31
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

طاووس، در ميان دانشوران حلّه، گويا توجّهى ويژه به گردآورى كتاب‏هاى كهن و ارزشمند داشته است و اين نكته، از بررسى نگاشته‏هاى وى دانسته مى‏شود. خوش‏اقبالى ديگر سيّد، آن بوده است كه برخى از كتاب‏هاى كتاب‏خانه ورّام بن ابى فراس، جدّ مادرى وى، به او رسيده بود.۱
از سيّد كه بگذريم، ديگر دانشوران حلّه نيز از فرصت بهره‏گيرى از كتاب‏هاى كهن، بى‏نصيب نبوده‏اند. محقّق حلّى، در ديباچه المعتبر، از كتاب‏هاى برخى ياران بزرگ امامان عليهم السلام مانند حسين بن سعيد، بزنطى، احمد بن محمّد بن خالد برقى و احمد بن محمّد بن عيسى ياد مى‏كند كه كتاب‏هايشان در آن هنگام، در ميان بزرگان شيعه متداول بوده است. ۲علّامه حلّى نيز در آثار خود، از نگاشته‏هايى سود جسته است كه اكنون به دست ما نرسيده است. براى نمونه، برخى ديدگاه‏هاى فقهى ابن جنيد اِسكافى فقيه بلند آوازه شيعه در سده چهارم، تنها از راه نگاشته‏هاى علّامه به دست ما رسيده است.۳
كتاب المستمسك ابن ابى عقيل عمّانى، ديگر فقيه بزرگ شيعه در سده چهارم نيز در دست علّامه حلّى بوده است و وى ،ديدگاه‏هاى ابن ابى عقيل را در آثار خود، فراوان آورده است ۴.۵
در اين ميان، شايد انتقال بخشى از ميراث مكتوب بغداديان به حلّه نيز در شكوفايى اين جنبش علمى، بى‏اثر نبوده است. پيش از اين گفتيم كه در ماجراى شيوع وبا در بغداد، و قحطى مواد غذايى، برخى از بغداديان، كتاب‏هاى خود را مى‏فروختند تا لقمه نانى براى خانواده خود فراهم آورند و به تصريح تاريخ‏نويسان، برخى از اين خريداران، مردمان حلّه بوده‏اند. از اين رو، در بررسى علل فراهم آمدن كتاب‏هاى كهن در نزد دانشوران حلّه، اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت.

۴. نبوغ ذاتى برخى برجستگان حلّه‏

در كنار همه عوامل پيش‏گفته، از نبوغ خداداد برخى از شخصيت‏هاى علمى حلّه نيز نبايد به سادگى گذشت. علم‏دوستى برخى از اينان، به راستى جاى ستايش دارد. براى نمونه، مى‏توان به

1.همان، ص ۱۲۹.

2.المعتبر، ص ۲۷.

3.تحرير الأحكام، ج ۱، ص ۱۱۶؛ ج ۲، ص ۱۸۶.

4.مختلف الشيعة، ج ۹، ص ۱۴؛ منتهى المطلب، ج ۳، ص ۱۳۶.

5.براى موارد ديگرى از بيان ديدگاه‏هاى ابن ابى عقيل - هر چند به نام المستمسك، تصريح نشده است - ، ر.ك: مختلف الشيعة، ج ۱، ص ۱۷۶، ۱۸۷، ۱۹۰؛ ج ۲، ص ۴، ۱۱، ۱۶ و... .


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
30

۲. پشتيبانى‏هاى سياسى و اجتماعى حاكمان‏

حمايت‏ها و پشتيبانى‏هاى سياسى و اجتماعى خلفاى بنى عبّاس در واپسين سال‏هاى خلافت و پس از آنان، حمايت‏هاى حاكمان مغول و بويژه، برخى وزيران فرهيخته آنان مانند خواجه نصير، شمس الدين جوينى و ابن علقمى از دانشوران حلّه، نقش مهمّى در گسترش و استوارسازى دانش در شهر حلّه داشته است. پيش از اين به چندين نمونه از حمايت‏هاى مختلف، مانند تشويق‏هاى مالى، رفاهى و... اشاره كرديم. همه اينها در كنار فضاى سياسى نسبتاً پايدارى بود كه سيف الدوله و فرزندان وى، در حلّه، به وجود آورده بودند و در سايه اين فضاى آماده، كار تدريس و نگارش براى دانشوران حلّى تا مدّتى آسان گشت. بر روى هم، از مجموع رفتارهاى حاكمان حلّه در اين سه، سده مى‏توان دريافت كه اگر آنان از دانشوران حلّه حمايتى نمى‏كرده‏اند، مانعى نيز پيش ِ روى آنان پديد نمى‏آورده‏اند.

۳. دسترس به كتاب‏خانه‏هاى بزرگ بغداد و نگاشته‏هاى كهن‏

مى‏دانيم كه بغداد تا پيش از يورش مغول، پايتخت علمى جهان اسلام، دستِ كم در نيمه شرقى آن بود. پس از يورش مغول، گر چه تا اندازه‏اى از درخشش علمى اين شهر كاسته شد؛ ولى به هر روى، چرخه فعّاليت‏هاى علمى، نگارش كتاب، تشكيل حلقه‏هاى درسى و... ، يكسر از حركت، باز نايستاد. وجود كتاب‏خانه‏هاى بزرگ در بغداد - كه هزاران هزار نسخه ارزشمند از نگاشته‏هاى سده‏هاى پيشين را در خود جاى داده بود - ، كار پژوهش و نگارش و جستجو و تدريس و نقد را براى دانشوران حلّه - كه به راحتى به اين گونه كتاب‏خانه‏ها دسترسى داشتند - ، آسان مى‏ساخت. براى نمونه، سيّد ابن طاووس ، ذيل تاريخ بغداد ابن نجّار را - كه بزرگِ حديث‏شناسان مدرسه مستنصريّه بغداد بوده است - ، مستقيماً از وى روايت نموده و مواردى را ذكر كرده است‏۱ و در جاى ديگر، اجازه روايت كتاب‏هاى ابن نجّار را از او دريافت كرده است.۲
از كتاب‏خانه سيّد - كه به راستى گنجينه‏اى از نگاشته‏هاى كهن بوده است - ديگر چيزى نمى‏گوييم؛ چرا كه كُلبِرگ، در نگاشته خود به گستردگى بدان پرداخته است.۳ البته سيّد ابن

1.الأمان من أخطار الأسفار، ص ۱۱۸.

2.فتح الأبواب، ص ۱۴۹.

3.كتاب‏خانه ابن طاووس، ص ۱۲۹ به بعد.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4744
صفحه از 375
پرینت  ارسال به