كنيم، بلكه بر آنيم كه بگوييم: گذار فقه شيعه از دوره تقليد از شيخ طوسى رحمه اللّه و ورود آن به دوره نقد انديشههاى شيخ و اجتهاد علمى مستقل، تا حدّ زيادى مرهون شجاعت علمى و شخصيت ويژه ابن ادريس است. از مهمترين شاگردان ابن ادريس، سيّد فخّار موسوى است.
بارى! پس از اين آشنايى، انديشههاى حديثى وى را در بخشهاى زير بر مىنماييم:
الف - كلّيات
در اين بخش، برخى ديدگاههاى حديثى كلّى ابن ادريس كه بر ديگر انديشههاى وى چيرگى دارد و به آنها جهت مىدهد، بررسى مىشود.
۱. ابن ادريس و انكار حجّيت خبر واحد
ستيز سهمگين با خبر واحد و انكار حجيّت آن، برجستهترين انديشه حديثى وى است. او در السرائر خود، گاه به كنايه و گاه با صراحتى كه در برخى موارد به تندى مىگرايد ، با عبارتهاى گوناگون بر خبر واحد، تاخته است. وى در پيشگفتار السرائر، آن گاه كه به گفتگو در باره دلايل احكام شرعى مىپردازد، خبر واحد را از هيچ رو، شايسته دليل بودن نمىشِمُرَد. وى به گستردگى، سخن سيّد مرتضى رحمه اللّه در باره انكار حجيّت خبر واحد را مىآورد و سپس مىافزايد:
فعلى الأدلّة المتقدّمة أعمل... و لا أعرّجُ إلى أخبار الآحاد فهل هدم الإسلام إلّا هى.۱
وى كه خبر واحد را سبب نابودى اسلام دانسته است، در لا به لاى گفتگوهاى فقهى خود، اين سخن را ديدگاه همه شيعيان به شمار مىآورد و مىگويد:
با خبرهاى واحدى كه نه علمى در پى مىآورند و نه عملى را ايجاب مىكنند [نمىتوان از اين حكم دست كشيد]. بويژه بر پايه مذهب اصحاب ما كه فقيهان اهل بيت عليهم السلام اند و پيشينيان و پسينيانشان در باره كنار نهادن آنها (خبر واحد) و عمل نكردن بدانها همداستاناند.۲ وى سپس در اين زمينه، به سخن سيّد مرتضى تمسّك مىجويد. سيّد مرتضى نيز - چنان كه از نوشتههايش آشكار است - كنار نهادن خبر واحد را ديدگاه و شعار همه شيعيان مىداند، به گونهاى كه همگان، آنان را با اين شعار مىشناسند.۳ابن ادريس نيز به پيروى از سخن سيّد مرتضى، اين ديدگاه را از بديهيات مذهب شيعه مىداند.۴ وى بر اين اساس، هر گونه خبر واحدى را بىاثر مىشمُرَد حتّى اگر راويان آن، همگى عادل باشند.۵ دليل وى، سيّد مرتضى و ديگر منكران حجّيت خبر واحد را مىتوان با اين سخن از ابن ادريس، بيان كرد:
زيرا چنين خبرى (خبر واحد)، نه علمى به ارمغان مىآورد و نه عملى را الزام مىسازد و نهايتِ فايدهاش اين است كه گمان انسان را به درستى مضمون خبر برمىانگيزد.۶
و گمان نيز از نگاه ابن ادريس و سيّد مرتضى، براى اثبات حكم شرعى، كافى نيست.۷ وى، گام را پيشتر مىنهد و خبر واحد را نه تنها از نگاه شيعيان، شايسته پذيرش نمىداند؛ بلكه بر آن است كه حتّى اهل بيت عليهم السلام نيز خبر واحد را حجّتآور نمىدانستهاند.۸