173
اندیشه شناسی محدّثان حلّه


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
172

ساختگى بودن روايت مى‏داند.۱
۴. سيّد ابن طاووس، در تعامل با روايات اهل سنّت در حوزه مناقب، قاعده‏اى كلّى را طرّاحى نموده و پيوسته در ذهن داشته و در عمل، اجرا نموده است. از نگاه سيّد، روايات حوزه مناقب بر دو دسته‏اند:
الف . دسته‏اى كه مى‏توان آنها را در راه اثبات فضيلتى براى شخصى به كار گرفت و پذيرفت؛
ب . دسته‏اى كه مى‏توان بدان‏ها عليه خصم، احتجاج كرد.
از نگاه سيّد، روايات دسته نخست، بايد يكى از دو شرط را داشته باشند تا بتوان آن فضيلت را پذيرفت يا آن كه روايت، متواتر باشد و يا اين كه همه راويان آن، عادل باشند. اما در باره دسته دوم، سيّد چند احتمال را مطرح كرده است كه در اين جا براى شناخت بهتر ديدگاه وى، اين احتمالات را در نمودار زير به نمايش مى‏نهيم:

1.بناءالمقالة، ص ۴۰۶؛ ناگفته پيداست كه سيّد، گر چه اين پاسخ را از زبان جارودية گزارش مى‏كند، ولى از سياق سخن وى و نيز روش او در كتاب، آشكار است كه اين ديدگاه خود او نيز هست.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5036
صفحه از 375
پرینت  ارسال به