131
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

- ارزيابى بر پايه شهرت راوى مشهور حديث يا مصنّف آن‏

آن گاه كه در سند حديث، راوى مشهورى جاى گرفته باشد و يا نويسنده كتابى كه حديث از آن نقل مى‏شود، از بزرگان شيعه و شناخته شده باشد، همين در نگاه سيّد، پشتوانه‏اى قابل اعتماد براى اعتبار حديث و پذيرش آن است. بيشتر اشخاصى كه سيّد در باره شخصيت رجالى آنان سخن گفته است، از همين زاويه شايان توجّه‏اند و عبارت‏هايى كه سيّد در ستايش از آنها به زبان رانده است، همگى در جهت اعتبار بخشى به روايت‏هايى است كه اين اشخاص در سند آنها قرار داشته‏اند و يا از كتاب آنان گزارش شده است.۱ نكته‏اى كه در اين جا بايد بدان توجّه داد، آن است كه از نگاه سيّد، اگر يكى از بزرگان، كتابى براى عمل كردن مردمان بر پايه آن مى‏نگارد اين، بدان معناست كه مسئوليت عمل به مضامين آن را بر عهده مى‏گيرد و خواست او، تنها گزارش دسته‏اى از احاديث نبوده است؛ زيرا اگر در آن كتاب، مطالبى باشد كه وى به درستى آنها باور ندارد و نادرستى آنها را نيز گوشزد نكند، با فرا خواندن مردم به اين كتاب، در حقيقت، بدعتى پديد آورده و به حلال و حرام دين، افزوده است.۲
درست از همين روست كه سيّد به مصباح المتهجّد شيخ طوسى رحمه اللّه استناد مى‏كند و وجود روايتى را در آن نشان از مشروع بودن آن مضمون از نگاه شيخ طوسى مى‏داند،۳ با وجود آن كه اين كتاب، در ظاهر، در بر دارنده مجموعه‏اى از دعاهاست و بسا كه كسانى بپندارند كه ديدگاه شيخ طوسى، جواز عمل به همه آنها نيست.
به نظر مى‏آيد اين ديدگاه سيّد، پاسخى غير مستقيم به ديدگاه ابن ادريس در باره النهايةى شيخ طوسى رحمه اللّه است. ابن ادريس، بارها در السرائر، ادّعا كرده است كه شيخ طوسى، روايت‏هاى بسيارى را در النهاية آورده كه بدانها باور نداشته و عمل نمى‏كرده است و تنها از باب گزارش احاديث، آنها

1.براى آگاهى از نام‏هاى اين افراد، ر. ك: كتاب‏خانه سيّد بن طاووس، ص ۱۶۴ به بعد.

2.فتح الأبواب، ص ۱۸۶ - ۱۸۷.

3.همان، ص ۱۸۷.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
130

- ارزيابى مصدرى روايات‏

از نگاه سيّد، گزارش حديث در نگاشته‏اى كه در ميان شيعيان، شناخته شده و پذيرفته بوده است، براى استناد بدان حديث، بسنده است. در حقيقت، در اين گونه از موارد، ملاك سيّد براى پذيرش روايت، مصدر آن است. در اين جا مصدر روايت، ويژگى‏اى دارد كه آن را از ديگر نوشته‏ها، متمايز مى‏كند. گاه امام عليه السلام آن را «صحيح» شمرده‏۱ و گاه، ستايشى شايان توجّه از امام در باره آن كتاب، در دست است‏۲و گاه نيز نويسنده كتاب بر عهده گرفته است كه جز روايت‏هاى «صحيح»۳ در آن گزارش نكند.۴ در همه اين موارد، اين كه سيّد به ويژگى مصدر روايت اشاره مى‏كند، نشان مى‏دهد كه اين ويژگى، عاملى مهم در آسوده خاطر كردن از اعتبار روايت است. در باره اين ملاك، تنها بايد به چند نكته دقّت كرد. نخست آن كه حجم استناد به ارزش مصدر كتاب در اعتبار بخشى به روايت، در مقايسه با ملاك بعدى، يعنى ارزيابى روايت بر پايه نقل آن به وسيله يك راوى برجسته، كمتر است و در موارد بسيارى ديده نمى‏شود. دوم، آن كه سيّد از اين ملاك - تا آن جا كه جستجو كرده‏ايم - تنها براى پذيرش و اعتماد به روايت، سود جسته است، نه تضعيف روايت. يعنى در جايى نديده‏ايم كه روايتى را از آن رو كه مصدر آن، كتابى غير قابل اعتماد يا كم‏ارزش است، كنار نهاده باشد،۵نكته سومى كه بايد بدان توجّه كرد، آن است كه سيّد، اين ملاك را تنها در گستره روايت‏هاى شيعى به كار مى‏برد، نه احاديث سنّيان.۶

1.مانند كتاب ابن خانبه (فلاح السائل، ص ۱۸۳).

2.مانند سخن امام صادق عليه السلام در باره كتاب حلبى (مجلّه تراثنا، ش ۸ ، ص ۳۴۰؛ الفهرست، طوسى، ص ۱۷۴، ش ۴۶۶).

3.به اصطلاح پيشينيان.

4.مانند برداشت‏هاى سيّد از عبارت صدوق در ديباچه فقيه.

5.اين، ريشه در دو نكته دارد: يكى آن كه سيّد، كمتر به سوى احاديثى مى‏رود كه بتوان بر آن خرده‏اى مهم گرفت و ديگر آن كه سيّد، اساساً به كتاب‏هايى كه به بى‏اعتبارى مشهور باشند، روى خوش نشان نمى‏دهد و از آنها گزارش نمى‏كند.

6.براى مواردى از كاربرد اين ملاك، ر. ك: فتح الأبواب، ص ۱۸۲ و كشف المحجّة، ص ۲۲۰، در باره الكافى؛ مجلّه تراثنا، ش ۸ ، «عدم مضايقه الفوائت»، ص ۳۴۰، در باره الفاخر صابونى؛ فتح الأبواب، ص ۱۸۸، در باره مختصر المصباح الكبير از شيخ طوسى رحمه اللَّه و ديدگاه‏هاى سيّد در باره توحيد مفضّل و رساله الإهليلجة. توجّه شود كه ويژگى‏اى كه سبب ارزشمندى و برجستگى هر يك از اين مصادر مى‏شود، يكسان نيست. همچنين سودمند است به اين نكته اشاره كنيم كه برخى از دانشوران روزگار ما، اين ملاك را تحليل فهرستى ناميده و در باره چند و چونىِ آن گفتگوهاى سودمندى را فراز آورده‏اند، ر. ك: بازسازى متون كهن حديث شيعه، ص ۳۳ - ۵۰ و ۷۸ به بعد) امّا از آن رو كه عبارت «ارزيابى مصدرى»، بسيار واضح‏تر است، اين عبارت را براى بيان اين ملاك، شايسته‏تر ديدم.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4814
صفحه از 375
پرینت  ارسال به