141
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

تك نمونه كه بگذريم، سيّد در يكى دو جاى ديگر، روايت‏هايى را آورده كه قاعدتاً با ديدگاه وى هم هماهنگ نيست، مانند روايتى كه آشكارا، پدر حضرت ابراهيم عليه السلام را بت‏پرست مى‏داند؛۱ ولى دريغ‏مندانه، از كنار آن بدون هيچ نقدى گذشته است.۲ با اين همه، نقدها و موشكافى‏هايى كه سيّد در بررسى روايت‏هاى اهل سنّت به كار مى‏گيرد، آن اندازه هست كه بتوانيم بگوييم وى، در ميان دانشوران نص‏گراى شيعه، از روحيه نقّادى شايان توجّهى برخوردار بوده است. گر چه اين روحيه در برخى حوزه‏هاى روايى، نمودى پُررنگ‏تر دارد و در برخى حوزه‏ها، كم‏رنگ‏تر مى‏نمايد.

ب - فوايد و امتيازهاى نگاشته‏هاى ابن طاووس‏

كتاب‏هاى سيّد ابن طاووس، در نگاه نخست، ظاهراً تنها در بر دارنده مجموعه‏اى از احاديث در موضوعات گوناگونى همچون دعا، تاريخ، مناقب و... است؛ ولى اگر آنها را دقيق‏تر بر رسيم، امتيازهاى بسيارى را مى‏توانيم براى آنها بر شُمريم. همچنين فوايد قابل توجّهى نيز بر نگاشته‏هاى سيّد، مترتّب است. در اين جا به دسته‏بندى اين امتيازها۳مى‏پردازيم:

۱. فوايد رجالى‏

يك. علّو اِسناد

چنان كه در چند جا از اين نوشتار گذشت، منابع روايى بسيارى از سده‏هاى دوم و سوم هجرى و پس از آن، در اختيار سيّد بوده است. بسيارى از اين كتاب‏ها را ياران بزرگ امامان عليهم السلام ، همچون: عبيد اللَّه بن على حلبى، ابن ابى عمير، حمّاد بن عثمان، ابن خانبه، حسن بن محبوب و يونس بن عبد الرحمان نوشته‏اند.۴ باز بايد توجّه داشت كه نسخه‏هاى سيّد در بسيارى از موارد يا در روزگار

1.فرج المهموم، ص ۲۴ - ۲۶ و ۸۹ .

2.گر چه هدف سيّد از گزارش اين روايات آن بوده است كه اجمالاً ثابت كند كه دانش نجوم، داراى اصول درستى است كه آشنايان بدان مى‏توانند رخدادهاى آينده را پيشگويى كنند و آهنگ بررسى همه فقره‏هاى روايت را نداشته است، با اين حال، از دانشورى چون او پذيرفته نيست كه حتّى به دو سه عبارت كوتاه، آن احاديث را نقد نكند.

3.گر چه امتيازها از فوائد، حقيقتاً جداست، با اين وجود، ما در اين جا اين دو را تسامحاً به يك معنا مى‏گيريم و به جاى يكديگر به كار مى‏گيريم تا از دسته‏بندى و ريزنگرى بيش از اندازه در مطالب، خوددارى كرده باشيم.

4.براى آگاهى از برخى موارد استفاده سيّد از نگاشته‏هاى اين افراد، ر. ك: كتاب‏خانه ابن طاووس، ص ۱۷۴ به بعد.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
140

المنجّم كالكاهن [و الكاهن كالساحر] و الساحر [كالكافر والكافر] فى النّار.۱
از آن جا كه سيّد، ديدگاهى انتقادى در برابر مضمون روايت دارد، بر آن خُرده‏هايى مى‏گيرد:
نخست آن كه در سند اين روايت، عمر بن سعد، قاتل امام حسين عليه السلام ، جاى دارد.۲ متأسّفانه، اين خرده‏گيرى سيّد، پذيرفته نيست؛ زيرا اين حديث را نصر بن مزاحم از عمر بن سعد گزارش كرده است و اين «عمر» - كه استاد نصر بوده - غير از عمر بن سعد، قاتل امام حسين عليه السلام است. نام وى «عمر بن سعد اسدى» است كه ظاهراً در نيمه دوم سده دوم هجرى در گذشته و از شيعيانِ تاريخ‏نگار بوده است.۳
علّامه شوشترى و پس از ايشان، تاريخ‏پژوه معاصر، آقاى رسول جعفريان نيز اين اشتباه سيّد در تطبيق عنوان را گوشزد كرده‏اند.۴ خُرده ديگرى كه سيّد فراز مى‏آورد، آن است كه در اين روايت، منجّم سرانجامى چون كافر دارد و لازمه اين سخن، آن است كه با منجّم، همچون مرتد رفتار كنند و او را به قتل برسانند، حال آن كه اين گونه نيست و در هيچ روايتى نيز نيامده كه امام على عليه السلام ، احكام كافران را بر منجّمان، بار كرده باشد.۵
اين خُرده سيّد نيز پذيرفتنى نمى‏نمايد؛ زيرا مى‏دانيم كه «كفر» را در زبان دين، معانى گوناگونى است و تنها برخى كاربردهاى آن، نقيض اسلام است؛ ولى در برخى موارد با اسلام، قابل جمع است و كفر، در اين جا، اساساً به معناى كفرى كه خروج از دين را در پى آورَد، نيست.۶ به هر روى، از اين

1.فرج المهموم، ص ۵۷ . در نسخه موجود فرج المهموم، عبارت‏هاى ميان قلّاب نيامده‏اند ؛ ولى به دليل دنباله سخن سيّد و نيز نقل نهج البلاغة (ج ۱، ص ۱۲۹، كلام ۷۹) از همين روايت، بايد در اصل حديث وجود مى‏داشته است.

2.فرج المهموم، ص ۵۷.

3.در باره وى، ر. ك: آينه پژوهش، ش ۸۲ ، «منابع كتاب وقعة صفّين نصر بن مزاحم عطار منقرى»، رسول جعفريان، ص ۶۹.

4.قاموس الرجال، ج ۸، ص ۲۰۱؛ آينه پژوهش، ش ۸۴، ص ۶۹. شايد اگر سيّد به طبقه روايى نصر بن مزاحم توجّه مى‏كرد و آن را با روزگار عمر بن سعد بن ابى وقّاص مى‏سنجيد، چنين ديدگاهى را مطرح نمى‏كرد. نصر در سال ۲۱۲ ق ، درگذشته است (تاريخ بغداد، ج ۱۳، ص ۲۸۴) و عمر بن سعد در سال ۶۷ هجرى، به دست مختار كشته شد (تاريخ مدينة دمشق، ج ۴۵، ص ۵۹) .

5.فرج المهموم، ص ۵۸.

6.براى معانى كفر در زبان قرآن و روايات، ر. ك: الكافى، ج ۲، ص ۲۸۹ و ۳۹۸.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4980
صفحه از 375
پرینت  ارسال به