251
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

ب - پس از روزگار علّامه حلّى‏

با بررسى كتاب‏هاى به جا مانده از دوران پس از علّامه و نيز فعّاليت‏هاى علمى دانشوران اين روزگار مى‏توان گفت كه تعامل ميان شيعه و سنّى در همه محورهاى پيش گفته، پس از وى، غالباً رو به افول نهاد و كاهش يافت. اكنون اين دوران را در محورهاى زير برمى‏رسيم:

۱. كاهش گسترده گرفتن اجازات از دانشوران سنّى‏

در ميان دانشوران حلّى پس از علّامه حلّى، چهره برجسته‏اى را نمى‏يابيم كه با مشايخ حديثى سنّى ارتباط قابل توجّهى داشته يا نزد آنان دانشى آموخته باشد و يا از آنان، اجازه روايى دريافت نموده باشد. البته اين بدين معنا نيست كه هيچ يك از اين بزرگان شيعه از هيچ استاد سنّى، مطلقاً اجازه‏اى دريافت نكرده است؛ بلكه سخن بر سرِ شمار اين اجازه‏ها و استفاده‏هاست كه حقيقتاً قابل توجّه نيستند.
همچنين اين سخن بدين معنا نيست كه ارتباط روايى دانشوران حلّى پس از علّامه حلّى با نگاشته‏هاى كهن سنّى، قطع بوده است؛ زيرا اين دانشوران، غالباً نگاشته‏هاى شيعى را با واسطه فخر المحقّقين - كه از بزرگ‏ترين استادان اجازه در حوزه حلّه بوده است - از علّامه و با سند علّامه روايت مى‏كنند۱ و ارتباطى گسترده نيز با دانشوران سنى - تا آن جا كه دريافته‏ايم - نداشته‏اند. از اين رو، اگر هم اجازه‏اى براى نگاشته‏هاى سنّى داشته‏اند، به گمان بسيار از طريق علّامه حلّى رحمه اللّه بوده است،۲ اگر چه در اين ميان، برخى دانشوران سنّى از خرمن دانشِ برخى عالمان حلّى

1.براى نمونه، ر. ك: بحار الأنوار، ج ۱۰۴، ص ۵۹، ۱۵۱، ۱۷۸ و... .

2.البته در اين جا دو نمونه از دانشوران پس از علّامه را مى‏توان سراغ گرفت كه از مشايخ سنّى به نحو گسترده‏اى بهره گرفته‏اند. نخست، شهيد اوّل رحمه اللَّه است. (ر. ك: بحار الأنوار، ج ۱۰۴، ص ۱۹۰ - ۱۹۱) و ديگر تاج الدين محمّد بن معيّة. (همان، ص ۱۷۵)؛ ولى بايد توجّه داشت كه شهيد اوّل، دانشمندى برخاسته از جبل عامل و پايه‏گذار مكتب فقهى و حديثى آن منطقه است كه خود، مكتبى مستقل به‏شمار مى‏آيد. لذا با وجود اثرپذيرى از مكتب حلّه، بهتر است ايشان را در شمارِ دانشوران جبل عاملى ياد كنيم. گرفتن اجازه روايى از مشايخ سنّى، از ويژگى‏هاى شهيد است و ريشه در سفرهاى دور و دراز وى در مناطق سنّى‏نشين دارد، نه روش متداول در حوزه حلّه پس از علّامه. ابن معيّه نيز دانشورى تأثيرگذار در حوزه حلّه به شمار نمى‏آمده است. بنا بر اين، دو دانشور ياد شده نمى‏توانند مثال نقض آنچه آورديم، به شمار آيند. هر چند، حتّى اگر چنين باشد، باز هم سخن پيش گفته در باره بيشتر دانشوران حلّى پس از علّامه، درست است.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
250

خود دارد - در پاسخ به منهاج الكرامةى علّامه نگاشت. ابن حجر نوشته است كه وقتى بخشى از كتاب ابن تيميّه به علّامه حلّى رسيد، گفت: «اگر آنچه را گفته‏ام، مى‏فهميد، پاسخش را مى‏دادم».۱

۳. توجّه فراوان به فقه مقارن و احاديث فقهى سنّى‏

تا روزگار علّامه حلّى، چند كتاب مهم فقهى - استدلالى را مى‏شناسيم كه معمولاً ديدگاه‏هاى دانشوران و فقيهان سنّى را نيز در كنار ديدگاه‏ها و فتواهاى فقيهان امامى يادآور شده‏اند و به بررسى و نقد آنها پرداخته‏اند و به اصطلاح امروزى به «فقه مقارن» توجّهى فراوان داشته‏اند. پيداست كه اين توجّه مستلزم يادكرد احاديث فقهى اهل تسنّن در مسائل فقهى نيز هست. از اين رو مى‏بينيم كه ابن ادريس در السرائر به ديدگاه‏هاى اهل سنّت، فراوان اشاره مى‏كند.۲ محقّق حلّى نيز در جاى جاى المعتبر خود، به بررسى و نقد روايت‏هاى فقهى سنّيان مى‏پردازد۳ و گاه از روايت‏هاى آنان در تأييد روايت‏هاى فقهى شيعيان، سود مى‏جويد و گاه نيز كاستى‏هاى آنها را پيش ديد مى‏نهد.۴
توجّه به فقه تطبيقى در انديشه علّامه حلّى به بالاترين اندازه خود ديده مى‏شود و علّامه با توان فقهى عظيم خود، دو كتاب گسترده و درازدامن خود، منتهى المطلب و تذكرة الفقهاء را بر همين روش، بنيان مى‏نهد و در كنار احاديث شيعيان و ديدگاه‏هاى فقيهان اماميّه، به ديدگاه فقيهان سنّى و احاديث سنّيان نيز توجّه نشان مى‏دهد،۵گاه براى تأييد و گاه براى به نقد كشيدن.
بدين ترتيب، به همّت دانشوران حلّى تا روزگار علّامه، ميراث گران‏سنگى در گستره فقه مقارن سامان يافت و به دست نسل‏هاى پسين رسيد. علاوه بر اين در لابه‏لاى استدلال‏هاى فقهى دانشوران اين دوره، مى‏توان چگونگى برخورد آنان با روايت‏هاى سنّى و نقد آنها را نيز به ارزيابى نشست.۶

1.لسان الميزان، ج ۲، ص ۳۱۶. براى برخى از واكنش‏هاى اهل سنّت در برابر فعّاليت‏هاى علمى علّامه در اثبات امامت، ر. ك: مجالس المؤمنين، ص ۵۷۲ - ۵۷۴.

2.السرائر، ج ۱، ص ۱۷۳، ۳۶۷، ۴۰۳ و... ؛ ج ۲، ص ۶۶، ۷۰، ۸۶ و... .

3.المعتبر، ج ۱، ص ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۳، ۴۴ و... .

4.همان‏جا.

5.منتهى المطلب، ج ۱، ص ۴؛ تذكرة الفقهاء، ج ۱، ص ۱۱.

6.براى نمونه، ر. ك: المعتبر، ج ۱، ص ۱۴۴ - ۱۴۵، ۳۸۷ و... ؛ منتهى المطلب، ج ۱، ص ۲۱۵؛ ج ۲، ص ۲۱۹، ۲۴۰، ۲۸۵، ۳۰۸ و... .

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4865
صفحه از 375
پرینت  ارسال به