45
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

كنيم، بلكه بر آنيم كه بگوييم: گذار فقه شيعه از دوره تقليد از شيخ طوسى رحمه اللّه و ورود آن به دوره نقد انديشه‏هاى شيخ و اجتهاد علمى مستقل، تا حدّ زيادى مرهون شجاعت علمى و شخصيت ويژه ابن ادريس است. از مهم‏ترين شاگردان ابن ادريس، سيّد فخّار موسوى است.
بارى! پس از اين آشنايى، انديشه‏هاى حديثى وى را در بخش‏هاى زير بر مى‏نماييم:

الف - كلّيات‏

در اين بخش، برخى ديدگاه‏هاى حديثى كلّى ابن ادريس كه بر ديگر انديشه‏هاى وى چيرگى دارد و به آنها جهت مى‏دهد، بررسى مى‏شود.

۱. ابن ادريس و انكار حجّيت خبر واحد

ستيز سهمگين با خبر واحد و انكار حجيّت آن، برجسته‏ترين انديشه حديثى وى است. او در السرائر خود، گاه به كنايه و گاه با صراحتى كه در برخى موارد به تندى مى‏گرايد ، با عبارت‏هاى گوناگون بر خبر واحد، تاخته است. وى در پيش‏گفتار السرائر، آن گاه كه به گفتگو در باره دلايل احكام شرعى مى‏پردازد، خبر واحد را از هيچ رو، شايسته دليل بودن نمى‏شِمُرَد. وى به گستردگى، سخن سيّد مرتضى رحمه اللّه در باره انكار حجيّت خبر واحد را مى‏آورد و سپس مى‏افزايد:
فعلى الأدلّة المتقدّمة أعمل... و لا أعرّجُ إلى أخبار الآحاد فهل هدم الإسلام إلّا هى.۱
وى كه خبر واحد را سبب نابودى اسلام دانسته است، در لا به لاى گفتگوهاى فقهى خود، اين سخن را ديدگاه همه شيعيان به شمار مى‏آورد و مى‏گويد:
با خبرهاى واحدى كه نه علمى در پى مى‏آورند و نه عملى را ايجاب مى‏كنند [نمى‏توان از اين حكم دست كشيد]. بويژه بر پايه مذهب اصحاب ما كه فقيهان اهل بيت عليهم السلام اند و پيشينيان و پسينيانشان در باره كنار نهادن آنها (خبر واحد) و عمل نكردن بدان‏ها هم‏داستان‏اند.۲ وى سپس در اين زمينه، به سخن سيّد مرتضى تمسّك مى‏جويد. سيّد مرتضى نيز - چنان كه از نوشته‏هايش آشكار است - كنار نهادن خبر واحد را ديدگاه و شعار همه شيعيان مى‏داند، به گونه‏اى كه همگان، آنان را با اين شعار مى‏شناسند.۳ابن ادريس نيز به پيروى از سخن سيّد مرتضى، اين ديدگاه را از بديهيات مذهب شيعه مى‏داند.۴ وى بر اين اساس، هر گونه خبر واحدى را بى‏اثر مى‏شمُرَد حتّى اگر راويان آن، همگى عادل باشند.۵ دليل وى، سيّد مرتضى و ديگر منكران حجّيت خبر واحد را مى‏توان با اين سخن از ابن ادريس، بيان كرد:
زيرا چنين خبرى (خبر واحد)، نه علمى به ارمغان مى‏آورد و نه عملى را الزام مى‏سازد و نهايتِ فايده‏اش اين است كه گمان انسان را به درستى مضمون خبر برمى‏انگيزد.۶
و گمان نيز از نگاه ابن ادريس و سيّد مرتضى، براى اثبات حكم شرعى، كافى نيست.۷ وى، گام را پيش‏تر مى‏نهد و خبر واحد را نه تنها از نگاه شيعيان، شايسته پذيرش نمى‏داند؛ بلكه بر آن است كه حتّى اهل بيت عليهم السلام نيز خبر واحد را حجّت‏آور نمى‏دانسته‏اند.۸

1.همان، ص ۵۱ .

2.همان، ص ۳۳۰.

3.رسائل الشريف المرتضى، ج ۱، ص ۲۰۳؛ ج ۳، ص ۳۰۹.

