139
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

مصداق اهل بيت عليهم السلام در آن حديث ارجمند، امير مؤمنان عليه السلام ، حضرت فاطمه عليها السلام و امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام هستند.۱بنا بر اين، تمسّك به آن بزرگواران و پيروى از آموزه‏هاى رسيده از ايشان، حتى بر سنّيان نيز واجب است. از اين رو، سيّد در برخى موارد، حديث راويان سنّى را - از آن رو كه با ديدگاه قطعى و مشهور اهل بيت عليهم السلام ناسازگار است - به نقد مى‏كشد. براى نمونه، سيّد بر روايت‏هايى كه در كتاب‏هاى اهل سنّت آمده و در آنها وضو گرفتن را - به شكلى كه هم اكنون توسّط آنان انجام مى‏شود - حكم خداوند مطرح مى‏كنند، خرده مى‏گيرد و علاوه بر آن كه آن را با صريح آيه وضو،۲ناسازگار مى‏داند، با تعاليم اهل بيت عليهم السلام نيز مخالف به شمار مى‏آورد. ۳

- عقل‏

با بررسى ملاك‏هاى پيشين، مى‏توان دريافت كه سيّد در همه يا بيشتر آنها، عقل را به يارى گرفته و آن را چونان داورى عادل، بر جايگاه قضاوت نشانده و خردمندان را به گواهى طلبيده است تا بنگرند آيا آن احاديث را مى‏توان پذيرفت؟ آرى! در پايان، عقل است كه گواهى مى‏دهد احاديثى را كه با قرآن يا عصمت پيامبران عليهم السلام ناسازگار باشد، بايد به يك سو نهاد. پس گزافه نيست اگر بگوييم به گونه‏اى در همه اين ملاك‏ها، داورى عقل خردمندان را مى‏توان رديابى كرد.۴

يك نمونه منحصر به فرد

گفتيم كه سيّد، معمولاً به نقد روايت‏هاى شيعى نمى‏پردازد؛ ولى نمونه‏اى در دست است كه از اين قاعده، مستثناست. سيّد در فرج المهموم، روايتى را از كتاب عيون الجواهر شيخ صدوق رحمه اللّه گزارش مى‏كند كه بنا به مضمون آن روايت، امير مؤمنان عليه السلام ، دانش نجوم را نكوهش كرده و فرموده است:

1.از ديدگاه شيعه، همه چهارده معصوم عليهم السلام، مصداق اهل بيت عليهم السلام هستند؛ ولى اهل سنّت، ممكن است اين ديدگاه را نپذيرند. به هر روى، از نگاه آنان هم دست كم، پنج تن اصحاب كسا از اهل بيت عليهم السلام هستند. البته برخى ديدگاه‏هاى شاذّ را - كه تنها همسران پيامبر صلى اللّه عليه و آله را مصداق اهل بيت مى‏دانند - نبايد به حساب آورد.

2.سوره مائده، آيه ۶: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ ... ».

3.الطرائف، ص ۵۳۵ . نيز براى نمونه‏هاى ديگر، ر. ك: ص ۳۶۸، ۴۴۸، ۵۲۷ ، ۵۳۹ و ۵۴۰ ؛ سيّد در بيشتر اين نمونه‏ها، پيش‏فرضى را كه از آن سخن گفتيم، گوشزد مى‏كند.

4.براى مشاهده نمونه‏هايى از توجّه سيّد به داورى عقل و حكم خردمندان، ر. ك: الطرائف، ص ۱۶۵، ۱۶۹، ۲۰۴، ۲۲۲، ۲۳۱ و ۲۵۹ .


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
138

نسبت داده‏اند با آموزه‏هاى ايشان - كه در ديگر احاديث اهل سنّت هم بازتاب يافته است، تناقض آشكار دارد. براى نمونه، در روايتى به نقل از عايشه آورده‏اند كه گروهى در مسجد، سرگرم بازى بودند.۱ پيامبر صلى اللّه عليه و آله نه تنها از اين كار، باز نداشت؛ بلكه زمينه را براى اين كه او (عايشه) نيز به بازى آنان بنگرد، فراهم كرد.۲
از نگاه سيّد، صرف نظر از ناسازگارى اين حديث با ملاك‏هاى پيش‏گفته، مضمون آن، حتّى با احاديث خود اهل سنّت نيز ناهماهنگ است. براى نمونه آورده‏اند كه مردى به دنبال گمشده‏اى مى‏گشت و در مسجد، فرياد مى‏زد كه آيا كسى آن را نيافته است؟ رسول خدا صلى اللّه عليه و آله او را از اين كار، باز داشت.۳ با اين حال، چگونه مى‏توان پذيرفت كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله اجازه بازى‏اى رقص‏گونه در مسجد را به گروهى بدهد؟!۴

- ناسازگارى با روايت‏هاى رسيده از اهل بيت عليهم السلام

شايد در نگاه نخست، به كار گيرى اين ملاك از سوى سيّد براى نقد احاديث اهل سنّت، نادرست به نظر بيايد؛ زيرا اهل سنّت، روايت‏هاى رسيده از امامان را به خودى خود، منبع شناخت و ارزيابى آموزه‏هاى دينى نمى‏دانند، جز آن كه با زنجيره سندى به رسول اكرم برسد. از اين رو، مخالفت يك روايت با سخن و ديدگاه امامان عليهم السلام براى اهل سنّت، گواه نادرستى آن روايت نيست؛ ولى بايد دانست كه به كار گيرى اين ملاك توسّط سيّد، بر مقدمه و پيش‏فرضى استوار است كه اهل تسنّن، ناگزير به پذيرش آن هستند.
مى‏دانيم كه بسيارى از سنّيان، حديث متواتر ثقلين را گزارش كرده‏اند. همچنين روشن است كه

1.در متن حديث، واژه «يلعبون» به كار رفته است؛ ولى در نقل‏هايى ديگر كه سخن از بازى آن گروه است، عبارت: «بحرابهم» نيز به چشم مى‏خورد (مسند ابن حنبل، ج ۲، ص ۳۰۸؛ صحيح مسلم، ج ۳، ص ۲۳). «حراب» در عرب، ابزارى جنگى، كوچك‏تر از نيزه است. (لسان العرب، ج ۲، ص ۴۹) و روشن است كه بازى با آن، چيزى نزديك به برخى رقص‏هاى محلّى همراه با چوب‏دستى است؛ ولى راوى براى پذيرفته نشان دادن حديث، به جاى واژه «يرقصون»، از «يلعبون» بهره جسته است. همچنان كه در نقلى بسيار مشابه، واژه «يَزفِنُون» به‏

2.صحيح البخارى، ج ۶، ص ۱۵۹.

3.صحيح مسلم، ج ۲، ص ۸۲.

4.الطرائف، ص ۲۲۳ - ۲۲۴. نيز براى نمونه‏هايى ديگر از به كارگيرى اين ملاك، ر. ك: ص ۲۲۲، ۲۲۶ - ۲۲۷، ۲۲۹ و ۳۷۵ به بعد .

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4813
صفحه از 375
پرینت  ارسال به