149
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

جز معصومان عليهم السلام روا و جايز است؟
پاسخ سيّد به اين پرسش، «آرى» است.۱ سيّد، در اين باره به حديثى كه خود، آن را در نگاشته‏هاى كهن برخى از راويان مشهور ديده است، چنگ مى‏زند كه امام صادق عليه السلام فرموده:
إنّ أفضل الدعاء ما جرى على لسانك.۲
امّا گستره اين انشاى دعا تا كجاست؟ سيّد تا آن جا كه جستجو كرده‏ايم و بر پايه سخن خودش، تنها در دو صورت به اين روش روى مى‏آورد:
- در جايى كه دعاهاى رسيده از معصومان عليهم السلام اندك و گُزيده باشد و آن كار يا مناسبت نيز براى آدمى، ارزشمند باشد ؛ و يا:
- دعايى در آن موضوع، نيافته باشد.۳
از اين رو و با توجّه به اين كه كمتر موضوعى است كه در آن، دعايى از معصوم عليه السلام نرسيده باشد، مى‏توان گفت: حجم دعاهاى انشاء شده از زبان سيّد، در مقايسه با دعاهاى رسيده از معصومان عليهم السلام نزديك به صفر است.۴

۵ . تلاش براى حلّ ناسازگارى‏هاى احتمالى برخى دعاها با احاديث يا باورهاى اسلامى‏

چنان كه پيش‏تر نيز به اشاره گفتيم، سيّد در راستاى تبيين مضمون دعاها، گاه به ناسازگارى ميان مضمون برخى دعاها با حديثى يا باورى از باورهاى اسلامى مى‏پردازد و مى‏كوشد كه اين ناسازگارى را از ميان بردارد. از آن جا كه اين محور، اهمّيتى در خور توجّه دارد، شايسته است چونان ويژگى‏اى شايان درنگ در دعانگارى سيّد، جداگانه در باره آن سخن گوييم.
براى نمونه، در روايتى آمده است كه در شب نوزدهم ماه رمضان، «اجل»ها نوشته و «روزى»ها تقسيم مى‏شوند. از آن سوى، در برخى روايات مى‏خوانيم كه: اين امور در شب پانزدهم شعبان، انجام مى‏پذيرد. سيّد، پس از يادكرد هر دو روايت براى ايجاد سازگارى ميان آن دو، چند احتمال را مطرح مى‏كند، از آن جمله‏اند:
- شايد در شب نيمه شعبان، مژده مى‏دهند كه در شب نوزدهم ماه رمضان، اجل‏ها و روزى‏ها مقدّر مى‏گردد. بنا بر اين، شب نيمه شعبان، شب مژده دادن است و شب نوزدهم ماه رمضان، شب تحقّق آن مژده؛
- شايد در شب نيمه شعبان، تنها روزى و اجل برخى مردمان، روشن مى‏گردد؛ ولى در شب نوزدهم، روزى و اجل همه آدميان مشخّص مى‏گردد.۵ سيّد براى حلّ ناسازگارى‏ها، گاه علاوه بر احتمال‏هاى معنايى، گمانه اشتباه ناسخ،۶خطاى راويان‏۷و تقيّه‏۸ را نيز دور از ذهن نمى‏داند.
اين روش سيّد در كتاب‏هاى مفصّل وى در زمينه دعا، همچون الإقبال، فراوان ديده مى‏شود و در نگاشته هايى همچون الدروع كه حجم كمترى دارند، اندك است. نكته مهمّى كه شايسته يادآورى است، اين كه در موارد ناسازگارى، سيّد هيچ گاه در صدور دعا خدشه نمى‏كند و فراتر از آن، هميشه تلاش مى‏كند كه حجّيت آن روايت و شايان پذيرش بودن آن را به گونه‏اى ثابت كند تا به هر روى به مضمون آن، گر چه با تأويل ظاهر آن، عمل كرده باشد يا مضمون آن را قابل پذيرش معرّفى كند، جز در يك مورد كه احتمال تقيّه را مطرح مى‏نمايد كه طبيعتاً در اين هنگام، نمى‏توان به ظاهر آن دعا عمل كرد يا بدان، باور پيدا كرد، گو اين كه باز در اين جا نيز صدور آن روايت را مخدوش نمى‏سازد.

