193
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

و هو ممّا يشعر بأن الإلتفات إلى عمل الأصحاب لا إلى مجرّد الروايات و إلّا فالرّوايات الأُوَل أكثر و أوضح (أصحّ /خ ل).۱
وى نيز چون استاد خود محقّق، بر آن بود كه اگر اماميان، روايت راوى ضعيفى را روايت كنند و مخالف آن را گزارش نكنند، گريزى از پذيرش روايت آن ضعيف نيست:
... و هذه رواها الكلينى و الشيخ فى التهذيب و ابن بابويه، مرفوعاً إلى عمّار الساباطى عن أبى عبداللَّه عليه السلام و فى عمّار ضعف، لكن ليس فى الأصحاب لها مخالف فيلزم المصير إليها»؛۲
با چنين پافشارى‏اى بر عمل اصحاب، طبيعى است آن گاه كه ميان يك روايت ضعيف با روايتى ديگر، ناسازگارى رُخ نمايد و اصحاب، روايت ضعيف را نپذيرفته باشند، وى آن را به كنارى نهد و روايت ديگر را بپذيرد. بويژه آن گاه كه سند آن نيز استوارتر بوده يا راويان آن بيشتر باشند:
و هذه الرواية مع ضعف عمّار معارضة بروايات كثيرة... .۳
و يا:
و روى عثمان بن عيسى عن... و اختارها الشيخ فى النهاية... لكن عثمان بن عيسى واقفى لا يعمل بروايته مع المعارض... .۴
و نيز:
و ربّما يكون المستند ما رواه حريز بن عبد اللَّه ... و فى طريقها على بن الحسن بن فضّال و هو فطحى فلا تعارض رواياتنا خصوصاً إذا انضمّ إليها عمل أكثر الأصحاب... .۵

ب - مراسيل ابن ابى عمير و بِزَنطى‏

بر پايه آنچه گذشت، مى‏توان چشم داشت كه فاضل آبى، مراسيل ابن ابى عمير را بپذيرد. از نگاه وى، بزرگان اماميه، روايات مرسل ابن ابى عمير را پذيرفته‏اند. بنگريد:

1.همان، ج ۲، ص ۲۲۱.

2.همان، ج ۱، ص ۲۱۱. براى نمونه‏هايى مانند اين شيوه، ر. ك: همان، ص ۱۱۰.

3.همان، ص ۶۳.

4.همان، ص ۴۷.

5.همان، ص ۲۴۴ و نيز، ص ۲۷۹ و ۴۵۰.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
192

وى - چنان كه از لقبش پيداست - از اهالى شهر آبه (= آوه)؛۱است ولى بنياد شخصيت علمى وى در شهر حلّه و درس محقّق حلّى شكل گرفته است و از اين رو، وى را در رديف دانشوران حلّى آورديم.
وى نگارش كشف الرموز را به سال ۶۷۲ هجرى در شهر حلّه به پايان برده است.۲
در زير به ارزيابى شيوه فاضل آبى در برخورد با احاديث مى‏پردازيم.

الف - توجّه به عمل اصحاب‏

از نگاه «فاضل آبى»، آن گاه كه اصحاب به روايتى عمل كنند، گر چه آن روايتْ شاذّ نمايد، شايسته پذيرش است. وى اين نكته را در ديباچه نگاشته خود فراز آورده است‏۳و بر اين باور است كه در چنين مواقعى، دليل آن حكم، در حقيقتْ عمل اصحاب است، نه آن روايت شاذّ.۴ از همين روست كه وى، بارها براى پشتيبانى از حديثى ضعيف، به عمل اصحاب، چنگ زده است.
براى نمونه، در باره روايتى مرسل از سماعه، مى‏نگارد:
... و هذه وإن كانت غير مسندة و سماعة و إن كان فطحيّاً،۵ لكن عمل الأصحاب يؤيّدها....۶
و در جايى ديگر، همانند آنچه گذشت:
و هذه و إن كانت مرسلة لكنّها مؤيّدة بعمل الأصحاب.۷
از نگاه وى، از ميان دو دسته روايت متعارض، آن كه عمل اصحاب را به همراه دارد، بيشتر شايسته پذيرش است، گر چه سندش از دسته ديگر ضعيف‏تر باشد. در نمونه‏اى، پس از آن كه دو دسته روايات متعارض را مى‏آورد، يادآور مى‏شود كه اصحاب، دسته دوم را پذيرفته‏اند. سپس مى‏نگارد:

1.روستايى است نزديك شهرستان ساوه در ايران كه از پيشينه‏اى كهن برخوردار است، (ر. ك: دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج ۲، ص ۲۴۷) .

2.كشف الرموز، ج ۲، ص ۶۸۸ .

3.همان، ج ۱، ص ۳۹.

4.همان‏جا: «والنظر إلى عملهم لا إليها ».

5.سماعة از نگاه محقّق، واقفى است (المعتبر، ج‏۱، ص‏۱۲۵)؛ ولى اين‏اختلاف ديدگاه، به استدلال ماآسيبى نمى‏زند.

6.كشف الرموز، ج ۱، ص ۷۷.

7.همان، ص ۲۶۹.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4738
صفحه از 375
پرینت  ارسال به