115
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

ملاك‏هاى لازم براى پذيرش روايت را به دست آورد كه پس از اين، بدان خواهيم پرداخت. سيّد، آشكارا ديدگاه شيخ طوسى رحمه اللّه را در باره خبر واحد، با تصريح به نام كتاب عدّة الاُصول شيخ طوسى، مى‏پذيرد.۱ از نگاه سيّد، عمل به خبر واحد، نه تنها در ميان شيعيان و ديگر مسلمانان، كه حتّى در ميان ديگر مردمان، از هر آيين و سرزمين نيز پذيرفتنى است.۲
آيا اين ديدگاه سيّد، به همان دليل مشهور حجّيت خبر واحد، يعنى سيره عقلا اشاره دارد؟ به نظر چنين مى‏آيد. اگر اين گونه باشد، آن گاه بايد سيّد را نخستين دانشور شيعى يا يكى از نخستين عالمان شيعى به شمار آوريم كه براى استدلال بر حجيّت خبر واحد، در كنار دو دليل ديگر: «روش شيعيان»و«روش مسلمانان»،۳ به روش عمومى مردمان از هر دين‏و سرزمين،۴ استناد كرده‏است.
مى‏دانيم كه پيش از وى، سيّد مرتضى به گستردگى به دلايل باورمندان به حجيّت خبر واحد پرداخته و آنها را رد مى‏كند. سيّد مرتضى، از جمله به روش شيعيان‏۵ يا «عرف متشرعه»۶ - كه براى حجيّت خبر واحد، بدان‏ها چنگ زده‏اند - مى‏پردازد، و نادرستى استدلال به اين دو دليل را نشان مى‏دهد. او در همين جا به سيره عقلا هم اشاره كرده و روشن مى‏سازد كه روش عقلا نيز نمى‏تواند نشانه حجّيت خبر واحد باشد.۷ پس از سيّد مرتضى، شيخ طوسى نيز در عدةالاُصول، گر چه در نهايت بر جواز عمل به خبر واحد، البته با شروطى، رفته است؛ ولى شيخ، روش شيعيان را - كه استدلال‏كنندگان بر آن به روايت‏هاى گزارش شده در نگاشته‏هاى راويان شيعى عمل مى‏كردند - ، چونان دليل استوار بر روايى عمل به خبر واحد مى‏نماياند۸ و اين را مى‏توان نقطه اشتراك شيخ و سيّد ابن طاووس و نقطه اختلاف اين دو دانشور با سيّد مرتضى دانست.

1.همان‏جا؛ البته از سخن سيّد در اين جا نمى‏توان دانست كه وى همه جزئيات ديدگاه شيخ را پذيرفته است يا تنها كليّت آن را؛ به هر روى اين اندازه قطعى است كه سيّد به كليّت ديدگاه شيخ باور دارد.

2.همان، ص ۴۲ - ۴۳: «وقد ذكرنا فى كتاب غياث سلطان الورى لسكان الثرى صحّة العمل بأخبار الآحاد وأوضحنا العمل به فى سائر البلاد وبين كافّة العباد».

3.در اصطلاح «سيره متشرّعة».

4.در اصطلاح، «سيره عقلاء».

5.رسائل المرتضى، ج ۱، ص ۲۴.

6.همان، ص ۳۷.

7.همان، ص ۵۷ .

8.عدّة الاُصول، ج ۱، ص ۱۲۶.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
114

سه. خبر واحد

از نگاه سيّد، خبر واحد، حجّيت دارد.۱ وى گر چه در باره ويژگى‏ها و بايسته‏هاى خبرى كه مى‏توان آن را پذيرفت، به روشنى سخن نگفته است؛ ولى از لابه لاى نگاشته‏هاى وى مى‏توان

1.فرج المهموم، ص ۴۲.

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5034
صفحه از 375
پرینت  ارسال به