111
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

۲. انديشه‏هاى سيّد در گستره مصطلح الحديث‏

سيّد، گاه در لابه‏لاى كتاب‏هاى خود، نكته‏هايى پراكنده نيز در باره پاره‏اى از اصطلاح‏هاى حديثى آورده است. شمار اين نكته‏ها، گر چه اندك است؛ ولى به هر روى، بخشى از ديدگاه‏هاى سيّد را در باره اين اصطلاح‏ها روشن مى‏سازد. در زير به اين نكته‏ها مى‏پردازيم:

يك. خبر متواتر

نگاه سيّد به خبر متواتر در مجموع با نگاه كلّى دانشوران شيعه، يكسان است. به باور وى، خبر متواتر، خبرى است كه علم‏آور باشد؛ امّا براى آنان كه آن خبر را بدان گونه كه بتواند اثر علم‏آورى داشته باشد، بشنوند. قصد سيّد از اين قيد، آن است كه براى نمونه، كسانى كه از روى سرسختى جاهلانه يا گرايش به باور نارواى خويش، گزارشى متواتر را مى‏شنوند، روشن است كه پيشاپيش، داورى خود را انجام داده‏اند و از اين رو آن خبر براى آنان، علم‏آور نخواهد بود. ولى با اين حال، اين نكته، آسيبى به تواتر آن خبر نمى‏زند.۱پيش از سيّد، كهن‏ترين دانشور شيعى كه بدين نكته پرداخته و آن را چونان شرطى براى علم‏آور بودن خبر متواتر دانسته است، سيّد مرتضى رحمه اللّه است. در الذريعة، اين شرط، اين گونه روشن شده است:

1.سعد السعود، ص ۳۶۵.


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
110
  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4772
صفحه از 375
پرینت  ارسال به