۱. سيّد على بن طاووس
يك. نسبت دادن اعمال و آداب به معصوم عليه السلام
نويسنده روضات الجنّات، پس از اعتراف به جايگاه والاى سيّد در فصاحت و بلاغت در باره روش دعانگارى سيّد چنين مىنگارد:
... بحيث تشتبه كثيراً ما عبارات دعواته الملهمة و زياراته الملقمة بعبارات أهل بيت العصمة عليهم السلام بل أراه فى كتاب مصباح الزائر و أمثاله كأنّه يرى نفسه مأذوناً فى جعل وظائف مقرّرة لمواضع المكرّمة۱ و مواقف صالحة كما ترى أنّه يذكر أعمالاً من عند نفسه ظاهراً للمسجد الكوفة۲ و أمثالها غير مأثورة فى شىءٍ من كتب أصحابنا المستوفين لوظائف الشريعة فى مؤلّفاتهم ولا منسوبة فى كلمات نفسه إلى أحدٍ من المعصومين عليهم السلام مع أنّ من دَيْدَنه المعروف ذكر السند المتّصل إليهم فى كلّ ما يجدُه من الجليل والحقير.۳
نقد اين ديدگاه
ولى اين سخن وى، از چند سو نادرست است:
- نخست آن كه اساساً سيّد در هيچ جا از نوشتههاى خود از انشاى زيارت براى امامان، سخن نگفته است؛ بلكه آنچه وى بدان اشارت كرده، انشاى دعاست براى برخى حوائج و ميان دو حوزه دعا و زيارت، تفاوت بنيادين وجود دارد. در ضمن، شمار اين موارد نيز - همچنان كه در بخش فوايد نگاشتههاى سيّد گذشت - در مقايسه با دعاهاى مأثور، بسيار اندك و بلكه نزديك به صفر است.
- دو ديگر آن كه سيّد هر جا آهنگ انشاى دعا داشته، بى استثنا به آن تصريح كرده است و با جستجو در مواردى كه وى دعايى از خود انشا كرده، به روشنى مىتوان مرز ميان دعاى مأثور و دعاى انشايى سيّد را - بى هيچ ابهام - دريافت.
- سوم آن كه در موارد بسيار اندكى كه سيّد دعايى انشا كرده، تفاوت قابل توجّهى ميان گونه عبارتپردازى و جملههاى سيّد و روح و سياق دعاى مأثور وجود دارد كه آشنايان با زبان دعاى اهل بيت عليهم السلام با اندك درنگ مىتوانند اين تفاوت را دريابند. از اين رو، سخن وى كه در بسيارى از نمونهها عبارتهاى سيّد با عبارتهاى رسيده از اهل بيت عليهم السلام مشتبه مىگردند، نادرست است.
- خوشبختانه با چاپ منقّحى كه از مصباح الزائر سيّد در دست است و بر پايه تخريج مصادر روايتهاى سيّد به دست محقّقان كتاب - كه تلاششان مشكور باد - ، ديگر در اين نكته ترديدى باقى نمىمانَد كه همه روايتهاى مصباح الزائر و بويژه آن دسته كه ظاهراً بدون مصدر و سند ياد شدهاند، در منابع كهنتر همچون مزار شيخ مفيد، كامل الزيارات ابن قولويه و مزار ابن المشهدى و جز آنها گزارش شده است.۴ تنها در چند مورد اندك، محقّقان كتاب، روايتى را كه سيّد براى نمونه از كامل الزيارات گزارش كرده، در نسخه موجود از اين كتاب نيافتهاند؛۵ ولى گوشزد كردهاند كه مجلسى، همان روايت را از كامل الزيارات گزارش مىكند و اين نشان از كاستى نسخههاى موجود است كه البته در حوزه نسخهپژوهى، امرى كاملاً رايج است.
قضا را همه يا بيشتر اعمال و آدابى كه سيّد براى مسجد كوفه برشمرده، در كتابهاى كهن، روايت شده است.۶
- روش سيّد در همه كتابهاى خود، ياد كرد سند پيوسته تا معصومان عليهم السلام نبوده است و اين نكته بر كسى كه با روش و هدف نگارش كتابهاى سيّد آشنايى داشته باشد، هويداست. سيّد به تناسب هدف كتابها و مخاطبان و كاربران آنها گاه ويژگىهاى منبع خود و سند حديث و دعا يا زيارت را ياد كرده و گاه از اين كار، خوددارى نموده است.
روشن است كه در كتابى همچون مصباح الزائر كه قرار بود همنشين و چراغ فراروى زائران حرم ائمّه عليهم السلام باشد و طبيعتاً بايد گزيدهگويى را در آن رعايت كرد - همچنان كه خود سيّد بدين نكته توجّه داشته۷- ، نيازى به ياد كرد منبع يا سند پيوسته نبوده است و هم از اين رو، عدم يادكرد سند در چنين كتابى، هرگز بدان معنا نيست كه آن زيارت را نويسنده كتاب پرداخته است.
1.ظاهراً مكرّمة، بدون «ال» درست است.
2.ظاهراً «لمسجد الكوفة» صحيح است.
3.روضات الجنات، ج ۴، ص ۳۳۰.
4.ر. ك: پاورقىهاى سراسر كتاب.
5.مصباح الزائر، ص ۵۳۴ - ۵۳۵.
6.ر. ك: همان، ص ۸۰ ، به بعد (پاورقىهاى محقّقان).
7.مصباح الزائر، ص ۲۴ و ۵۳۹ .