4.السرائر، ج ۱، ص ۱۲۷.

5.همان، ج ۲، ص ۳۰۴.

6.همان، ج ۱، ص ۱۲۷.

7.همان ، ص ۴۷ . نيز براى مطالعه مطالب سيّد مرتضى در اين باره ، ر. ك : رسائل الشريف المرتضى ، ج ۱ ، ص ۲۰۲.

8.السرائر، ج ۱، ص ۳۹۷.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
44

مى‏نمايد - به دست ما رسيده است. كتاب السرائر الحاوى لتحرير الفتاوى وى، تقريباً در بر دارنده همه انديشه‏هاى حديثى اوست.۱از مهم‏ترين استادان ابن ادريس، عربى بن مسافر است‏۲كه از او نگاشته فقهى خاصّى گزارش نشده است. ديگر استاد وى، حسين بن رطبه سوراوى است‏۳ كه ابن ادريس، النهاية ى شيخ طوسى رحمه اللّه را نزد او آموخته است. جز اين دو نفر - كه هر دو نيز از اهالى منطقه حلّه بوده‏اند - ، ظاهراً ديگر كسانى را كه به عنوان استادان وى نام برده‏اند، تنها كسانى هستند كه ابن ادريس در برخى اجازات حديثى، كتاب‏هايى را از آنها گزارش كرده است. از اين رو، به نظر نمى‏آيد كه در پيشرفت علمى ابن ادريس يا شكل‏دهى به انديشه‏هاى وى، نقش مهمّى داشته‏اند.۴
از سوى ديگر، مى‏دانيم كه روزگار ابن ادريس، دوران چيرگى انديشه‏هاى فقهى، حديثى و اصولى شيخ طوسى رحمه اللّه (م ۴۶۰ق) بوده است تا آن جا كه بنا به گزارش سديد الدين حمصى، بيشتر فقيهان اين روزگار را پيروان و مقلّدان شيخ مى‏دانسته‏اند.۵ بنا بر اين، دور مى‏نمايد كه استادان ابن ادريس، از چنان توانايى‏اى در نوآورىِ فقهى و حديثى برخوردار بوده‏اند كه آن را به شاگرد خويش نيز منتقل كرده باشند. از اين رو، بايد نوآورى‏هاى فقهى ابن ادريس، مخالفت‏هاى وى با بسيارى از ديدگاه‏هاى شيخ طوسى و جرئت علمى در شكستن ركود فقهى روزگار خود را ريشه‏گرفته از وجود گونه‏اى استعداد، نبوغ ذاتى و شجاعتِ اظهار نظر در شخصيت خود وى دانست. ابن ادريس، خود در ديباچه السرائر، از چيرگى ركود بر محافل فقهى آن روزگار و برنتابيدن انديشه‏هاى نو از سوى فقيهان، به سختى زبان به شِكوه مى‏گشايد.۶
البته در اين جا نمى‏خواهيم همه انديشه‏هاى ابن ادريس در نقد شيخ طوسى را درست قلمداد

1.در اين سال‏ها كتاب زندگى و انديشه‏هاى ابن ادريس حلّى از آقاى على همّت‏بنارى، در باره انديشه‏شناسى ابن ادريس و شناخت زندگى و آثار وى به بازار آمده كه بسيار ارزشمند است. به جهت دسترس نداشتن دائم به متن فارسى اين كتاب ، از ترجمه عربى آن بهره گرفته‏ايم.

2.رياض العلماء، ج ۵، ص ۳۲؛ طبقات أعلام الشيعة (الثقات العيون فى سادس القرون)، ص ۲۹۰.

3.ابن إدريس الحلّى، ص ۵۹ .

4.براى مطالعه مطالب ياد شده در شرح حال استادان وى، ر.ك: ابن إدريس الحلّى، ص ۵۷ - ۶۵.

5.كشف المحجّة، ص ۱۸۵. براى آگاهى بيشتر از ويژگى‏هاى دوران پس از شيخ طوسى رحمه اللَّه تا پيش از ابن ادريس، ر.ك: ابن إدريس الحلّى، ص ۳۸۵ - ۳۸۸.

6.السرائر، ج ۱، ص ۴۴.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4669
صفحه از 375
پرینت  ارسال به