را نقل كرده است.۱ به هر روى، استدلال سيّد تمام مىنمايد و مىتوان مضامين چنين نگاشته هايى را جزو معتقدات خود نويسنده به شمار آورد، مگر آن كه وى به غير آن تصريح كند.
- عمل به اخبار «من بلغ» در روايات ثواب و عقاب اعمال
روايتهايى از معصومان عليهم السلام در دست است كه بر پايه آنها كسى كه چيزى در باره ثواب كارى بشنود و آن كار را براى رسيدن بدان پاداش انجام دهد، از آن ثواب بهرهمند مىگردد، حتّى اگر حديث، آن گونه كه وى شنيده است، نباشد.۲
بر پايه همين احاديث، سيّد ابن طاووس به روايتهاى گوناگون در گستره ثواب و عِقاب كارها، دعاها و آداب دينى عمل مىكند، حتّى اگر سندى نداشته باشد يا يك يا چند راوى آن روايات، ضعيف باشند،۳ چرا كه از نگاه سيّد، اعطاى پاداشهاى بسيار در برابر كار يا دعايى، از بزرگوارى و بخشش خداوند، دور نيست.۴ همچنين با استدلال به همين روايتهاست كه به باور سيّد، روايات راويان ضعيف در حوزه ثواب و عِقاب، شايان پذيرش است.۵
در اين جا يادآورى مىشود با توجّه به اين كه بيشتر نگاشتههاى سيّد در حوزه دعا و آداب و مستحبّات است، مىتوان گفت: ملاك سوم، بيش از هر ملاك ديگرى در اعتبار بخشى به روايتهاى سيّد، نقش داشته است و در مرتبه بعد، ملاك دوم و سپس، ملاك نخستْ جاى مىگيرد.
دو. سيّد ابن طاووس و تعارض احاديث۶
از آن رو كه سيّد به گستره روايتهاى فقهى چندان در نمىآيد، نياز وى براى گرهگشايى از تعارض يا ناسازگارى روايات نيز كمتر است. با اين همه، نمونههايى از روايتهاى متعارض فقهى و غير
1.عبارت ابن ادريس در اين باره، مشهور است: «أَورَدَهُ إيراداً لا اعتقاداً» (ر. ك: السرائر، ج ۱، ص ۹۹، ۱۱۰، ۲۴۷، ۲۵۳، ۲۶۹ و...) .
2.الكافى، ج ۲، ص ۸۷ . نيز، ر. ك: المحاسن، ج ۱، ص ۲۵.
3.جمال الاُسبوع، ص ۱۰۸؛ فلاح السائل، ص ۱۲؛ الإقبال، ص ۲۹.
4.جمال الاُسبوع، ص ۱۰۸ .
5.فلاح السائل، ص ۱۲.
6.توجّه شود كه خواست ما در اين جا تنها تعارض اصولى نيست؛ بلكه هر گونه ناسازگارى يا ناهماهنگى ميان دو حديث را خواستهايم.