221
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

شيعيان، هرگز ادّعا نكرده‏اند - و هيچ عاقلى را نيز نمى‏شناسيم كه ادّعا كند - تفسير قرآن را مطلقاً كسى جز امامان عليهم السلام نمى‏داند؛ زيرا در قرآن شريف، آيات محكمى هست كه تفسير آن را، بدون تأويل به خلافِ ظاهر آن، مى‏دانى... و امّا آيات داستان‏هاى قرآن؛ چگونه ممكن است كسى ادّعا كند كه داستان‏هاى مشروح قرآن را كسى جز امام شيعيان در نمى‏يابد؟ [همچنين‏] در باره آيات مربوط به احكام شرعى، شيعيان، چگونه ادّعا دارند كه جز امامشان آنها را در نمى‏يابد، حال آن كه در كتاب‏هاى خود بدان استناد مى‏كنند؟ و مى‏بينى كه شيعيان، در كتاب‏هايشان به قرآن در هر زمينه‏اى كه احتمال تمسّك بدان باشد، چنگ مى‏زنند و ادّعا هم ندارند كه اين استناد از امامانشان رسيده است.۱
مى‏بينيم كه سيّد، نه تنها تفسير غير معصوم عليه السلام را از قرآن، قابل قبول مى‏داند؛ بلكه آن را روش شيعيان به شمار مى‏آورد، حال آن كه مى‏دانيم كه از جمله باورهاى قطعى اخباريان، آن است كه تفسير قرآن، جز از معصوم عليه السلام روا نيست‏۲ و به ظواهر آيات نيز نمى‏توان استناد كرد، جز آن گاه كه تفسير آن از جانب معصومان عليهم السلام بازگو شده باشد.۳

ج - جريان حديثى فقه‏محور

خواست ما از اين جريان، مجموعه انديشه‏هاى حديثى فقيهان حلّه است كه بيشتر فعّاليت‏هاى علمى آنان بر نگارش در دانش فقه و اصول، متمركز گشته و در همه يا بيشتر نگاشته‏هاى خود، از زاويه فقه به حديث نگريسته و آن را به خدمت فقه در آورده‏اند. در يك نگاه كلّى، مى‏توان چهره‏هاى شاخص اين جريان را در سيّد احمد بن طاووس، محقّق حلّى و علّامه حلّى، گزيده كرد، با اين توضيح كه شاگردان علّامه نيز، چه شاگردان مستقيم و چه شاگردان با واسطه او، تقريباً همگى ادامه دهنده راه او در گستره حديث بوده‏اند و از نگاه اين قلم، از پيروان اين جريان حديثى به شمار مى‏آيند.
اين جريان با سيّد احمد ابن طاووس و محقّق حلّى به اوج خود نزديك شد. به روزگار اين دو بزرگ، دگرگونى‏هايى مهم، نسبت به روزگاران پيشين، در گستره ارزيابى راويان و روايات به وقوع

1.سعد السعود، ص ۲۹۳ - ۲۹۴.

2.الفوائد المدنيّة، ص ۱۰۴ و ۲۶۹ - ۲۷۰.

3.همان‏جاها؛ نيز، ر. ك: وسائل الشيعة، ج ۲۷، ص ۱۷۶ - ۲۰۶.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
220

امّا نكته مهمّى كه بايد در اين جا بدان توجّه داشت، آن كه سيّد گرچه نزديكى‏هايى در روش نگارش يا استناد به اخباريان دارد - تا آن جا كه برخى پژوهشگران، وى را در روزگار خود، نماينده تمام‏عيار انديشه سَلَفى در شيعه يا همان جريان اخباريگرى دانسته‏اند - ؛۱ ولى تأكيد مى‏كنيم كه سيّد در برخى مبانى مهم با اخباريان، اختلاف بنيادين دارد. براى نمونه، آن گاه كه ابو على جبايى به شيعيان نسبت مى‏دهد كه آنان معتقدند تفسير قرآن را كسى جز امام معصوم عليه السلام در نمى‏يابد، سيّد از اين نسبت بر مى‏آشوبد و اين گونه تهمت‏هاى ناروا و دروغ را شايسته دانشيان نمى‏داند و مى‏نويسد:

1.الفكر السلفىّ عند الشيعة الإثنا عشرية، ص ۲۲۷ و پس از آن.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4953
صفحه از 375
پرینت  ارسال به