91
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

فصل سوم : مقايسه ديدگاه‌هاي اخباريان و محدّثان متقدّم

اگر ديدگاه‌هاي محدّثان دوره حضور و غيبت صغرا را در مباحث گوناگون، با ديدگاه‌هاي اخباريان بسنجيم، دقيق‌تر مي‌‌توانيم نسبت اين دو گروه را بررسي کنيم. البته برخي از ديدگاه‌هاي اخباريان، در حکم نشانه و نماد اين گرايش به شمار مي‌‌رود و ما نيز بيشتر به همين گونه ديدگاه‌ها خواهيم پرداخت؛ مانند مخالفت با اجتهاد و تقليد ‌که وحيد بهبهاني، آن را معيار اخباريگري مي‌‌داند. ۱پس اگر ديدگاه اصحاب حديث نيز همين باشد، بايد آنان را هم‌مسلک يا نزديک به اخباريان بدانيم.

اجتهاد و تقليد

چنآن که در بخش دوم کتاب خواهيم گفت، اخباريان معتقدند که مؤسّس اجتهاد و تقليد، اهل سنت بوده‌اند و علماي اصوليِ شيعه نيز در اين باره، از آنان پيروي کرده‌اند. به اعتقاد آنان، تقليد نيز همانند اجتهاد، با رجوع به امام معصوم، منافات دارد و حرام است. ۲البته به باور آنان، رجوع کردن به راوياني که از ائمه روايت

1.الفوائد الحائرية، ص ۱۳۱.

2.الفوائد المدنية، ص ۴۷. البته فيض کاشاني پس از آن که تقليد را به چهار نوع تقسيم مي‌‌کند، روش اخباريان را نيز تقليد شمرده است؛ چراکه در عمل به اخبار، از پيشينيان پيروي مي‌کنند. ولي به اعتقاد فيض، اين روش، از نوع «تقليد جايز» است؛ زيرا از روي بصيرت و آگاهي است ( الاُصول الأصلية، ص ۱۵۰ ـ ۱۵۱).


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
90
  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12149
صفحه از 555
پرینت  ارسال به