نكته شايان توجّه، آن است كه از نگاه محقّق، در برابر «حديث ضعيف مشهور»، «حديث شاذّ» قرار دارد.۱
- عمل به روايت ضعيف، در گستره آداب و مستحبّات
از بررسى تعامل محقّق با روايتهاى ضعيف در حوزه آداب و مستحبّات و مكروهات نيز مىتوان يقين يافت كه وى به قاعده تسامح در ادلّه سنن، باور داشته است و از همين رو، روايتهاى ضعيف را دراين حوزه، بدون بررسى سندى، مىپذيرفته است. براى نمونه، در جايى پس از يادكرد برخى روايات از راويان ثقه و ضعيف مىنويسد:
و هذه الأخبار تتضمّن آداباً فلا مشاحّة فى طرقها.۲
و در جايى ديگر، پس از نقل روايتى از برخى راويان ضعيف در باره اين كه «اگر كسى در روز جمعه نتوانست غسل كند، مىتواند آن را روز شنبه قضا كند»، چنين مىنويسد:
و لكنّها تنجبر بأنّ الغسل طَهور فيكون حسناً.۳
- عمل به روايت ضعيفى كه هماهنگ با برخى روايات صحيح است
محقّق حلّى مىگويد: اگر مضمون روايت ضعيف با برخى روايتهاى صحيح، هماهنگ باشد، پذيرش آن، بىاشكال است. براى نمونه، وى پس از گزارش روايتى از دو راوى واقفى، چنين مىنويسد:
و الراويان واقفيّان لكنّها مطابِقَة لأحاديث صحيحة.۴
- استناد به روايات راويان اهل سنّت، در صورت هماهنگى با روايات شيعيان
محقّق حلّى، در جاى جاى المعتبر، به هنگام استدلال فقهى از روايات اهل سنّت نيز بهره مىگيرد، بدين شرط كه در ميان روايتهاى شيعيان نيز مؤيّدى معتبر داشته باشند.۵ قيد «معتبر» را از آن رو
1.همان، ج ۱، ص ۶۲. قاعدتاً حتّى اگر سند آن هم صحيح باشد، چنين است. براى نمونههاى ديگر از به كار گيرى اين ملاك، ر. ك: همان ج ۱، ص ۲۶۴؛ ج ۲، ص ۷۹ و ۸۲ .
2.همان، ج ۲، ص ۱۴۸.
3.همان، ج ۱، ص ۳۵۴. براى نمونههاى ديگر از به كار گيرى اين قاعده، ر. ك: همان، ج ۱، ص ۱۸۸، ۲۲۲، ۲۶۱؛ ج ۲، ص ۵۸، ۳۷۳ و پس از آن و... .
4.همان، ج ۲، ص ۲۴. نيز چند سطر پس از آن، در باره روايتى از ابن ابى حمزه بطائنى.
5.همان، ج ۱، ص ۳۹، ۴۰، ۸۵ ، ۱۲۲، ۱۲۸، ۱۲۹ و... .