117
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

اندیشه شناسی محدّثان حلّه
116

چهار. تعريف برخى اصطلاحات حديثى از نگاه سيّد

كاربرد اصطلاح‏هايى كه به حالت‏هاى گوناگون سند يا متن حديث، اشاره دارند، گر چه فراوان نيست؛ ولى نبايد آن را ناديده انگاشت. در زير برخى اصطلاح‏هاى حديثى را كه در نگاشته‏هاى سيد به كار رفته است، بر مى‏رسيم:

- صحيح‏

ابن طاووس، در نگاشته‏هاى خود، گاه حديثى را «صحيح» ناميده و يا از صحّت برخى احاديث، سخن گفته است. در نمونه‏اى دو حديث را كه به يك رخداد اشاره دارند، ولى ظاهراً با يكديگر ناهمگون مى‏نمايند، صحيح مى‏خواند و سپس تلاش مى‏كند تا ميان آن دو، سازگارى ايجاد كند.۱ صحيح را در اين جا مى‏توان به معناى «قابل قبول» يا «معتبر» گرفت.
در جايى ديگر، سخن شيخ صدوق در آغاز كتاب من لايحضره الفقيه را به معناى آن مى‏داند كه شيخ، «صحّت» احاديث كتابش را ضمانت كرده است.۲صحّت در اين جا از نگاه سيّد، قاعدتاً بايد مفهوم مهمى را در خود داشته باشد و آن، ثبوت و درستى انتساب به معصوم عليه السلام است.
در جايى ديگر نيز مى‏گويد:
روى فى صحّة هذا المعنى عن النبىّ صلى اللّه عليه و آله بإسناده تسعة أحاديث.۳
مفهوم صدور از معصوم در اين عبارت به روشنى ديده مى‏شود. سيّد در چندين جا براى اعتباربخشى به روايتى كه از نگاشته‏اى نقل مى‏كند، يادآور مى‏شود كه نويسنده آن كتاب، «صحّت» آنچه را در آن كتاب آورده، بر عهده گرفته است.۴ البته بايد توجّه داشت كه صحّت در باره دو دسته از احاديث مى‏تواند به كار رود:
- دسته‏اى كه به گستره اعمال و عبادات، ارتباط دارند و به اصطلاح، از عمل شرعى سخن مى‏گويند؛
- دسته‏اى كه به تاريخ يا اعتقادها و باورها مى‏پردازند.
صحّت دسته اوّل بدان معناست كه اين روايات آن اندازه اعتبار و حجيّت دارند كه پشتوانه عمل و دليل انجام آن كار، قرار گيرد. براى نمونه، سيّد از سخن امام عسكرى عليه السلام در باره كتاب «ابن خانبه» كه فرمود: «صحيح فاعملوا به»،۵همين نكته را برداشت كرده است.۶
امّا صحّت دسته دوم، بدان معناست كه به درون‏مايه آن روايات مى‏توان باور داشت و آن را چونان انديشه‏اى شرعى، مى‏توان به دين نسبت داد. همان گونه كه سيّد در باره كتاب المعرفة، نوشته ابراهيم بن محمّد ثقفى مى‏گويد:
ضَمِنَ [أى: إبراهيم بن محمّد] صحّة ما فيه.۷
و مى‏دانيم كه المعرفة ى ثقفى، كتابى فقهى يا مربوط به اعمال و عبادات نبود؛ بلكه در آن از مناقب اهل بيت عليهم السلام و زشتى‏هاى دشمنان آنان، سخن به ميان آمده بود.۸
بنا بر آنچه گذشت، صحيح، در كاربرد سيّد، به معناى روايت يا سخنى است كه انتساب آن به گوينده‏اش، پذيرفته شده است و همچنين، مضمون آن نيز معتبر است و مى‏توان آن را انديشه‏اى دينى دانست يا چونان آموزه‏اى دينى، بدان عمل كرد.۹
از همين جا مى‏توان معناى كاربرد اين مفهوم به گونه منفى را نيز دريافت. تا آن جا كه جستجو كرده‏ايم، سيّد، دستِ كم در دو جا مفهوم صحيح را به گونه منفى به كار برده است. يكى در باره حديث پيامبر اكرم: «أصحابى كالنجوم»۱۰است. به باور سيّد، پذيرش اين حديث، به معناى آن است كه بپذيريم صحابيان يا همه گمراه‏اند يا همگى سزاوار كشته شدن؛ زيرا روشن است كه برخى از صحابيان، برخى ديگر را كافر شمرده و به جنگ با يكديگر برخاسته‏اند و به گم‏راهى برخى ديگر، گواهى داده‏اند.

1.سعد السعود، ص ۱۹۰.

2.الإقبال (چ قيومى)، ج ۲، ص ۲۴.

3.همان، ص ۱۸۲.

4.فتح الأبواب، ص ۲۵۳؛ فرج المهموم، ص ۱۲۹؛ قبس من غياث سلطان الورى، ص ۳.

5.فلاح السائل، ص ۱۸۳.

6.ر. ك: همان، ص ۲۸۹.

7.سعد السعود، ص ۲۷۳.

8.اين نكته از گزارش‏هايى كه سيّد از اين كتاب به دست داده و نيز سخن نجاشى در باره آن، قابل برداشت است.، ر. ك: سعد السعود، ص ۱۴۱ و ۲۷۳؛ اليقين، ص ۱۹۳ - ۲۰۹؛ رجال النجاشى، ص ۱۶، ش ۱۹.

9.براى نمونه‏هاى ديگرى از كاربرد مفهوم «صحيح» در سخنان سيّد، ر. ك: الإقبال (چ قيومى)، ج ۲، ص ۲۳۹، ۲۴۰ و ۳۵۲؛ فلاح السائل، ص ۹؛ الطرائف، ص ۱۱۷ و... .

10.الشفا بتعريف حقوق المصطفى، ج ۲، ص ۵۳؛ اللّمع، ص ۲۷۰ و... .

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5068
صفحه از 375
پرینت  ارسال به