1.الدروع، ص ۳۸؛ الأمان، ص ۱۹، ۱۱۰ و ۱۵۰.

2.الأمان، ص ۱۹.

3.همان‏جا.

4.براى برخى از نمونه‏هاى اندك انشاى دعا، ر. ك: پاورقى‏هاى پيشين.

5.الإقبال، ص ۴۷۱-۴۷۲؛ براى نمونه‏هاى ديگرى از اين حلّ تعارض‏ها، ر. ك: الإقبال، ص ۲۶۲، ۲۶۸-۲۶۷، ۳۳۰، ۴۷۱، ۶۴۱، ۶۴۷؛ الدروع، ص ۶۳، ۶۵.

6.الإقبال، ص ۲۶۱.

7.همان، ص ۲۶۲.

8.همان، ص ۳۳۰.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
148

دو. همراهى گزارش دعا با توجّه دادن به مضامين آن‏

نگاهى كوتاه به نگاشته‏هاى سيّد در حوزه دعا، به روشنى نشان مى‏دهد كه وى در كنار گزارش دعا، به فهم مضامين آن نيز توجّهى شگرف داشته و شايسته نمى‏ديده است كه نيايشگر، تنها به خواندن دعا، بسنده كند. از اين روست كه پى در پى به آداب روحى عبادت و دعا و بايستگى توجّه به عبارت‏هاى دعا، اشاره مى‏كند و اين ويژگى است كه در ميان دانشوران پيش از سيّد، اگر نگوييم ناياب، بى‏شك بسيار كمياب است.
سيّد، خود در جايى، پرسشى فرضى را به ميان مى‏آورد: در جايى كه نگاشته‏هايى همچون المصباح شيخ طوسى رحمه اللّه در دست است، چه ضرورتى به نگاشتن كتابى ديگر در دعا بوده است؟
وى در پاسخ، يادآور مى‏شود كه خواست وى، تنها گردآورى و گزارش دعاها و افزودن دعايى بر دعاهاى نقل شده در گذشته نبوده است؛ بلكه در كنار آن بيان موارد زير را از جمله امتيازها و فوايد كتاب‏هاى خود دانسته است:
- چگونگى رو به رو شدن با جايگاه مقدّس خداوند و آداب قلبى لازم براى عبادتى خالصانه؛
- آنچه سبب تباه گشتن عبادت‏ها مى‏شود؛
- ثواب‏ها و فضائل عبادت‏ها و دعاها؛
- سندهاى برخى روايات كه مضمون آنها شايد دور از ذهن به شمار آيند.۱
توجّه به مضامين دعاها و آداب قلبى لازم براى خواننده دعا، در نگاشته‏هاى سيّد، نسبت به كتاب‏هاى پيش از وى تا آن اندازه فراوان‏تر و برجسته‏تر است كه بى‏هيچ ترديد، مى‏توان گفت: روش دعانگارى سيّد و نگاشته‏هاى وى، دگرگونى و تحولّى ژرف را در روند دعانگارى شيعه، سبب گشته است. مقايسه نگاشته‏هاى سيّد با دانشوران پيش از وى، گواه اين ادّعاست.۲

۴ . انشاى دعا به وسيله ابن طاووس‏

سيّد، در برخى از موارد، از دعاهايى كه خود، آنها را فراهم آورده است، در كتاب‏هايش ياد مى‏كند. شايد در نگاه نخست، اين پرسش به ذهن آيد كه: آيا پرداختن به دعا و انشاى آن، به وسيله كسى

1.الإقبال، ص ۲۴۳.

2.براى نمونه‏هاى ديگرى از توجّه به مضامين دعاها و گفتگو در باره آنها، ر. ك: الإقبال، ص ۲۵۸، ۲۶۱، ۲۶۷، ۲۷۷، ۲۷۸، ۳۵۸، ۵۴۰ ؛ الدروع، ص ۴۲.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4767
صفحه از 375
پرینت  ارسال به