143
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

وى نيز ديده مى‏شود؛ ولى وى آنها را از منابعى غير از منابع موجود، گزارش مى‏كند.۱در اين جا نيز اين گزارش‏ها، از آن رو كه مى‏توانند شاهد و قرينه‏اى بر درستىِ مضمون يا اعتبار روايت‏هاى منابع پيش از سيّد باشند، اهميت دارد.۲

سه . كمك به بازشناسى منابع روايات موجود

آن گاه كه سيّد، روايتى را از نگاشته‏اى كهن - كه به دست ما نرسيده است - گزارش كند و همان روايت را منبعى نيز كه از نظر زمانى پس از آن نوشته كهن تأليف شده است، نقل كند، مى‏توان احتمال داد كه آن منبع، روايت را از آن نوشته كهن گرفته است. فايده اساسى اين رديابى روايت، در دو نكته نهفته است: نخست آن كه نقل سيّد را مى‏توان قرينه‏اى بر اعتبار آن روايت يا پشتيبانى از مضمون آن به شمار آورد. ديگر آن كه بر پايه نگاه از زاويه ارزيابى مصدرى، مى‏توان دانست كه

1.نمونه‏هايى از اين موارد را در بند بعد خواهيم ديد.

2.براى نمونه‏اى ديگر ر. ك: التشريف، ص ۳۵۱. نيز آنها را با روايت‏هايى نزديك بدان در كتاب سليم، ص ۲۸۵ و مسند ابن احمد، ج ۵، ص ۲۱ و كشف المحجّة، ص ۸۳ - ۸۴ و الكافى، ج ۱، ص ۵۲، مقايسه كنيد.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
142

زندگى نويسنده، استنساخ شده‏اند يا به آن زمان، نزديك بوده است‏۱ و يا دست‏خطّ شيخ طوسى رحمه اللّه بر آن به چشم مى‏خورده‏۲ كه بيانگر قرائت آن كتاب بر شيخ يا صدور اجازه بر آن از سوى وى بوده است و اين نكته، نزد نسخه‏پژوهان، قرينه مهمّى براى اعتبار نسخه است. بارى! از همين جاست كه روايت‏هاى سيّد از اين كتاب‏ها، ويژگى ارزشمند «علوّ اسناد» را به دست مى‏آورند. گاه روايتى از «اصل ابن ابى عمير» - كه با دو واسطه از معصوم عليه السلام نقل مى‏شود - گزارش شده است‏۳ و گاه حتّى روايتى با يك واسطه از امام معصوم عليه السلام آمده است‏۴و بر آگاهان پوشيده نيست كه اين كار از خدمات بسيار ارزشمند سيّد به دانش حديث شيعه بوده است.۵

دو. گسترش دامنه روايات معتبر

اگر پذيرفتيم كه كتاب‏هايى همچون كتاب حريز بن عبد اللَّه سجستانى، كتاب‏هاى حسين بن سعيد و عبيد اللَّه حلبى، المحاسن برقى، الجامع ابن وليد و... از نگاشته‏هايى بوده‏اند كه مورد اعتماد پيشينيان بوده و براى برگرفتن احكام دين به آنها رجوع مى‏كرده‏اند، آن گاه گزارش سيّد از اين كتاب‏ها، ارزشى دوچندان مى‏يابد و علاوه بر علوّ اسناد، راه را براى دستيابى به مجموعه‏اى از روايت‏هاى معتبر، از نگاه پيشينيان، هموار مى‏سازد.
نقل‏هاى سيّد از اين گونه كتاب‏ها، آن گاه ارزش، اهمّيت و ارجمندى بيشترى مى‏يابند كه بدانيم برخى از اين گزارش‏ها، تنها روايت به جا مانده با آن مضمون است و در كتاب‏هاى ديگر، ديده نمى‏شود.۶همچنين در موارد فراوانى، گر چه روايت‏هايى كه سيّد آورده، در نگاشته‏هاى پيش از

1.براى نمونه، ر. ك: التشريف، ص ۸۱ و ۲۳۸؛ اليقين، ص ۱۷۰، ۱۸۶، ۱۹۳، ص ۲۱۰ و ۲۲۱؛ فتح الأبواب، ص ۲۸۶.

