85
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

به تاريخ بپردازد، يا گزارش‌هايي از اين سنخ را بازگو کند و در اين صورت، در برابرِ «محدّث» قرار مي‌‌گيرد و قسيم آن است. ۱

۶. جمع‌بندي و ارزيابي ديدگاه‌ها

با توجه به آنچه گدشت، عوامل ديني، اجتماعي و حتي سياسي بسياري دست به دست هم داد تا در سده يازدهم، زمينه‌ساز پيدايش مکتبي شد که در پي بازگشت به شيوه‌هاي کهنِ استفاده از اخبار، خود را پيرو همان عالماني مي‌‌دانست که شهرتشان گرايش به اخبار بوده است. اين مکتب را به دليل همين ادعا و برخي شباهت‌ها، «اخباريگري» و پيروانش را «اخباري» يا «اخباريه» خواندند.
بنا بر آنچه در باره تقابل ميان دو گروه اصحاب حديث و متکلّمان در عصر حضور گذشت، تصوّر اين که فقه شيعه در دوره حضور، تنها به شکل نقل حديث از امام بوده، تصوّر دقيقي نيست. افزون بر اين، گستره آن نيز محدود نبود و در آن، روش‌هاي اجتهادي و اصولي نيز در ضمن پاي‌بندي به نصوص شرعي، به کار مي‌‌رفت. ۲اين نيز گفته شد که در دوره حضور و پس از آن، اهل استنباط و اجتهاد نيز حضوري جدّي داشته‌اند. پس هرچند سخن محمّد امين استرآبادي را پذيرفتيم که: «شيوه اخباريگري تا آخر زمان غيبت صغرا، بلکه در اوايل غيبت کبرا، در ميان فضلا و فقهاي اماميه شايع و رايج بوده است»؛ ۳ولي اين سخن درست نيست که مي‌گويد: «اصحاب ائمه طاهرين، همگي طريقه اخباريان را داشته‌اند». ۴
افزون بر اين، گذشت که تقريباً تا نيمه سده دوم، بيشتر احکام صادر شده از سوي ائمه عليهم السلام، ناظر به نفي اجتهاد به رأي و اعتماد به عقل بدون نص بوده است. البته گاهي ائمه عليهم السلام با توجه به ظرفيت و توانايي‌ فردي خاص، دستورها و برنامه‌هاي خاصّي به او مي‌‌دادند که چنين مواردي را نبايد تعميم داد. حالْ آن که بسياري از

1.فرهنگ تشريحي اصطلاحات اُصول، عيسي ولائي، ص ۱۶۲، ش ۱۸۷.

2.کتاب ماه دين، ش ۴۵ ـ ۴۶، ص ۷۸.

3.الفوائد المدنية، ص ۴۰؛ دانش‌نامه شاهي، ص ۵.

4.دانش‌نامه شاهي، فايده اوّل، ص ۴.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
84

سده‌هاي نخست، موارد پرشماري از تأليفات اصحاب ائمه عليهم السلام را مي‌توان يافت که نام کتاب، با واژه «اخبار» آغاز شده است؛ مانند سه اثر جعابي: أخبار آل ابي طالب، أخبار بغداد، و أخبار علي بن الحسين [ عليهما السلام]؛ نيز أخبار الشعراء‌ي ابو دلف ازدي و أخبار أبي جعفر الثاني [ عليهما السلام] از محمد بن وهبان دبيلي. ۱اين همه، نشان مي‌‌دهد که کاربست «اخبار» در معناي تاريخ يا گزارش تاريخي، پربسامد بوده است. پس طبيعي است که اصطلاح «اخباري» نيز در حوزه تاريخ، به معناي مورّخ يا تاريخ‌دان باشد؛ يعني کسي که اطلاعات تاريخي‌اش زياد است. همچنان که صاحب مصادر الاستنباط نيز به اين معنا اشاره کرده و مي‌گويد:
در زمان قديم، به مورخّان «اخباري» اطلاق مي‌شد؛ در حالي که اکثر آنها سر و کاري با سنّت نداشته‌اند. ۲
براي نمونه، در باره مورّخ معروف ابو مخنف لوط بن يحيي (م ۱۵۷ ق) صاحب مقتل الحسين عليه السلام آمده است: «شيخ اصحاب الاخبار بالکوفه». ۳در باره محمّد بن زکريا بن دينار (م ۲۹۸ ق) نيز گفته‌اند: «کان اخبارياً واسع العلم» که منظور، اخبار تاريخي است نه احاديث اهل بيت؛ زيرا آثار نگارشي وي در باره صفّين، جمل، سرگذشت زيد بن علي، فاطمه (سلام الله عليها) و ... بوده است. ۴همچنآن که نجاشي به يکي از اصحاب امام صادق عليه السلام نيز لقب «اخباري» داده است. ۵اين در حالي است که وي بسياري از محدّثان را با الفاظي چون «کثير الحديث»، «سمع الحديث» و «ثقة في الحديث» شناسانده است.
بر پايه آنچه گذشت، «اخباري» در اين کاربرد، حاکي از مکتب فکري شخص نيست و هيچ ربطي به اصطلاح مورد بحث ما ندارد؛ بلکه به معناي کسي است که

1.رجال النجاشي، ص ۳۹۵ ـ ۳۹۷.

2.مصادر الإستنباط، ص ۵۰.

3.رجال النجاشي، ص ۳۲۰، ش ۸۷۵؛ قاموس الرجال، ج ۹، ص ۲۶۸.

4.رجال النجاشي، ص ۳۴۶، ش ۹۳۶؛ کشف القناع، ص ۲۰۲؛ معجم رجال الحديث، ج ۱۶، ص ۸۷.

5.رجال النجاشي، ص ۳۹۵، ش ۱۰۵۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12179
صفحه از 555
پرینت  ارسال به