27
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

تدريج، زبان رسمى آنان گشت.۱
نويسنده تاريخ الحلّة، از نبطيان - كه آنها را ساكنان اصيل و قديمى حلّه خوانده - ، نيز نام برده است؛ ولى به نظر مى‏آيد كه حضور آنان پس از تأسيس رسمى شهر حلّه، چندان چشمگير نبوده است و به گمان بسيار، با در آميختن با دو قبيله عرب و كرد، هويت خود را از دست داده‏اند.

۲. تركيب مذهبى شهر حلّه‏

چنان كه آورديم، پايه‏گذاران شهر حلّه، شيعيان بنى‏اسد بودند كه با پشتيبانى كردهاى جاوانى، كار خود را به پيش مى‏بردند. در گذر تاريخ نيز، در ميان انديشمندان حلّى، شخصيت برجسته‏اى از اهل سنّت ديده نمى‏شود. بنا بر اين، صبغه غالب شهر حلّه در اين سه سده، شيعى بوده است.
ابن بطوطه، جهانگرد پُرآوازه عرب در سده هشتم نيز كه از حلّه گذر كرده، در توصيف آن مى‏نگارد:
ساكنان اين شهر، همگى شيعه اثنا عشرى هستند.۲
البته در اين ميان، چهره‏هايى از اهل سنّت نيز كه پسوند «حلّى» در كنار نام آنها باشد، به چشم مى‏خورند،۳ ولى پيداست كه اهل سنّت، اگر هم حضورى در اين شهر داشته‏اند، ناچيز بوده و به حساب نمى‏آمده است.

۳. مناسبات دانشوران حلّه با حاكمان‏

چنان كه پيش از اين به اشارت گذشت، در اين سه سده، معمولاً روابط حاكمان عبّاسى و پس از آنان فرمان‏روايان مغول و ديگر حاكمان محلّى حلّه با دانشوران اين شهر، احترام‏آميز و همراه با ارج‏گزارىِ جايگاه علمى آنان بوده است. براى نمونه، برادران آل طاووس در اين روزگار، مورد تكريم حاكمان وقت قرار گرفتند. مستنصر، خليفه عبّاسى، خانه‏اى را در بغداد به سيّد على بن طاووس، هديه داد تا در آن سكنا گُزيند.۴ وى دختر يكى از وزيران حكومتى را به همسرى گرفت

1.همان، ج ۱، ص ۲۶ - ۲۷.

2.رحلة ابن بطوطة، ج ۲، ص ۵۶ .

3.تاريخ الحلّة، ج ۱، ص ۵۶ كه از يك قاضى القضاة حنفى مذهب نام برده است.

4.أعيان الشيعة، ج ۸، ص ۳۵۹.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
26

بود تا آن جا كه به نوشته برخى مورّخان، مردم مجبور به خوردن برخى حيوانات وحشى شدند.۱
روشن است كه در چنين شرايطى، ديگر از اين مناطق، بزرگانى چون محقّق و علّامه حلّى برنمى‏خيزد يا اگر هم بزرگى پا به ميدان بگذارد، مجال فعّاليت علمى در خور نمى‏يابد. بزرگ‏ترين دانشورى كه در اين روزگاران از حلّه برخاست و انديشه‏هاى فقهى و حديثى وى درخور توجّه بوده، ابن فهد حلّى است. با وفات او در سال ۸۴۱ق، كتاب فعّاليت‏هاى علمى دانشوران حلّه، آرام آرام بسته شد و توجّه شيعيان به سوى جبل‏عامل - حوزه‏اى كه خود را براى خيزش علمى بزرگى آماده مى‏كرد - جلب شد.

بنا بر آنچه آمد، از نظرگاه دگرگونى‏ها و شرايط سياسى، از نيمه سده هفتم تا دهه‏هاى نخست سده هشتم هجرى را مى‏توان دوره ثبات سياسى شهر حلّه دانست . در آن ايّام، زمينه براى رشد و شكوفايى علمى و حاكميت يافتن حوزه حلّه بر همه گستره نفوذ شيعه، بسيار مساعد بوده است. همچنين دوران پيش از آن را مى‏توان دوره آماده‏سازى بستر براى رشد علمى و دوره پس از آن را دوره بى‏ثباتى‏هاى سياسى و در پى آن، افول فعّاليت‏هاى علمى در حلّه دانست.

د - نگاهى به اوضاع فرهنگى - اجتماعى حلّه در سده‏هاى هفتم تا نهم هجرى‏

آنچه پيش از اين آورديم، راه را براى آشنايى خواننده با شرايط فرهنگى - اجتماعى شهر حلّه در سه سده مى‏گشايد. در زير، برخى از برجسته‏ترين ابعاد فرهنگى - اجتماعى شهر حلّه در اين دوران را بر مى‏رسيم:

۱. تركيب جمعيّتى شهر حلّه‏

در آغاز شكل‏گيرى شهر حلّه، سه گروه از مردمان در آن حضور داشته‏اند: نخست، اقوام عرب كه بيشتر آنان از بنى اسد بودند و البته گروه‏هايى از برخى قبيله‏هاى ديگر نيز با آنان همراه بوده‏اند. سيف الدوله - چنان كه آمد - خود از همين بنى اسد بوده است. دوم، كردها، كه در قالب قبيله جاوان، سازمان يافته بودند. جاوانى‏ها، شافعى مذهب بودند و اسديان، شيعه اماميه. امّا پس از شكل‏گيرى شهر حلّه و گِرد آمدنِ اين دو قبيله در كنار هم و هم‏پيمانى آنها با يكديگر، در مدّتى نه چندان طولانى، همه يا بيشتر كردها، مذهب شيعه را پذيرفتند، همچنان كه زبان عربى نيز به

1.تاريخ الحلّة، ج ۱، ص ۱۰۳.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4911
صفحه از 375
پرینت  ارسال به