285
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

دو. محقّق حلّى‏

گروهى از اخباريان پنداشته‏اند كه ديدگاه محقّق حلّى در موضوع خبر واحد در كتاب معارج، با ديدگاه وى در المعتبر تفاوت داشته و وى در ديباچه المعتبر - كه آن را در واپسين سال‏هاى عمر نگاشته است - ، از نظريه خويش در معارج، بازگشته است.۱ از نگاه آنها ديدگاه محقّق حلّى در آغاز، به ديدگاه متأخرانْ نزديك بود؛ ولى پس از درنگ و بررسى، سرانجام روش قدما را در ارزيابى روايت پذيرفت. اكنون براى بررسى اين نسبت، چند نكته را بايد گوشزد كرد:
- نخست آن كه محقّق در معارج، ادّعاى شيخ طوسى را مبنى بر اين كه شيعيان به روايت‏هاى فاسد المذهب‏هايى كه راستگو باشند (همچون ابن بكير و طاطرى) عمل مى‏كنند، نمى‏پذيرد و مى‏نويسد: «والجواب أنّا لا نعلم إلى الآن أنّ الطائفة عملت بأخبار هؤلاء».۲
- دوم آن كه محقّق، اين ديدگاه شيخ را كه براى راوى همين اندازه كافى است كه در نقل كردن، راستگو باشد، هر چند از نظر اعتقادى فاسد المذهب باشد، نمى‏پذيرد و مى‏نويسد: «ونحن نمنع هذه الدعوى‏... و لو سلّمناها لاقتصرنا على المواضع الّتى عملت فيها بأخبار خاصّة ولم نُجِز التعدى فى العمل إلى غيرها...».۳
- سوم آن كه محقّق در ديباچه المعتبر، عمل شيعيان به برخى روايت‏هاى ضعيف را - كه لابد

1.الفوائد المدنيّة، ص ۳۱۸؛ هداية الأبرار، ص ۵۰ - ۵۳ و ۹۵.

2.معارج، ص ۱۴۹.

3.همان‏جا.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
284
  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4776
صفحه از 375
پرینت  ارسال به