فصل سوم : مقايسه ديدگاههاي اخباريان و محدّثان متقدّم
اگر ديدگاههاي محدّثان دوره حضور و غيبت صغرا را در مباحث گوناگون، با ديدگاههاي اخباريان بسنجيم، دقيقتر ميتوانيم نسبت اين دو گروه را بررسي کنيم. البته برخي از ديدگاههاي اخباريان، در حکم نشانه و نماد اين گرايش به شمار ميرود و ما نيز بيشتر به همين گونه ديدگاهها خواهيم پرداخت؛ مانند مخالفت با اجتهاد و تقليد که وحيد بهبهاني، آن را معيار اخباريگري ميداند. ۱پس اگر ديدگاه اصحاب حديث نيز همين باشد، بايد آنان را هممسلک يا نزديک به اخباريان بدانيم.
اجتهاد و تقليد
چنآن که در بخش دوم کتاب خواهيم گفت، اخباريان معتقدند که مؤسّس اجتهاد و تقليد، اهل سنت بودهاند و علماي اصوليِ شيعه نيز در اين باره، از آنان پيروي کردهاند. به اعتقاد آنان، تقليد نيز همانند اجتهاد، با رجوع به امام معصوم، منافات دارد و حرام است. ۲البته به باور آنان، رجوع کردن به راوياني که از ائمه روايت