261
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

نهاده‏اند،۱ در حالى كه از نگاه وى همه گونه‏گونى و اختلاف‏هايى كه ميان روايات ديده مى‏شود، ناشى از تقيّه است، نه عاملى ديگر مانند جعل و... .۲

1.الدرر النجفيّة، ج ۲، ص ۳۱۴.

2.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۸ .


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
260

علمى را معتبر دانسته است و از سوى ديگر، اين گونه علوم، از راه خبر يك شخص عادل يا باخبر شخصى غير عادل، اگر قرائنى آن را تأييد كنند، به دست مى‏آيد.۱ اگر اين گونه باشد، آن گاه روايت‏هاى رسيده در كتاب‏هاى معتبر و رايج ميان شيعيان همگى علم‏آور خواهند بود زيرا يا راويان آنها ثقة هستند يا قرائنى در پشتيبانى آنها وجود دارد.۲

بررسى اين نقد

اصوليان، در همان روزگار و پس از آن، اين ادّعاى اخباريان را نپذيرفته و دلايل آنها را به نقد كشيده‏اند.۳
در اين جا در پى داورى در باره اين نقد اخباريان نيستيم؛ زيرا اين موضوع به گستردگى از سوى دانشوران اصولى و در گذر سال‏ها گفتگو و نقض و اِبرام، بررسى شده است.۴

نقد دوم. تقسيم‏بندى چهارگانه احاديث‏

دومين نقد بنيادين اخباريان - كه بايد آن را ريشه بسيارى از خُرده‏گيرى‏هاى آنان بر متأخّران دانست - ، نقد بر ابداع تقسيم بندى چهارگانه احاديث به وسيله متأخّران است. ملّا محمّد امين استرآبادى - كه اين موضوع را به گستردگى به گفتگو نهاده است - بر آن است كه اين تقسيم‏بندى در جايى كاربرد دارد كه دليلى بر جواز تمسّك به خبر واحدى كه قرينه‏اى علم‏آور، آن را تأييد نكند، در ميان باشد و از آن جا كه چنين دليلى در دست نيست، چنين تقسيم‏بندى‏اى نيز بيهوده است.۵وى در دنباله سخن به بيان انگيزه‏هاى تاريخى و عواملى مى‏پردازد كه از نگاه وى، زمينه را براى پيدايى اين تقسيم‏بندى فراهم كرد. در تحليل وى آمده است:
لمّا نشأ ابن الجنيد و ابن أبى عقيل فى أوائل الغيبة الكبرى‏ طالعا كتب الكلام و أصول الفقه للمعتزلة ونَسَجا فى الأكثر على منوالهم ثم أظهر الشيخ المفيد حسن الظنّ بهما عند تلامذته - كالسيّد الأجل المرتضى و رئيس الطائفة - فشاعت القواعد الكلاميّة و القواعد الاُصوليّة المبنيّة على الأفكار العقليّة بين متأخّرى أصحابنا حتّى وصلت النوبة إلى العلامة ومن وافقه من متأخّرى أصحابنا الأصوليين فطالعوا كتب العامّة لإرادتهم التبحّر فى العلوم أو غيره من الأغراض الصحيحة وأعجبتهم كثير من قواعدهم الكلاميّة والأصوليّة [و] الفقهيّة و التقسيمات و الاصطلاحات المتعلّقة بالأمور الشرعيّة فأوردوها فى كتبهم لا لضرورة دعت إليه - كما سيجى‏ءُ بيانه إن شاء اللَّه تعالى‏ - بل لغفلتهم عن أن تلك القواعد و التقسيمات و الاصطلاحات لا تتّجه على مذهبنا ولغفلتهم عن استغناء علمائنا عن سلوك تلك الطرق بالأعلام المنصوبة من اللَّه تعالى‏ والآثار المنتشرة عن أئمّة الهدى‏ - صلوات اللَّه عليهم - .۶
نويسنده هداية الأبرار نيز تحليلى نزديك به آنچه آمد، به دست مى‏دهد.۷
بنا بر اين تقسيم‏بندى چهارگانه احاديث از نگاه وى، جلوه‏اى از اثرگذارى انديشه سنّى بر نگاه عالمان شيعه به احاديث بوده است و هم از اين روست كه وى به كار بستن اين گونه قواعد را در نگاشته‏هاى شيعى، سبب نابودى دين دانسته است‏۸.
صاحب حدائق نيز آشكارا اين تقسيم را از «مستخرجات» اهل تسنّن قلمداد مى‏كند.۹ گر چه در جايى نيز بر آن رفته است كه علّت پيدايى اين تقسيم از سوى متأخّران - آن است كه پنداشته‏اند كه گونه‏گونى روايات ريشه در جعل احاديث دارد و براى رهايى از آن، اين تقسيم‏بندى را بنيان

1.هداية الأبرار، ص ۱۳.

2.همان، ص ۷ به بعد، الفوائد المدنيّة، ص ۱۰۵ - ۱۰۶.

3.براى مجموعه‏اى از اين نقدها و پاسخ‏ها، ر. ك: معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۲۳ - ۳۵؛ همچنين براى آگاهى از منابع گزارشگر ديدگاه اخباريان و مخالفان آنان، ر. ك: نظريّة السنة فى الفكر الإمامىّ الشيعىّ، ص ۲۴۱ - ۲۶۲.

4.در كوتاه سخن، مى‏توان گفت: آنچه اخباريان به عنوان دليل ادّعاى خود فراز آورده‏اند، اخصّ از مدّعاست و نمى‏تواند شامل همه روايت‏هاى رسيده در كتاب‏هاى رايج شيعه باشد. (براى آگاهى بيشتر، ر. ك: فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۳۵۶) علاوه بر آن كه روش بزرگان متقدّم در رويارويى با احاديث آن كتاب‏ها نيز بيانگر نادرستى ادعاى آنان است.

5.الفوائد المدنيّة، ص ۱۲۲ - ۱۲۳.

6.همان، ص ۱۲۳ - ۱۲۴. نزديك به همين ارزيابى، ر. ك: ص ۱۷۳. اين نكته را گوشزد مى‏كنيم كه آنچه وى در باره ديگر دانشوران شيعى همچون ابن جنيد و شيخ مفيد آورده نيز جدّاً جاى تأمّل دارد و با بيانى كه وى فراز آورده، پذيرش همه اين نسبت‏ها دشوار است؛ ولى در اين جا به اقتضاى وظيفه اين نوشتار، تنها به بررسى نسبت‏هاى ياد شده در باره علامه و دانشوران پس از وى خواهيم پرداخت.

7.هداية الأبرار، ص ۹۴ - ۹۷ و ص ۲۱۹ - ۲۲۲.

8.الفوائد المدنيّة، ص ۳۶۸.

9.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۲۴.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5072
صفحه از 375
پرینت  ارسال به