33
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

رشته‏هايى دست به نگارش زده‏اند. اين تنوّع و فراوانى دانش‏هاى مطرح در حلّه، سبب شده بود كه دانشوران گوناگون با گرايش‏هاى علمى مختلف و گاه ناهمگون، براى به چنگ آوردن دانش مورد علاقه خود به حلّه روى آورند. براى نمونه، سيّد حيدر آملى پس از سال ۷۵۱ق ، به حلّه آمد و تا پايان عمر، يعنى سال ۷۸۷ق، در اين شهر و ديگر شهرهاى منطقه (نجف و بغداد) روزگار گذرانيد.۱
سيّد حيدر را شايد بتوان نخستين دانشور مشهور شيعى دانست كه در تصوّف، چيرگى خاصّى داشته و بيشتر آثار خود را بر پايه انديشه‏هاى صوفيان و عارفان، نگاشته است. يكى از برجسته‏ترين استادان وى، فخر المحقّقين است كه انديشه‏هاى وى، صبغه‏اى يكسر فقهى و اصولى دارد. در همين روزگار، در اواسط سده هشتم هجرى، شهيد اوّل نيز با زمينه فقهى قوى به حلّه كوچيد و در شمارِ شاگردان فخر المحقّقين، جاى گرفت.۲ سكونت وى در حلّه، گويا چند سال به درازا كشيده است. به هر روى، مى‏بينيم، كه دو دانشور بزرگ هم عصر، با دو گرايش كاملاً گونه‏گون، هر دو رو به سوى حلّه نهاده و از يك استاد، بهره گرفته‏اند. البته شايد مانند اين دو بزرگوار، فراوان بوده‏اند. اين تنوّع و تسامح و هم‏زيستى علمى، سبب شده است كه انديشه‏هاى مكتب حلّه در عرصه دانش‏هاى گوناگون، جلوه‏گر شود. البته چنان كه خواهيم ديد، صبغه غالب فعّاليت‏هاى حلّيان، در گستره فقه و اصول بوده است.

نقد و اصلاح‏

برخى بر آن رفته‏اند كه مكتب فقهى حلّه، پس از هجوم مغولان پديد آمد؛ ولى تا پيش از آن، مكتب بغداد، پيشرو حركت فكرى شيعه بود. نخست، سخن يكى از باورمندان به اين ديدگاه را مى‏آوريم:
مكتب فقهى حلّه ،۳ پس از آن كه هلاكوخان، بغداد را اشغال كرد، پديد آمد. پيش از آن، مكتب بغداد، محلّ حضور انبوه فقيهان و پژوهشگران، و جايگاه تشكيل حلقه‏هاى گسترده درسى بوده است، امّا آن گاه كه بغداد به دست مغولان افتاد، دانشجويان و استادان و فقيهان بغداد، رو به سوى

1.آينه پژوهش، شماره ۸۳ ، «كتاب‏شناسى سيّد حيدر آملى»، رضا استادى، ص ۱۱۵ .

2.القواعد والفوائد، ج ۱، ص ۱۵ (مقدّمه محقّق).

3.سخن ايشان گر چه در باره مكتب فقهى حلّه است؛ ولى چنان كه آورديم، ابعاد دانش‏هاى مطرح در حلّه با يكديگر كاملاً پيوند دارند و پديد آمدن مكتب فقهى حلّه، نمى‏تواند با شكوفايى مكتب حديثى اين شهر، بى‏ارتباط باشد. به عبارت دقيق‏تر، بعد حديثى و فقهى يا كلامى همگى ابعاد گوناگون يك مكتب‏اند.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
32

سيّد عبد الكريم بن طاووس اشاره كرد. ابن داوود، در باره وى نوشته است:
او يكتاى روزگار خود بود... . از كودكى تا هنگام مرگ وى با او بودم .
پيش از او و نيز پس از او، كسى را مانند او در نيك‏خويى و خوش‏مشربى نديدم . در هوش و حافظه، قوى و بى‏همتا بود... يازده ساله بود كه قرآن را در اندك مدّتى حفظ كرد و چهار ساله بود كه نوشتن را در چهل روز، فرا گرفت و از معلّم بى‏نياز شد. برجستگى‏ها و فضائل وى را شمار نتوان كرد... .۱
فخر المحقّقين، فرزند علّامه حلّى نيز هنوز به پانزده سالگى نرسيده بود كه از پدرش نگارش قواعد الأحكام را درخواست نمود.۲ از اين رو، نظر آنان كه معتقدند فخر المحقّقين پيش از بلوغ به درجه اجتهاد رسيده بود، سخن گزافى نيست. البته در اين ميان، توجّه پدران و خانواده‏ها به تربيت فرزندانى دانش‏دوست و دانا نيز زمينه رشد و شكوفايى اين توانايى خداداد را فراهم مى‏آورد و اگر اين توجّه و اهتمام نبود، پرورش چنان عالمانى ساده نمى‏نمود. براى نمونه، سيّد ابن طاووس، تصريح كرده است كه جدّش ورّام بن ابى فراس در نوجوانى به وى تكليف كرده بود كه كتاب المنقذ من التقليد سديد الدين الحمصى در علم كلام را فرا گيرد.۳

۵ . گونه‏گونى دانش‏هاى مكتب حلّه‏

تنوّع دانش‏هايى كه در ميان دانشوران حلّه مورد توجّه بوده است، خود عاملى ديگر در جهت شكوفايى اين مكتب به شمار مى‏آيد. دانشوران حلّه، گر چه بيشتر به تسلّط در دانش فقه و اصول شناخته شده‏اند؛ ولى اگر به نمايه نگاشته‏هاى آنان بنگريم، كتاب‏هاى فراوان ديگرى را در دانش‏هايى مانند كلام و عقايد، ادبيات، حديث (با دانش‏هاى زيرمجموعه آن مانند رجال، فقه الحديث و...) و تفسير مى‏توان سراغ گرفت. گر چه ميزان تلاش حلّيان در هر يك از دانش‏هاى پيش‏گفته به يك اندازه نيست و براى نمونه، نگاشته‏هاى مربوط به كلام و عقايد، بسيار بيشتر از نگاشته‏هاى تفسيرى اين مكتب هستند؛ ولى با اين همه، آشنايى با آثار اين دانشوران به روشنى نشان مى‏دهد كه هر يك از آنان به اقتضاى گرايش علمى و يا علايق شخصى خود در رشته يا

1.رجال ابن داوود، ص ۱۳۱.

2.ايضاح الفوائد، ج ۱، ص ۱۰.

3.فرج المهموم، ص ۷۸.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4712
صفحه از 375
پرینت  ارسال به