227
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

كنيم،۱ اين اندازه قطعى است كه غير دوازده امامى عادل نيست‏۲ و در نتيجه، از اين نگاه ضعيف شمرده مى‏شود، حتّى اگر در روايتگرى، راستگو باشد. بر همين پايه، محقّق حلّى، عدالت را يكى از شرطهاى لازم براى راوى شمرده است.۳
به نظر مى‏آيد از همين جاست كه سيّد ابن طاووس در التحرير الطاووسى، بر واژه عدالت، بسيار بيشتر از واژه وثاقت، تكيه و تأكيد دارد.۴
بارى! اين جاى‏گزينى، پيامدهاى خود را بر روش ارزيابى راويان و روايات در مكتب حديثى حلّه و مكتب‏هاى پيرو آن، همچون مكتب حديثى جبل‏عامل، بر جاى نهاد. مهم‏ترين اين پيامدها عبارت‏اند از:

دو . كنار نهادن روايات راويان ثقه فاسد المذهب و تضعيف آنان‏

اين مسئله، يكى از بارزترين و سرنوشت‏سازترين پيامدهاى مبناى ذكر شده است. بر همين پايه سيّد احمد ابن طاووس، در التحرير الطاووسى، همه راويان فاسد المذهب يا متّهم به فساد مذهب را - هر چند كه رجاليان پيشين، آنها را ثقه دانسته باشند - ، تضعيف مى‏كند.۵ نيز بيفزاييم كه فساد در اين روش، مفهوم غلوّ را نيز در بر مى‏گيرد، همان گونه كه سيّد احمد، محمّد بن اُورمه را به جهت متّهم شدن وى به غلوّ از سوى قميان، تضعيف كرده است.۶ بر پايه همين مبنا، محقّق حلّى نيز روايت‏هاى راويان فاسد المذهب را فى الجمله، كنار مى‏نهد.۷ علّامه نيز در خلاصة الأقوال، همين

1.براى تعاريف گوناگون از عدالت، ر. ك: مستند الشيعة، ج ۱۸، ص ۶۴ به بعد؛ رسائل فقهيّة، شيخ انصارى، ص ۵ به بعد.

2.شرايع الإسلام، ج ۴، ص ۹۱۱؛ معارج الاُصول، ص ۱۴۹؛ جواهر الكلام، ج ۴۱، ص ۱۶ - ۱۷.

3.همان جا. نيز، ر. ك: معارج الاُصول، همان‏جا .

4.براى نمونه، ر. ك: تحرير الطاووسى، ص ۵۰، ۷۴، ۸۹، ۲۲۸، ۲۳۴، ۳۱۴، ۳۱۶، ۴۱۲ و... .

5.التحرير الطاووسى، ص ۱۶۴، ۲۲۶، ۳۷۷ و ۶۲۵ در باره على بن الحسن بن فضّال و... . گفتنى است هر جا سيّد به واقفى بودن يا گونه ديگرى از فساد مذهب راوى اشاره مى‏كند، همين به تنهايى نشانه ضعيف بودن راوى از نگاه اوست، حتّى اگر هيچ سخنى در تضعيف وى نيفزايد.

6.همان، ص ۴۲۰ و ۵۷۰.

7.توجّه شود كه اين به عنوان قاعده اولى است و با پذيرش روايت‏هاى برخى از آنها در شرايط خاص از سوى محقّق، ناسازگار نيست (براى آگاهى بيشتر از نمونه‏هاى تضعيف فاسد المذهب‏ها، ر. ك: مجله علوم الحديث (عربى)، سال هفتم، ش ۱۴، مقاله «رجال المحقّق الحلّى»، رضا الاُستادى، ص ۲۳۹ - ۲۵۲.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
226

شش. رديّه نويسى بر اهل سنّت‏

در اين راستا، علّامه حلّى، علاوه بر مطالبى كه در ردّ اهل سنّت، در لا به لاى كتاب‏هاى مناقبى خود آورده است، كتابى مستقل با نام إيضاح مخالفة السنّة لنصّ الكتاب و السنّة دارد كه در دانشگاه تهران به عنوان رساله دكترى تصحيح شده است.۱ دو كتاب عين العبرة و نيز بناء المقالة الفاطميّة از سيّد احمد بن طاووس نيز در اين باره مطالب فراوانى را در خود جاى داده‏اند.
در باره دو ويژگى اخير، دو نكته را بايد افزود: نخست آن كه اين روند را بايد ادامه روش دانشوران امامى در سده‏هاى گذشته در رويارويى با اهل سنّت دانست؛ ديگر آن كه ويژگى بنيادين نگاشته‏هاى دوره‏هاى گذشته در اين دوره نيز ديده مى‏شود و آن استناد به روايت‏هاى خود اهل سنّت براى اثبات امامت امير مؤمنان عليه السلام و يا بيان مطاعن خلفاست.

۲ . ويژگى‏هاى انديشه‏شناختى‏

مهم‏ترين ويژگى‏هاى اين جريان در حوزه ارزيابى احاديث را مى‏توان اين گونه تشريح كرد:

يك . جايگزين شدن «عدالت» به جاى «وثاقت»

با ميداندارى مكتب رجالى حلّه، دگرگونى مهمّى در حوزه ارزيابى راويان پديد آمد و از آن پس، ارزيابىِ راوى بر پايه عدالت وى بنا مى‏گشت و نه صرفاً وثاقت در نقل و گزارش؛ چون تا پيش از آن و به تصريح شيخ طوسى رحمه اللّه آنچه براى راويان لازم و كافى مى‏نمود، وثاقت در نقل بود.۲ ولى از سده هفتم و در جريان فقه‏محور مسير رجال‏پژوهى شيعى، به اين سو گراييد كه وثاقت در نقل براى راوى لازم است، ولى كافى نيست و علاوه بر آن، بايد امامى مذهب بودن راوى نيز احراز شود. دخالت مذهب در بايسته‏هاى راوى، چيزى جز جايگزين شدن عدالت با معناى فقهى آن به جاى وثاقت نيست. عدالت را به هرگونه تعريف

1.با اين مشخصات: تحقيق نسخه خطى إيضاح مخالفة السنّة لنصّ الكتاب والسنّة، استاد راهنما: دكتر آذرتاش آذرنوش، اساتيد مشاور: دكتر سيّد محمّدباقر حجتى و دكتر محمّد مجتهد شبسترى، دانشجو: بى‏بى سادات رضى بهابادى، بهمن ۱۳۷۷، دانشگاه تهران: دانشكده الهيّات و معارف اسلامى. علّامه در اين كتاب، با بررسى آيات فراوان از قرآن - به ترتيب مصحف - موارد مخالفت اهل سنّت با آيات قرآن را گوشزد كرده است. بسيارى از اين مخالفت‏ها، تناقض‏هاى عقيدتى و كلامى اهل سنّت با ظواهر قرآن را نشان مى‏دهد.

2.عدّة الاُصول، ج ۱، ص ۱۵۲.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4683
صفحه از 375
پرینت  ارسال به