11
اندیشه شناسی محدّثان حلّه

ما در شناخت دگرگونى‏هاى فرهنگى - اجتماعى اين شهر، يارى رساند . شناخت وضعيت اجتماعى و فرهنگى نيز، در جاى خود، مقدّمه‏اى براى روشن‏تر شدن برخى ابعاد اين مكتب است؛ مانند ارتباط دانشوران حلّه با حاكمان، علل فرهنگى شكوفايى و افول اين مكتب، دورى يا نزديكى علماى آن به حوزه‏هاى اهل تسنّن و... .
بر همين اساس، در جاى‏جاى اين فصل، تلاش كرده‏ايم تا ضمن شرح بسيار مختصر از رخدادهاى سياسى - اجتماعى حلّه، به دانشوران حلّى كه در آن مقطع زمانى مى‏زيسته‏اند و همچنين موضع‏گيرى‏هاى احتمالى آنان، اشاره كنيم.
در ادامه همين فصل، به بررسى علل شكوفايى مكتب حلّه نيز پرداخته‏ايم. با درنگ در اين بخش، روشن‏تر مى‏گردد كه پژوهش در باره مكتب حلّه - كه نزديك به سه سده، مركز تحوّلات علمى شيعه بوده و دانشوران مهم شيعى در آن دوره از اين شهر برخاسته‏اند - ، از چه روى ضرورى است.

فصل دوم تا چهارم: انديشه‏شناسى دانشوران حِلّه‏

در اين سه فصل، ما انديشه‏هاى سه دسته از دانشوران حِلّه را بررسى كرده‏ايم. نخست ابن ادريس حلّى، كه وى را مى‏توان چهره برجسته جريان پيرو «مكتب بغداد» به شمار آورد. دوم انديشه‏هاى جريان‏نص‏گرا، كه سيّد بن طاووس و برخى دانشوران ديگر را در بر مى‏گيرد . سوم جريان فقه‏محور كه شامل چهره‏هاى برجسته‏اى همچون محقّق حلّى و علّامه حلّى است. نكته‏اى را در اين جا بايد گوشزد كرد: علّت مقدّم داشتن اين سه فصل بر فصل جريان‏شناسى، آن است كه اين فصل‏ها، در حقيقت، در حكم مفرداتى براى احكام و تحليل‏هاى فصل پنجم است و روشن است كه بدون آشنايى تفصيلى با دانشوران حوزه بزرگ حِلّه، نمى‏توان انديشه‏اى خاص را به يك دانشمند، نسبت داد و به تبع آن، رويكردهاى گوناگون در اين حوزه نيز از يكديگر، مشخّص و متمايز نمى‏گردند.
امّا در باره چگونگى بررسى انديشه‏هاى حديثى هر دانشور، بايد بگوييم كه در بررسى هر يك از عالمان، زندگى علمى وى را با تأكيد بر مهم‏ترين اساتيد و شاگردان و تأثير و تأثّرهاى علمى وى، بررسى كرده‏ايم تا زمينه‏اى براى آشنايى بيشتر خواننده با وى باشد. پس از آن، به ديدگاه‏هاى


اندیشه شناسی محدّثان حلّه
10

روش اين پژوهش و گزارشى از فُصول آن‏

چنان كه در جاى خود آمده است، روش درست انديشه‏شناسى حديثى، بر دو پايه است:
۱. تتبّع و استقراى در حدّ توان و گردآورى همه يا بيشتر گزارش‏هاى موجود؛
۲. تحليل و ارزيابى داده‏ها .
نويسنده، تلاش داشته است تا همين روش را در اين نوشتار، به كار بندد. مهم‏ترين بسترِ اعمال اين روش، فصول مربوط به انديشه‏شناسى دانشورانِ حلّه و نيز فصل بررسى جريان‏هاى حديثى حوزه حلّه بوده است. در باره رسالت هر فصل، پس از اين سخن خواهيم گفت؛ ولى در اين جا به همين اندازه بسنده مى‏كنيم كه هدف از «انديشه‏شناسى»، گردآورى و گزارش ديدگاه‏ها، و هدف از «جريان‏شناسى»، تحليل، مقايسه و ارزيابى آن گزارش‏ها بوده است.
اينك مطالب فصل‏هاى اين نوشتار را از نظر مى‏گذرانيم:

فصل يكم: نگاهى كوتاه به اوضاع فرهنگى - اجتماعى حلّه و تحوّلات سياسى آن‏

در اين فصل، به شكل گذرا، در باره شهر حلّه و اوضاع سياسى، اجتماعى و فرهنگى آن سخن گفته‏ايم. در اين بخش، هدف ما تاريخ‏گويى نبوده است؛ بلكه به تاريخ تا آن اندازه پرداخته‏ايم كه به

  • نام منبع :
    اندیشه شناسی محدّثان حلّه
    سایر پدیدآورندگان :
    امین حسین پوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4650
صفحه از 375
پرینت  ارسال به