ك: فصل «جريان‏هاى حديثى در مكتب حلّه»، بخش «تعامل جريان‏هاى پيش گفته با يكديگر».

2.ابن إدريس الحلّى، ص ۳۴۵ - ۳۴۲.

3.تهذيب الأحكام، ج ۱، ص ۲.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
46

۲. ميزان پايبندى ابن ادريس به اين نظريه‏

اينك اين پرسش مطرح مى‏شود كه: آيا ابن ادريس به نظريّه «انكار حجّيت خبر واحد» در گستره استنباط احكام شرعى نيز پايبند بوده است؟ پاسخ به اين پرسش، از اين رو براى شناسايى انديشه‏هاى حديثى وى بايسته مى‏نمايد كه اگر فقيهى در گستره احكام شرعى - كه مهم‏ترين و كاربردى‏ترين مستند آن، خبرهاى واحد هستند - ، اين گونه خبرها را كنار بگذارد، آن گاه براى اثبات حجم بسيار عظيمى از احكام شرعى به چه دليلى چنگ خواهد زد؟! آن گاه، مى‏بينم كه خود ابن ادريس در السرائر، بارها و بارها به هنگام گفتگو از حكمى شرعى، به احاديثى اشاره كرده است‏۱ و چنان مى‏نمايد كه از آنها به سود ديدگاه خود در آن موضوع، يارى جسته است. آيا اين روش، به معناى استناد و استدلال وى به خبرهاى واحد بوده است؟ اگر چنين نيست، فلسفه

1.تنها براى نمونه ر. ك : السرائر، ج ۱ ، ص ۱۰۹ ، ۱۳۴ ، ۲۰۱ ؛ ج ۲ ، ص ۱۹ ، ۳۳ ، ۴۴ ، ۵۵ ، ۶۲ ، ۷۱ و ... بسيار جاى ديگر.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4672
صفحه از 375
پرینت  ارسال به