2.الإقبال (چ قيومى) ج ۲، ص ۲۳۹ (در باره كتابى از ابن عقده)؛ الدروع، ص ۷۳؛ اليقين، ص ۲۷۹، فتح الأبواب، ص ۷۸ (در باره كتاب الصلاة حسين بن سعيد) و ۲۶۱.

3.فتح الأبواب، ص ۱۴۸.

4.فلاح السائل، ص ۹۳.

5.نمونه‏هاى اين علو اسناد، در آثار سيّد بسيار فراوان است. براى آگاهى از اين گونه روايات مى‏توان به نشانى‏هايى كه كلبرگ در كتاب خود آورده، مراجعه كرد. وى موارد بهره‏گيرى سيّد از نگاشته‏هاى راويان سده‏هاى نخست را روشن كرده است.

6.براى نمونه گزارش‏هاى منحصر به فرد از كتاب الصيام على بن الحسن بن فضال، ر. ك: الدروع، ص ۵۱؛ الإقبال (چ قيومى)، ج ۱، ص ۳۲ و ۱۷۵ (دعاى معروف سحرهاى ماه رمضان)؛ و از كتاب المشيخة ابن محبوب، ر. ك: التشريف، ص ۳۵۱؛ فتح الأبواب، ص ۲۵۲، ۲۵۵، ۲۶۰ و ۲۷۱. سيّد در برخى از اين موارد، نام كتاب المشيخة را نمى‏برد؛ ولى به هر روى، هيچ يك از اين گزارش‏ها در آثار نويسندگان پيش از وى ديده نمى‏شود؛ كتاب الرسائل كلينى، ر. ك: كشف المحجّة، ص ۲۳۶ (نامه مشهور و مهم امير المؤمنين عليه السلام در شرح رخدادهاى پس از پيامبر صلى اللّه عليه و آله تا خلافت خود ايشان)، ۲۷۰ (نامه ديگرى از امام على عليه السلام به شيعيان خود)؛ كتاب عبيد اللَّه حلبى ر. ك: «عدم مضايقة الفوائت»، مجلّه تراثنا، ش ۸ ، ص ۳۴۰ - ۳۴۱؛ الإقبال (چ قيومى)، ج ۱، ص ۴۹؛ "اصل" ابن ابى عمير، ر. ك: فتح الأبواب، ص ۱۴۸ - ۱۴۹؛ تفسير الرؤيا از كلينى، ر. ك: فرج المهموم، ج ۴، ص ۸۷؛ كتاب ابن خانبه، ر. ك: فلاح السائل، ص ۲۸۹؛ كتاب نوادر الحكمة، ر. ك: فرج المهموم، ص ۹۴ - ۹۳؛ كتاب غياث بن ابراهيم - كه به گفته نجاشى (رجال النجاشى، ص ۳۰۵، ش ۸۳۳) جماعتى آن را روايت مى‏كنند و اين خود نشان از شناخته بودن اين كتاب دارد - ر. ك: فلاح السائل، ص ۸۲؛ كتاب الفاخر صابونى - كه در آن متعهد شده است روايت‏هايى را بياورد كه بر آن اتفاق نظر وجود دارد و از نگاه او نسبت آنان به امامان عليهم السلام صحيح است: مجلّه تراثنا، ش ۸ ، ص ۳۴۰؛ كتاب مولد مولانا علىّ عليه السلام بالبيت، شيخ صدوق، ر. ك: اليقين، ص ۱۹۱؛ كتاب المعرفة ابراهيم بن محمد ثقفى، ر. ك: اليقين، ص ۱۹۳ - ۲۰۹ (سيزده حديث) و گزارش‏هايى ديگر. اين نكته كه اين گزارش‏ها تنها از طريق نوشته‏هاى سيّد به دست ما رسيده است، از دو راه قابل دستيابى است: ۱. جستجوى تك‏تك گزارش‏ها در منابع پيش از سيّد؛ ۲. اعتماد به تخريج روايات كه محقّقان كتاب‏هاى چاپ شده سيّد انجام داده‏اند. ما از هر دو راه بهره گرفته‏ايم. آية اللَّه رضا استادى امام جمعه موقّت قم نيز در نماز جمعه مورّخ ۲۵/۸/۱۳۸۶، به اهمّيت نگاشته‏هاى سيّد از اين منظر اشاره كردند.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4782
صفحه از 375
پرینت  ارسال به