ساختگى بودن روايت مىداند.۱
۴. سيّد ابن طاووس، در تعامل با روايات اهل سنّت در حوزه مناقب، قاعدهاى كلّى را طرّاحى نموده و پيوسته در ذهن داشته و در عمل، اجرا نموده است. از نگاه سيّد، روايات حوزه مناقب بر دو دستهاند:
الف . دستهاى كه مىتوان آنها را در راه اثبات فضيلتى براى شخصى به كار گرفت و پذيرفت؛
ب . دستهاى كه مىتوان بدانها عليه خصم، احتجاج كرد.
از نگاه سيّد، روايات دسته نخست، بايد يكى از دو شرط را داشته باشند تا بتوان آن فضيلت را پذيرفت يا آن كه روايت، متواتر باشد و يا اين كه همه راويان آن، عادل باشند. اما در باره دسته دوم، سيّد چند احتمال را مطرح كرده است كه در اين جا براى شناخت بهتر ديدگاه وى، اين احتمالات را در نمودار زير به نمايش مىنهيم: