163
اندیشه شناسی محدّثان حلّه


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
162

باشد كه وثاقت وى، مشهور و پذيرفته است. از همين رو، سيّد تلاش مى‏كند تا برخى روايت‏هاى صحيح السند را كه در نكوهش هشام بن حكم آورده‏اند، توجيه كند و دلالت آنها را بر نكوهش وى زير سؤال ببرد.۱
با اين همه، بايد اعتراف كرد كه شمار كاربرد عوامل غير سندى در كنار نهادن روايت در تحرير الطاووسى، بسيار اندك است و بيشترين علّت تضعيف روايت و پُركاربردترين عامل آن، همان ضعف راويان آن است.

۲. راه‏هاى حلّ تعارض ميان جرح و تعديل‏

سيّد، در ديباچه كتاب حل الإشكال خود، قاعده‏اى كلّى براى گره‏گشايى از تعارض ميان جرح و تعديل راويان بيان كرده است. وى نخست، راويان را به سه گروه تقسيم مى‏كند:
۱. كسانى كه در باره ايشان، تنها مدح و ستايش رسيده است؛
۲. كسانى كه در باره آنان، تنها ذم و نكوهش رسيده است.
۳. كسانى كه در باره آنان، هم مدح و هم ذم آمده است.
در باره دسته اوّل و دوم، سيّد معتقد است اگر مدح يا ذم در باره آنان، از راه حديثى معتبر۲ به دست ما برسد، آن گاه به مقتضاى آن عمل مى‏كنيم و راوى را ثقه يا ضعيف مى‏شمُريم. امّا اگر اين گونه نباشد و روايت مدح يا ذم، خود داراى خدشه سندى باشد، آن گاه آن مدح يا ذم، بى‏اعتبار خواهد بود. قاعدتاً در اين جا در باره راوى توقّف مى‏كنيم و نتيجه عملى اين توقّف، آن است كه وى در شمارِ راويانِ ضعيف خواهد بود.۳ امّا در باره دسته سوم، وى بيانى دارد كه مضمون آن را در نمودار زير به نمايش مى‏گذاريم:

1.همان، ص ۵۹۸ - ۵۹۷ . براى برخى عوامل ديگر كه از نگاه وى، بى‏اعتبارى روايت را در پى‏مى‏آورد، ر. ك: همان، ص ۴۸۹.

2.قاعدتاً حديثى كه همه راويان آن ثقه باشند.

3.براى نمونه، ر.ك: التحرير الطاووسى، ص ۵۰ و ۲۷۵.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5021
صفحه از 375
پرینت  ارسال به