ششم هجرى بوده است۱وى به سال ۵۱۸ق، درگذشت و شُكوه و عظمت اسماعيليان در ايران، هيچ گاه همانند روزگار او نبود.
بنا بر آنچه آمد، اين توهّم كه فعّاليتهاى باطنيان اسماعيلى، آن اندازه گسترده بوده كه بر دانشوران حلّه، آن هم سالها پس از افول قدرت و نفوذ اسماعيليان اثر نهاده است، از نظرگاه جغرافياى تاريخى نيز ديدگاهى غير مستند است.
ب - اگر عدم ذكر سند توسّط سيّد در آغاز برخى دعاها، سبب توهّم پيشگفته گردد، بايد يادآورى كرد كه سيّد در الإقبال - كه يكى از گستردهترين كتابهاى وى در زمينه دعاهاى روزها و مناسبتهاست - غالباً پايبندى خود را به ذكر سند موجود در منبعى كه از آن نقل مىكند، نشان مىدهد و اين نكته، در جاى جاىِ اين كتاب، ديده مىشود. وانگهى، عدم يادكرد سند، گذاشتن بدعتى به وسيله سيّد نيست. پيش از وى، شيخ طوسى رحمه اللّه نيز بسيارى از دعاهاى مصباح المتهجّد را بدون يادكرد سند، گزارش كرده است.۲
آيا اين به معناى بىتوجّهى شيخ طوسى رحمه اللّه - كه از اركان فقه و معارف شيعه است - به يادكرد سند يا اخذ آن دعاها از مصادر غير معتبر يا تأثيرپذيرى از عرفا و صوفيه در گزارش دعاهاست؟! روشن است كه پاسخ، منفى است.
ج - نكته ديگرى كه در نقد اين ديدگاه بايد خاطرنشان ساخت، آن است كه اگر دعاهايى همچون «مناجات شعبانيه»، سبب اين توهّم شده است، بايد بگوييم علامه مجلسى رحمه اللّه كه يكى از آشناترين علما با زبان روايى اهل بيت عليهم السلام است، اين مناجات را همانند سيّد، از امامان عليهم السلام روايت مىكند و ميان آن با ديگر سخنان رسيده از اهل بيت عليهم السلام تفاوت و اختلاف صبغهاى نمىديده است،۳ با آن كه در باره مصباح الشريعة، به روشنى تفاوت روش آن با ديگر سخنان اهل بيت عليهم السلام را يادآور مىشود.۴از قضا علامه مجلسى، در باره كتاب عتيق غروى - كه وى مناجات شعبانيه را از
1.براى شخصيت و فعّاليتهاى وى در گسترش مذهب اسماعيلى ، ر. ك : همان، ص ۲۳۷ ، ۳۱۶ - ۳۱۷ ، ۴۷۷ و ۵۲۷.
2.براى نمونه، ر. ك: مصباح المتهجّد، ص ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۳ و ۱۲۷ و بسيارى از صفحات ديگر.
3.بحار الأنوار، ج ۹۱، ص ۹۶ به بعد.
4.همان، ج ۱، ص ۳۲.