175
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

جعفر بن نما (م ۶۴۵) و سيّد فخار بن معد موسوى (م ۶۳۰ق) از آن جمله‏اند. ابن نما را آگاه‏ترينِ استادان وى به فقه اهل بيت عليهم السلام دانسته‏اند.۱ ذهنيت و شخصيت علمى محقّق، از همان آغاز بر پايه فقه، شكل گرفته است. يكى از نشانه‏هاى اين سخن، نگاشته‏هاى محقّق است كه همگى از چيرگى وى بر فقه، حكايت دارند. آثار قلمى وى روان، شيوا و بدون پيچيدگى‏هاى مرسوم در كتاب‏هاى فقهى، گزيده و از نظر استدلالى، استوار است. قرينه ديگرى كه نشان از غلبه صبغه فقهى بر شخصيّت وى دارد، آن است كه از ميان خاندان ابن سعيد، دو تن ديگر نيز از فقيهان بوده‏اند. يكى پسرعموى محقّق، يحيى بن سعيد حلّى، نويسنده الجامع للشرائع، و ديگرى جدّ وى كه برخى ديدگاه‏هاى وى در فقه، مطرح است.۲ البته در بررسى عوامل اثرگذار بر انديشه‏هاى فقهى محقّق، نبوغ خدادادى وى را به هيچ رو، نبايد ناديده انگاشت.
دگرگونى‏اى كه وى در فقه و اصول شيعه پديد آورد، بسيار شايان توجّه است.۳ از ميان شاگردان محقّق، دو تن، بيشترين اثرپذيرى را از او داشته‏اند كه ابن داوود حلّى و علّامه حلّى‏اند و هر دو شاگرد، استاد خود را با عبارات بلندى ستوده‏اند.۴
علّامه گه‏گاه در نگاشته‏هاى خود به ديدگاه‏هاى فقهى وى، اشاره كرده است.۵

الف - مفهوم وثاقت و ضعف از نگاه محقّق حلّى‏

با بررسى المعتبر محقّق - كه مهم‏ترين كتاب استدلالى وى در فقه است - و با اندكى دقّت، مى‏توان دريافت كه وى، امامى بودن و راستگويى را هم‏زمان، در راوى لازم و معتبر مى‏دانسته است. براى نمونه، سماعة بن مهران را ضعيف مى‏شمُرَد،۶ از آن رو كه واقفى است،۷ در حالى كه نجاشى، او را با عبارت «ثقة ثقة» مى‏ستايد.۸ در نگاشته‏هاى وى، درست همين روش را در باره «زرعة بن محمّد»

1.المسلك فى اُصول الدين، ص ۱۵ (مقدّمه محقّق).

2.همان، ص ۶.

3.در باره نقش وى در پويايى و اصلاح روند فقه شيعه در روزگار خود، ر. ك: مقدمه‏اى بر فقه شيعه، ص ۵۲ .

4.ر. ك: رجال ابن داوود، ص ۶۲؛ بحارالأنوار، ج ۱۰۴، ص ۶۳.

5.مختلف الشيعة، ج ۷، ص ۴۰۲ و ج ۸، ص ۴۹۷ .

6.المعتبر، ج ۲، ص ۳۵۰.

7.همان، ج ۱، ص ۱۷۹.

8.رجال النجاشى، ص ۱۹۳، ش ۵۱۷ .


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
174

درست بر پايه همين قاعده است كه سيّد، «حديث غدير» را حجّت شيعه بر سنّى به شمار مى‏آورد؛ چه، بسيارى از راويان آن، از سنّيان هستند.۱ و باز از همين روست كه سيّد، روايات كسانى را كه نسبت به اهل بيت عليهم السلام دشمنى يا انحراف داشته‏اند، نمى‏پذيرد؛ زيرا بر آن است كه آنان در آنچه گزارش مى‏كنند، متهم‏اند.۲به هر روى، ريز بينى سيّد در گستره روايت‏هاى مناقب، در نوع خود شايان توجّه است. قاعده‏اى را كه سيّد پيش ديد نهاده است، گر چه شايد بتوان نوعى قاعده عقلايى دانست كه هر دانشورى در برخورد با اين گونه روايات بر پايه آن عمل مى‏كند؛ ولى سامان دادن و تنظيم و بازگويى آن، خود، كارى در خور است.۳

دو. جعفر بن الحسن الحلّى (محقّق حلّى) (۶۰۲ - ۶۷۶ق)

جعفر بن الحسن حلّى (محقّق حلّى)، يكى از درخشان‏ترين چهره‏هاى شيعه در سده هفتم است. روزگارى كه وى در آن مى‏زيسته است، هم‏زمان با اوج شكوفايى فقه و اصول شيعه و رونق مكتب حديثى، فقهى و اصولى حلّه بود. حلقه درسى محقّق در حلّه تا آن اندازه بااهمّيت مى‏نموده است كه بزرگانى چون خواجه نصير، گاه به آن در مى‏آمدند.۴ تخصّص محقّق، در فقه و اصول است و بيشتر نوشته‏هاى وى نيز در گستره فقه به نگارش در آمده است. كتاب‏هاى مهم وى عبارت‏اند از: معارج الاُصول (در دانش اصول فقه) و شرائع الإسلام ، المختصر النافع و المعتبر (كه شرحى ناتمام بر المختصر است). اين هر سه در موضوع فقه است، نگاشته‏هاى ديگرى نيز از محقّق به چاپ رسيده كه البته اهمّيت آنها به اندازه كتاب‏هاى نام‏برده نيست. شرائع و المختصر، متن رسمى فقه شيعه از روزگار محقّق تا چند سده پس از او بوده است. اين دو كتاب، كاملاً شبيه كتاب‏هاى فتوايى است و تقريباً از گفتگوهاى استدلالى، حديثى و فقهى، تهى است. بر عكس، المعتبر، كتابى يكسر استدلالى است كه بسيارى از انديشه‏هاى حديثى، رجالى و اصولى محقّق، در آن ديده مى‏شود.
از استادان محقّق، چند تن را مى‏شناسيم كه پدرش حسن بن يحيى ، نجيب الدين محمّد بن

1.همان، ص ۲۹۴.

2.براى نمونه‏هاى ديگرى از كاربرد اين قاعده، ر. ك: بناء المقالة، ص ۳۱۸ - ۳۱۹، ۳۲۳، ۳۳۵ - ۳۳۶، و ۳۴۳.

3.براى مصاديق ديگر ريزبينى‏هاى سيّد، ر. ك: عين العبرة، ص ۵۰ . در آن‏جا تفسير «الشجرة الملعونة» را در آيه ۶۹ سوره اسراء، به درخت زقّوم تفسيرى بر ساخته دست امويان دانسته است، به قرينه روايتى از خطيب بغدادى در تاريخ خود كه نشان مى‏دهد پيامبر صلى اللّه عليه و آله الشجرة الملعونة را «بنى امية» دانسته است .

4.المهذّب البارع، ج ۱، ص ۳۱۲.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4680
صفحه از 375
پرینت  ارسال به