135
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

- تخيير

سيّد در موارد متعدّد نيز براى آن كه هر دو سوى تعارض، مجالى براى پذيرفته شدن داشته باشند، به تخيير ميان آنها گرايش مى‏يابد. معمولاً احتمال تخيير از نگاه سيّد، يكى از راه‏هاى جمع است، نه


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
134

- ترجيح روايتى بر روايت ديگر

در نمونه‏هاى مورد پيشين آمد كه سيّد به باور خود، به هر دو سوى تعارض عمل كرده بود؛ امّا راه‏هايى نيز براى برترى دادن يك روايت بر روايت ديگر، در نگاه سيّد، ديده مى‏شود. روشن است كه به هنگام به كار گيرى اين راه‏ها، ديگر او به دنبال عمل به هر دو سوى تعارض نيست و چنين ادّعا يا هدفى را نيز ندارد؛ بلكه در اين جا تنها يكى از آن دو را شايسته پذيرش قلمداد مى‏كند. مهم‏ترين اين راه‏ها عبارت‏اند از:
حمل بر تقيّه: اگر يكى از دو سوى تعارض از روى تقيّه صادر شده باشد، روايت ديگر را بر آن مقدّم مى‏داريم؛ زيرا روشن است كه روايت تقيّه‏اى در مقام بيان حكم واقعى نيست.۱
دورى يا نزديكى روايت به ديدگاه‏هاى اهل سنت: سيّد مى‏گويد: در احاديث شيعه آمده است كه به هنگام تعارض ميان دو روايت، آن سويى را بپذيريم كه از ديدگاه‏هاى سنيّان، دورىِ بيشترى دارد.۲ از همين رو، او عمل به اخبار استخاره شش رُقعه را ترجيح مى‏دهد؛ زيرا از ديدگاه بسيارى از اهل سنّت، دور است.۳ترجيح روايات مسند و معروف بر روايات مرسل و شاذ: از ديدگاه سيّد، روايتى كه مسند و معروف باشد، بر روايت‏هاى مرسل و شاذ، ترجيح دارد.۴ سيّد، اين ملاك را چونان يكى از قرائن برترى روايت‏هاى استخاره شش رُقعه بر ديگر گونه‏هاى استخاره، به كار مى‏گيرد؛ امّا مراد وى از روايتى كه «معروف» باشد، چيست؟ پيش‏تر شايسته است بدانيم كه از ميان روايت‏هاى استخاره شش رُقعه، دو تاى آنها به «هارون بن خارجه» مى‏رسد و سومى، به راوى‏اى به نام «هارون بن حمّاد». در سند روايت هارون بن خارجه، راوى‏اى به نام «قاسم بن عبد الرحمان الهاشمى» هست كه رجاليان در باره وى، هيچ سخنى نگفته‏اند.۵ همچنين سيّد، خود تصريح مى‏كند كه در ميان ياران امام صادق عليه السلام كسى به نام هارون بن حمّاد، نيافته است‏۶ و سپس احتمال مى‏دهد كه اين نام، شكل دگرگون شده «هارون بن زياد» باشد.
به هر روى، نه شمار اين گونه روايات فراوان است، نه راويان آنها همگى مشهورند؛ پس سيّد بر چه پايه‏اى اين چند روايت را معروف خوانده است؟ دو پاسخ به اين پرسش مى‏توان داد: نخست آن كه سيّد، در اين باره اشتباه كرده است و ديگر آن كه سخن وى، ناظر به منابع اين روايت‏هاست؛ زيرا روايت هارون بن خارجه در الكافى‏۷ و مصباح المتهجّد۸ گزارش شده است و روايت سوم نيز از كراجكى نقل مى‏شود؛ ولى در آن سو، روايتى را كه سيّد شاذ خوانده است، تنها به شكل و جاده از كراجكى نقل مى‏شود و كراجكى نيز منبعى براى آن نشناسانده است.۹

1.همان، ص ۲۱۰.

2.همان‏جا. نيز، ر. ك: جوابات أهل الموصل، ص ۴۷.

3.سيّد علاوه بر اين دو راه، ملاك‏هاى ديگرى نيز براى ترجيح روايتى بر ديگرى بيان مى‏كند؛ ولى از آن جا كه تقريباً همگى آنها تنها براى ترجيح يك گروه از روايت‏هاى استخاره به كار مى‏آيند و نمى‏توان از آنها حكم كلّى براى تعارض ميان همه گونه روايت كشف كرد، از يادكرد آنها خوددارى مى‏كنيم. برخى از اين راه‏ها را مى‏توانيد در فتح الأبواب (ص ۲۱۱ - ۲۱۴).

4.فتح الأبواب، ص ۲۱۷.

5.ر. ك: معجم رجال الحديث، ج ۱۵، ص ۲۸.

6.فتح الأبواب، ص ۱۹۱.

7.الكافى، ج ۳، ص ۴۷۰ - ۴۷۱.

8.مصباح المتهجّد، ص ۵۳۴ - ۵۳۵.

9.فتح الأبواب، ص ۲۲۸.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4703
صفحه از 375
پرینت  ارسال به