187
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

آن دسته از بزرگان شيعه (از روزگار ياران امام رضا عليه السلام تا سده پنجم) را كه از ديدگاه‏هاى آنان بهره برده است، نام مى‏برد. وى اين بزرگان را به دو دسته «اهل نقل» (نويسندگان كتاب‏هاى روايى) و «اصحاب كتب الفتاوى» تقسيم مى‏كند. از دسته نخست، دانشورانى چون حسن بن محبوب، بَزَنطى، حسين بن سعيد، شيخ كلينى و شيخ صدوق و... را نام مى‏برد و از دسته دوم، شيخ مفيد، سيّد مرتضى، شيخ طوسى رحمهم اللّه و هم‏رديفان آنها را.۱
بنا بر اين، مراد وى از «اصحاب»، يا هر دو دسته ياد شده است و يا دستِ‏كم، دسته دوم كه به صراحت در نگاشته‏هاى فتوايى خود، يادآور مى‏شوند كه آيا فلان روايت را مى‏پذيرند و به مضمون آن پايبند هستند يا نه.
نكته‏اى كه بايد در اين جا افزود، آن است كه در نگاه محقّق حلّى، اگر در موضوعى، جز روايت برخى راويان فاسدِ المذهب راستگو، روايت ديگرى در دست نبود و از سوى راويان امامى مذهب، روايتى در ردّ آن به چشم نمى‏خورْد، اين بدين معناست كه اصحاب روايات فاسد المذهب را پذيرفته و بدانها عمل كرده‏اند.
به ديگر سخن، سكوت اصحاب و عدم ردّ روايت به وسيله آنها، دليل بر پذيرش مضمون آن روايت است.۲ اين نكته‏اى است كه شيخ طوسى، پيش‏تر در عدّة الاُصول نيز بدان باور يافته و آن را روش فراگير شيعيان تا روزگار خود، دانسته بود.۳

- اعتبار حديث ضعيف هماهنگ با اصل‏

مراد محقّق از «اصل» در اين گونه موارد ظاهراً هر گونه اصل عملى است كه اعتبار آن در فقه، ثابت شده باشد و نمود بارز آن، اصولى همچون برائت‏۴ يا استصحاب‏۵ است.۶ براى نمونه، وى در

1.همان، ص ۳۳.

2.همان، ص ۶۰، ۶۲، ۱۰۴، ۲۵۲، ۳۱۹؛ ج ۲، ص ۳۵۴ و... .

3.عدّة الاُصول، ج ۱، ص ۱۴۹ - ۱۵۰.

4.مراد از برائت در اين گونه موارد و از نگاه محقّق، آن است كه تكليفى بر دوش مكلّف نيست تا آن گاه كه دليلى معتبر، تكليفى را ثابت نمايد (المعتبر، ج ۱، ص ۳۲؛ فرائد الاُصول، ج ۳، ص ۲۷). محقّق، اين قسم از برائت را «البرائة الأصليّة» مى‏نامد.

5.يعنى ثابت دانستن حكمى در يك زمان ، از آن رو كه در زمان پيش از آن ، وجود داشته است (فرائد الاُصول ، ج ۳، ص ۹).

6.براى كاربردهاى گوناگون واژه «أصل»، ر. ك: الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۴۱ به بعد.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
186

شيخ طوسى رحمه اللّه نيز استوارترين دليل حجّيت خبر واحد را روش عمومى شيعيان، در عمل به احاديث روايت شده در كتاب‏هاى رايج آنان مى‏داند.۱
اين دو ديدگاه را شايد بتوان دو تعبير از يك حقيقت دانست. به هر حال، از همين جاست كه محقّق، آن گاه كه حتّى يك روايت صحيح را با عمل اصحاب ناسازگار مى‏دانسته، در حجيّت آن با ترديد نگريسته است. براى نمونه، در باره روايتى كه مى‏گويد: پس از كفن كردن مُرده، غسل - براى كسى كه او را كفن كرده - مستحب است، مى‏نويسد:
والرواية صحيحة السند وقد ذكرها الحسين بن سعيد و غيره، غير أنّ إيجاب الغسل بتكفينه نادرٌ والعامل به قليلٌ.۲

- اعتبار حديث ضعيفى كه اصحاب، بدان عمل كرده‏اند

اين مبنا نيز از مبانى قطعى انديشه‏هاى حديثى محقّق حلّى است. وى در ديباچه المعتبر، بر كسانى كه تنها به روايت سليم السند۳ عمل مى‏كنند، خرده مى‏گيرد و مى‏نويسد:
و ما عَلِم أنّ الكاذب قد يلصق والفاسق قد يصدق و لم يتنبّه أن ذلك طعنٌ فى علماء الشيعة وقدحٌ فى المذهب إذ لا مصنّف إلّا و هو قد يعمل بخبر المجروح كما يَعمل بخبر الواحد المعدَّل.۴
وى سپس راه درست را آن مى‏داند كه هر روايتى را كه اصحاب پذيرفته‏اند، بپذيريم و هر روايتى را كه كنار نهاده‏اند يا بدان فتوا نداده‏اند، وا نهيم.۵
روشن است كه در اين صورت، حتّى اگر روايتى ضعيف باشد، به دليل عمل اصحاب، حجّت خواهد بود، همچنان كه به تصريح خود محقّق، در موارد فراوانى اصحاب به مضمون روايات ضعيف، عمل كرده‏اند۶ و وى، از همين رو، آنها را حجّت شمرده است.
امّا مراد وى از اصحاب، چه كسانى است؟ پاسخ دشوار نيست. او خود در پايان ديباچه المعتبر،

1.عدّة الاُصول، ج ۱، ص ۱۲۶.

2.المعتبر، ج ۱، ص ۳۶۰. نيز ، ر. ك: و ص ۷۰ و ۴۱۱.

3.در اين جا، يعنى روايتى كه هيچ راوى ضعيفى در سند آن نيست.

4.المعتبر، ج ۱، ص ۲۹.

5.همان‏جا.

6.براى نمونه، ر. ك: المعتبر، ج ۱، ص ۴۷، ۶۰، ۱۷۹، ۲۳۳، ۲۷۳، ۳۵۵ و... .

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4848
صفحه از 375
پرینت  ارسال به