213
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

پس از آن كه با انديشه‏هاى برجسته مكتب حديثى حلّه آشنا شديم، اكنون در اين فصل تلاش داريم تا از زاويه جريان‏شناسى به اين مكتب بنگريم و اين نكته را بر رسيم كه عالمان اين مكتب را در چند دسته و جريان مى‏توان جاى داد ؟ انديشه‏هاى كلّى هر جريان، كدام است؟ و هر يك در چه حوزه‏هايى فعّاليت نگارشى بيشترى داشته‏اند ؟ و سرانجام آن كه هر يك از اين جريان‏ها با يكديگر چه تعامل‏هايى داشته و بر انديشه حديث‏پژوهان پس از خود، چه اثرى نهاده‏اند؟
چنان مى‏نمايد كه در يك نگاه كلّى، سه گونه انديشه يا جريان حديثى را مى‏توان در ميان دانشوران حلّى شناسايى كرد:

الف - جريان پيرو مكتب بغداد

تبلور اين جريان حديثى را در ابن ادريس حلّى مى‏توان ديد و شايد بتوان گفت كه وى، تنها شخصيت اين جريان حديثى است.۱
انديشه‏هاى اين جريان تا اندازه فراوانى از ديدگاه متكلّمان بغداد در سده پنجم، بويژه شيخ مفيد رحمه اللّه و سيّد مرتضى رحمه اللّه اثر پذيرفته است. در انديشه‏شناسى ابن ادريس، آورديم كه وى براى ديدگاه‏هاى سيّد مرتضى رحمه اللّه و شيخ مفيد رحمه اللّه اهمّيت فراوانى قائل است. به شكل مشخّص، دو محور بنيادين در انديشه‏هاى حديثى اين جريان، نمود آشكارى دارد كه با درنگ در آنها مى‏توان به تأثيرپذيرى‏شان از مكتب بغداد پى برد. آن دو محور عبارت‏اند از:

1.روشن است كه اطلاق اصطلاح «جريان» بر يك فرد، خالى از تسامح نيست. علّت كاربرد اين اصطلاح براى ابن ادريس، آن است كه وى برخى انديشه‏هاى ويژه خود داشته است كه در ميان ديگر دانشوران حلّى نمى‏توان براى آنها مؤيّد يا همانندى يافت. همچنين السرائر وى نيز نگاشته‏اى مهم و تأثيرگذار در مكتب حلّه است. بنا بر اين، وى را نه مى‏توان در جريان‏هاى ديگر جاى داد، و نه مى‏توان او را ناديده گرفت. به‏ناچار بايد يك جريان حديثى را به وى اختصاص داد.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
212
  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7052
صفحه از 375
پرینت  ارسال به