295
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

چهار. نگارش «الملهوف» در دوران ناپختگى علمى برپايه برخى شواهد

هم ايشان در دنباله سخن، بر آن رفته‏اند كه سيّد، الملهوف را در روزگار جوانى (و به تعبير اين قلم: دورانى كه هنوز به پختگى علمى نرسيده بود)، نگاشته است و از اين رو، از نگاه ايشان، مطالب نادرستى را در كتاب خود، گنجانده است.۱ايشان، قرائنى نيز براى اين سخن خود و در نتيجه آن، بى‏اعتبار نشان دادن الملهوف به دست داده‏اند كه به طور گزيده، از اين قرارند:
- سيّد، در اين كتاب، برخى مطالب مشهور را با عبارت «قيل» آورده است و با توجّه به اين كه كتاب‏خانه بزرگى در اختيار داشته است، پس نمى‏توان اين كتاب را به دوره پختگى علمى وى نسبت داد.
- سيّد، در اين كتاب، مطالبى آورده است كه با «پختگى علمى» او سازگار نيست و سپس به دو نمونه از اين گونه خبرها اشاره مى‏كنند.
- وى تحليل‏هايى دارد كه با عظمت علمى او، همساز نيست، چنان كه از آيه «فَتُوبُواْ إِلَى‏ بَارِلِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ»،۲ جواز به خطر انداختن خود را فهميده است.
وى سپس اين گونه نتيجه‏گيرى كرده است كه الملهوف، نمى‏تواند منبع قابل اطمينانى قلمداد شود؛ زيرا علاوه بر فاصله زمانى (شش قرن) و نداشتن سند، حاوى مطالب متناقض و غير عادى است.۳

نقد اين ديدگاه‏

اينك بررسى اين ديدگاه:
- نكته نخست آن كه اساساً هدف سيّد از نگارش الملهوف، آن بوده است كه زائران حرم امام

1.همان، ص ۲۳۳ - ۲۳۴.

2.سوره بقره، آيه ۵۴.

3.معرفى و نقد منابع عاشورا، ص ۲۳۴ - ۲۳۵.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
294

كه آن را به باور خود با ديدگاه برخى صوفيانْ هماهنگ دانسته ، چنان ارزيابى‏اى از نگاه سيّد به دست داده است؛ ولى به بخش‏هاى ديگر سخنان سيّد، آن چنان كه بايد، توجّه نداشته است.

سه. نقل مطالب غير مستند و ناهماهنگ با رفتار امام حسين عليه السلام

همان نويسنده در بخش ديگرى از سخن خود، تاريخ‏نگارى سيّد در الملهوف را به سختى زير سؤال مى‏برد و مى‏نويسد:
مطالبى كه ابن طاووس نقل كرده تا آن زمان در كتاب‏هاى حديثى شيعه وجود نداشته است و بعد از او در برخى كتاب‏ها آمده است. اين گزارش‏ها با رفتار امام در تضادند و اين شخصيت ممتاز معنوى و اخلاقىِ ابن طاووس بود كه موجب شد تا اين مطالب، بدون نقد، مورد قبول شيعيان قرار بگيرد... .۱
اگر برداشت ايشان آن است كه همه گزارش‏هاى الملهوف، ويژگى‏هاى ياد شده را دارند، بى‏گمان، سخنى نادرست است؛ زيرا بسيارى از مطالب و گزارش‏هاى اين كتاب، اين گونه نيستند و اين نكته بر كسى كه يك بار اين كتاب را به دقت بخواند، روشن است.
امّا اگر مقصود ايشان چند گزارش از ميان ده‏ها گزارش اين كتاب است، بايد گفت كه وجود مطالبى كه به باور ايشان قابل پذيرش نيست، اعتبار اجمالىِ همه كتاب را از ميان نمى‏بَرَد؛ زيرا علاوه بر اين كه اين نوع نگاه به كتاب‏هاى تاريخى، نگاهى علمى نيست، كمتر كتابى را نيز مى‏توان يافت كه كسى با مبناىِ ويژه خود نتواند بر برخى از مطالب آن خرده بگيرد. البته ما با اين ديدگاه ايشان كه شخصيت سيّد، نقشى مهم در گسترش اقبال به كتاب الملهوف داشته است، موافقيم. همچنين ادّعا نمى‏كنيم كه سيّد از هر نوع اشتباه دور است؛ ولى بايد توجّه داشت كه به صرف وجود برخى روايات كه گهگاه با استبعادهاى شخصى نويسنده،۲ مخدوش نمايانده شده، شايسته نيست اين گونه بنگاريم كه: «چرا ابن طاووس اين همه مطالب ضعيف و بدون سند را روايت كرده است؟».۳اگر تصوّر ايشان از كتاب تاريخى، بويژه تاريخ روايى، آن هم در روزگارى همچون سده هفتم، آن است كه همچون تاريخ الطبرى، همه روايات را با سند تا زمان رخداد، گزارش كند و علاوه بر آن، راويان آن سند نيز همگى از افراد شناخته شده و توثيق شده باشند، بايد اطمينان داشته باشند كه چنين كتابى نه تاكنون نگاشته شده است و نه پس از اين، نگاشته خواهد شد و اساساً روش نگارش و تحليل تاريخى نيز روش سندىِ محض نيست.

1.معرفى و نقد منابع عاشورا، ص ۲۲۹.

2.براى نمونه، ر. ك: همان، ص ۲۰۸، در باره روايت گريه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بر امام حسين عليه السلام در كودكى (باور كردن چنين رواياتى، بسيار سخت است؛ چون اگر چنين اتفاقى رخ مى‏داد، حتماً در گزارش‏هاى ديگر مى‏آمد؛ زيرا دليلى براى كتمان كردن چنين مطلبى وجود ندارد)، ص ۲۱۴ (اگر چنين رواياتى واقعيت مى‏داشت...) .

3.همان، ص ۲۲۹.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4859
صفحه از 375
پرینت  ارسال به