165
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

ضعف وى حكم مى‏كند. اين رويكرد را علاوه بر نمونه‏هاى ياد شده در بحث مفهوم توثيق و تضعيف، در جاهاى ديگرى نيز مى‏توان ديد. براى نمونه، روايتى را از آن رو كه در سند آن، «على بن اسباط» آمده است - كه بر سرِ بازگشت وى از مذهب فَطَحى، ميان كشّى و نجاشى گفتگوست - در خور تأمّل شمرده است ، ۱ در حالى كه مى‏دانيم وى، از راستگوترين مردمانِ روزگار خود بود۲و هيچ يك از رجاليان پيش از سيّد، در راستگويى وى، ترديد نكرده‏اند. در نمونه‏اى ديگر، وجود «على بن الحسن بن الفضّال» را در حديثى يكى از علل خدشه در سند آن حديث، ياد كرده است،۳ حال آن كه نجاشى، وى را با عبارت‏هايى ستوده است كه در باره كمتر راوى‏اى ديده مى‏شود.۴
ب . از نگاه نگارنده، سيّد ميان توثيق و مدح يا ميان مراتب گوناگون مدح راويان، تفاوتى نمى‏نهاده است. از نگاه وى، اگر مدحى در باره راوى‏اى رسيده باشد كه معارض معتبرى ندارد، همان، بيانگر وثاقت راوى است؛ همان معنايى از وثاقت كه مدّ نظر سيّد است و در درون خود، هم‏زمان، دو ركن راستگويى و صحّت مذهب را دارد، حتّى اگر آن مدح از نگاه ما آن اندازه مهم نباشد كه وثاقت راوى را برساند. به سخن ديگر، هر راوى از نگاه سيّد يا ثقه است يا ضعيف.۵ بر اين اساس، راوى امامىِ ممدوح، قسيم راوى ثقه امامى نخواهد بود؛ بلكه با هر دو به يك گونه رفتار مى‏شود و البته هر دو «ثقه» خواهند بود. نشانه‏هاى زير، مى‏توانند اين ادّعا را پشتيبانى كنند:
- سيّد در كتاب خود، در بيشتر موارد، از دو مفهوم سخن به ميان مى‏آورد: «مدح» و «قدح يا ذم». وى در بسيارى از موارد، اين دو را در كنار يكديگر به كار مى‏برد۶ و در هيچ جا به اين نكته

1.تحرير الطاووسى، ص ۱۵- ۱۶.

2.رجال النجاشى، ص ۲۵۲، ش ۶۶۳: «كان أوثق الناس و أصدقهم لهجة».

3.تحرير الطاووسى، ص ۶۲۵.

4.رجال النجاشى، ص ۲۵۷، ش ۶۷۶. براى نمونه‏هاى ديگر، ر. ك: التحرير الطاووسى، ص ۵۶۱ (در باره عبداللَّه بن بكير) و ص ۲۲۶ (در باره زرعة بن محمّد). كشّى، ابن بكير را در شمار ارجمندترين عالمان نام مى‏برد (رجال الكشى، ص ۳۴۵، ش ص ۶۳۵). نجاشى نيز زرعة را ثقة مى‏داند (رجال النجاشى، ص ۱۷۶، ش ۴۶۶) . از ديگر رجاليان نيز تصريحى در جهت خلاف گفته اين دو رجالى ديده نمى‏شود.

5.توجّه شود كه راويانى كه سيّد به هر دليل در باره آنها توقّف كرده است نيز در حكم ضعيفان خواهند بود.

6.براى نمونه، ر. ك: تحرير الطاووسى، ص ۴، ۸ - ۹ كه به روشنى مؤيّد سخن ياد شده در متن است. و نيز، ر. ك: ص ۶۰، ۱۱۸، ۱۹۸، ۳۴۴، ۳۶۸، ۴۶۴، ۶۴۶ و... .


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
164

گفتنى است كه عبارت «رجحان داشتن» در سخن سيّد، به معناى هر گونه قرينه‏اى است كه بتواند كفه اعتماد به يكى از دو روايت مدح يا ذم را سنگين‏تر كند.۱او پس از اين قاعده كلّى، يادآور شده است كه اساساً ترديد كردن در نكوهش‏هاى رسيده در باره راوى، به هنگام تعارض مدح و ذم در باره وى، سزاوارتر است؛ زيرا به باور وى، ستودن افراد، مقتضاى طبع اوّلى انسان نيست. چه بسيارند كسانى كه به جهت رشك‏ها، كينه‏ها يا عواملى ديگر، چشم خويش را بر امتيازهاى ديگران مى‏بندند و از يادكرد فضايل آنان يا اعتراف به آن، تن مى‏زنند. بنا بر اين، آن گاه كه در باره راوى هم مدح و هم ذم رسيده باشد، اصل نخستين، آن است كه قدح را زير سؤال ببريم و به آن با ديده ترديد بنگريم و نه مدح را.۲ البته بايد توجّه داشت كه اين اصل نخستين، اتّهام فساد مذهب راوى را در بر نمى‏گيرد. به ديگر سخن، سيّد معمولاً گزارش‏هايى را كه بيانگر فساد مذهب راوى است، خواه فساد مذهب از گونه غلو باشد يا از نوع اعتقاد به مذاهب انحرافى، همچون فَطَحية، واقفيه و... ، به راحتى مى‏پذيرد و در هيچ جا - تا آن جا كه جستجو كرده‏ايم - ، نمونه‏اى يافت نمى‏شود كه وى در باره اتّهام فساد مذهب راويان، ترديد كرده باشد.۳

دو نكته مهم‏

در باره انديشه رجالى سيّد، دانستن دو نكته بايسته مى‏نمايد:
الف. سيّد - همچنان كه پيش‏تر نيز گفتيم - راويان فاسد المذهب را يكسر، ضعيف دانسته و روايت آنها را به كنارى مى‏نهد؛ خواه فساد مذهب از نوع غلو باشد يا انحراف‏هاى فرقه‏اى. وى حتّى اگر راوى فاسد المذهبى از ديدگاه همه رجاليان پيشين، ثقه شمرده شده باشد، باز هم به

1.براى فهم بهتر معناى رجحان، ر. ك: تحرير الطاووسى، ص ۵۶۰.

2.همان، ص ۹.

3.در مواردى مانند تحرير الطاووسى، ص ۳۸۲، در باره على بن اسباط، گرچه سيّد، دو ديدگاه در باره راوى را يادآور مى‏شود - ديدگاهى كه مى‏گويد از مذهب باطل، به مذهب حق گرويد و ديدگاهى كه هدايت شدن راوى را رد مى‏كند - ، با اين حال، در اين باره، نتيجه نهايى را به دست نمى‏دهد و توقّف مى‏كند. نزديك به اين مورد در صفحه ۱۳۴ در باره حسن بن على بن فضّال نيز ديده مى‏شود. به هر روى، اين موارد، نقض سخن ما در متن نخواهد بود. حتى اگر كسى چنين پندارد، باز هم اين سخن در باره اكثريت قريب به اتفاق راويان متهم شده به فساد مذهب، درست خواهد بود.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4719
صفحه از 375
پرینت  ارسال به