309
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

آنچه خواهد آمد، گزيده‏اى از مهم‏ترين نتايج اين پژوهش است و در دنباله آن، پيشنهادهايى براى بررسى بيشتر مكتب حديثى حلّه، در قالب بيان موضوعات ارزشمندى كه نيازمند پژوهش جداگانه‏اند، آمده است:

نتايج‏

۱. دوران شكوفايى علمى شهر حلّه، از نيمه دوم سده ششم هجرى (هم‏زمان با زندگى ابن ادريس) آغاز مى‏گردد و در روزگار علّامه حلّى (۷۲۶ - ۶۴۸ق) به اوج خود مى‏رسد. پس از علامه نيز حيات علمى اين حوزه، البته با شتابى كمتر از روزگار وى، تا نيمه نخست سده نهم هجرى، ادامه يافته است.
۲. موقعيت جغرافيايى مناسب، پشتيبانى سياسى و اجتماعى نسبى حاكمان از عالمان، در دسترس بودن كتاب‏خانه‏هاى بزرگ بغداد و نيز وجود نگاشته‏هاى كهن در زمينه دانش‏هاى گوناگون، همچون حديث، فقه، كلام و... ، نبوغ ذاتى برخى برجستگان حلّه و تنوع دانش‏هاى مطرح در اين شهر، از عوامل شكوفايى علمى اين حوزه و جذب دانشيان بدان بوده است.
۳. سه گونه جريان حديثى را در ميان دانشوران حلّى مى‏توان شناسايى كرد:
- جريان پيرو مكتب حديثى بغداد، با محوريت ابن ادريس حلّى؛
- جريان حديثْ‏محور كه شخصيت برجسته آن، سيّد على بن طاووس بوده است. در رده‏هاى بعد از ابن بِطريق حلّى، وَرّام بن ابى فراس و سيّد فخّار موسوى مى‏توان نام برد.
- جريان فقه‏گرا كه كسانى همچون سيّد احمد بن طاووس، محقّق حلّى، علّامه حلّى و برخى شاگردان علّامه، از برجسته‏ترين شخصيت‏هاى اين جريان هستند؛
۴. مهم‏ترين انديشه‏هاى جريان پيرو مكتب بغداد، عبارت‏اند از:
- انكار شديد حجيّت خبر واحد؛
- عدم بحث از مباحث مرتبط با شرايط پذيرش خبر واحد (همچون ويژگى‏هاى راوى و روايت و...)؛
- حُجّيت قائل نبودن براى هيچ يك از روايات راويان غير امامى؛
- پُر رنگ ساختن تمسّك به قرآن و اجماع و اصول مذهب در استدلال‏هاى فقهى، در غياب خبرهاى واحد.
۵. فعّاليت‏ها و انديشه‏هاى حديثى جريان حديث‏گراى حلّه را مى‏توان اين گونه برشمرد:
فعاليت‏ها:
- تلاش گسترده براى تدوين جوامع دعايى‏
- حديث‏گرايى عاقلانه‏
- ايفاى نقش گسترده در حفظ، تقويت و انتقال ميراث حديثى شيعه و اعتبار بخشى بدان.
انديشه‏ها:
- باور استوار به حجّيت خبر واحد؛
- نگاه واقع‏بينانه به تضعيفات رجاليان، بدون درآميختن مبانى فقهى و اصولى با اين تضعيفات؛
- ارائه برخى مبانى شايان تأمّل و قابل استفاده در ارزيابى احاديث (همچون ارزيابى مصدرى و مضمونى احاديث).
۶. مهم‏ترين ويژگى‏هاى روش‏شناختى و انديشه‏شناختىِ جريان حديثى فقه محور، عبارت‏اند از:
- ويژگى‏هاى روش‏شناختى‏
- تمركز فراوان بر فقه، اصول و كلام، و گسترش اين دانش‏ها و به همين نسبت، به حاشيه رفتن دانش‏هايى همچون فقه الحديث، بويژه در حوزه احاديث غير فقهى؛
- آغاز تدوين جوامع رجالى؛
- آغاز نگارش كتاب‏هاى رجالى با محوريت جرح و تعديل راويان؛
- آغاز روند صحيح‏نگارى و آغاز عملياتى كردن تقسيم چهارگانه احاديث توسّط علامه حلّى؛
- ادامه روند «مناقب‏نگارى» و اثبات امامت امير مؤمنان على عليه السلام ، و نيز پيگيرى ردّيّه‏نويسى بر علماى اهل سنّت در چارچوب رويارويى با فعّاليت‏هاى آنان و پاسخ‏گويى به شبهات.
- ويژگى‏هاى انديشه‏شناختى‏
- جايگزين ساختن «عدالت» به جاى «راستگويى در نقل»، در ارزيابى راويان؛
- كنار نهادن روايات راويان ثقه فاسد المذهب و تضعيف آنان؛
- برجسته كردن معيار «عمل اصحاب» در تعامل با روايات ضعيف؛
- وجود ناسازگارى ميان ديدگاه‏هاى رجالى در باره راويان با تطبيق فقهى؛
- تطبيق دوگانه ملاك‏ها و عدم كاربرد يكسان آنها در حوزه رجال؛
- عدم تحليل درست عوامل تضعيف در سخن رجاليان سده چهارم و پنجم كه سبب تضعيف بسيارى از راويانى شد كه به اتّهاماتى همچون غلو و فساد مذهب، متّهم شده‏اند؛ ولى در صورت تحليل درست، روشن مى‏شد كه اين اتّهامات نمى‏توانند سبب بى‏اعتبارى شخصيت‏هاى حديثى و روايات آنها گردد.
- بنيان‏گذارى پديده «توقّف» در ارزيابى شخصيت حديثى راويان و روايات آنان، به رغم موجود بودن داده‏هاى رجالى قابل توجّه و كافى در باره آنان؛
- كم‏توجهى شديد به دانش طبقات و تمييز مشتركات.
۷. از ميان سه جريان حديثى ياد شده، سيطره علمى بر حوزه حلّه، از آنِ جريان فقه‏گرا بوده است.
۸ . از نظرگاه دانش رجال، در جريان فقه‏گرا، دگرگونى‏هاى مهمّى در شيوه تضعيف و توثيق راويان، بنا نهاده شد كه پس از مقايسه با روند رجال‏پژوهى شيعه در سده‏هاى پيشين، آن را نوعى تغيير مسير معنادار در روند اين دانش مى‏توان دانست.
۹. از مهم‏ترين عوامل اين تغيير مسير، چيرگى شديد صبغه فقهى و اصولى بر انديشه و قلم دانشوران اين جريان است كه سبب شد آنان با تعاريف و پيش‏فرض‏هاى فقهى، به كاوش در احوال راويان بپردازند.
۱۰. انديشه‏هاى ابن ادريس، به علّت انتقادات فقهى فراوان وى از شيخ طوسى رحمه اللّه و نيز انكار حجيّت خبر واحد، با ستيز جدّى جريان فقه‏گرا رو به رو شد و از اين رو، نتوانست به حيات علمى خود ادامه دهد.
۱۱. اختلاف عمده ميان جريان حديث‏گرا با جريان پيرو مكتب بغداد، بر سرِ حجّيت داشتن يا نداشتن خبر واحد بوده است.
۱۲. تعامل جريان فقه‏گرا با انديشه‏هاى سيّد على بن طاووس، همراه با احترام فراوان قائل


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
308
  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5077
صفحه از 375
پرینت  ارسال به