77
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

از اخباريه دفاع مي‌‌کرد ۱و شاگرداني چون محمّد تقي مجلسي (۱۰۰۳ ـ ۱۰۷۰ ق) را در اين مسير پرورانْد. ۲

راه‌نمايي‌هاي ميرزا محمّد استرآبادي

در همين فضا، ملا محمّد امين استرآبادي ـ که‌ برخي‌ او را با صفت‌ «اخباري‌ صلب‌» وصف‌ کرده‌اند ـ ، ۳تحت تأثير ارشادات و راه‌نمايي‌هاي استادش ميرزا محمّد استرآبادي، از شيوه اجتهاد که پس از سال‌ها شاگردي بدان تسلّط يافته بود، ۴دست کشيد. ميرزا محمّد استرآبادي، علاوه بر سمت استادي در علم حديث و رجال، پدر همسر ملا محمّد امين نيز بود و به واسطه نفوذ معنوي‌اش، او را به مباني و روش‌هاي اخباري دعوت کرد. ملا محمّد امين خود مي‌گويد:
...تا آن که نوبت به اعلم علماي متأخّرين در علم حديث و رجال، و باورع‌ترينِ آنها، استاذ الکلّ في الکل، ميرزا محمّد استرآبادي نوّر اللهُ مرقدَه الشريف، رسيد. پس ايشان بعد از آن که جميع احاديث را به فقير تعليم کردند، اشاره کردند که: «احياي طريقه اخباريان بکن، و شبهاتي که معارضه با اين طريق دارد، رفع آن شبهات بکن؛ چراکه اين معنا در خاطر مي‌گذشت، لکن ربّ العزّه تقدير کرده بود که اين معنا بر قلم تو جاري شود». پس فقير بعد از آن که جميع علوم متعارضه را از اعظم علماي آن فنون اخذ کرده بودم، چندين سال در مدينه منوّره سر به گريبانِ فکر، فرو بردم و تضرّع به درگاه ربّ العزّه کردم، و توسّل به ارواح اهل عصمت عليهم السلام مي‌جستم، و مجدّداً نظر به احاديث و کتب عامّه و کتب خاصّه کردم؛ از روي کمال تعمق و تأمّل. تا آن که به توفيق خداي بزرگ و برکات سيّد المرسلين و ائمّه طاهرين ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ به اشاره لازم الاطاعه،

1.رياض العلماء، ج ۳، ص ۲۰۴ ـ ۲۰۵؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۴۱، ش ۳۸۸.

2.به گفته خود مجلسي، بيشتر فوائد کتاب روضة المتقين از افادات همين استاد است (روضة المتّقين، ج ۱۴، ص ۳۸۲؛ الفوائد المدنية، ص ۱۷ ـ ۱۸).

3.دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج ۷، «اخباريان»، احسان‌ قيصري.

4.روضات الجنات، ج ۱، ص ۱۲۱، ش ۳۳، دائرة المعارف الإسلامية الشيعية، ج ۲، ص ۲۲۲؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۷ ـ ۸؛ ادوار اجتهاد، ص ۳۷۱.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
76

اخباريان را داشته‌اند» ۱و اين شيوه اخباري، تا آخر زمان غيبت صغرا، بلکه در اوايل غيبت کبرا، در ميان فضلا و فقهاي اماميه شايع و رايج بوده است. تا اين که در قرن چهارم به بعد، عدّه‌اي مانند ابن ابي عقيل عمّاني (م ۳۲۹ ق) و ابن جنيد عامل به قياس (م ۳۸۱ ق)، از اين خط منحرف شدند و با تأثير از طريقه اهل سنت، در استنباط احکام به عقل اعتماد کردند. شيخ مفيد (م ۴۱۳ ق) نيز که به آن دو، حسن ظنّ داشت، از آنان پيروي کرد. شاگردان شيخ مفيد مانند سيد مرتضي (م ۴۳۶ ق) و شيخ طوسي (م ۴۶۰ ق) نيز پس از وي، اکثر قواعد اصول عامّه را در تصانيف خود آوردند و به آنها ملتزم شدند. در ادامه، علامه حلّي، محقّق حلّي، و شهيد اوّل و ثاني، راه شيخ طوسي را ادامه دادند. ۲علامه که متبحّرتر از ابن جنيد و ابن ابي عقيل و شيخ مفيد بود، شيوه اخباريان و عامه را ترکيب کرد و آن روش ترکيبي را گسترش داد و در اجتهادات فقهي خويش، به کار برد. ۳

شش. گام‌هايي براي بازگشت به حديث

همزمان، گروه ديگري از عالمان که به احاديث گرايش يافته بودند، گام‌هايي را در جهت ترويج احاديث شيعه و احياي علم حديث در اصفهان بر مي‌‌داشتند؛ ۴کساني چون: درويش محمّد بن حسن نطنزي (م ۱۰۰۳ ق)، شاگرد شهيد ثاني و محقّق کرکي (م ۹۴۰ ق) ۵ـ که شهيد قاضي نور الله شوشتري (م ۱۰۹۸ ق) نيز در مجالس المؤمنين، ۶از انديشه‌هاي درويش محمّد پيروي کرد ـ ؛ و نيز ملاعبد الله شوشتري (م ۱۰۲۱ ق) شاگرد مقدّس اردبيلي، ۷که حتي در مناظراتي با ديگر علما،

1.دانش‌نامه شاهي، فايده اوّل، ص ۴.

2.الفوائد المدنية، ص ۳۰،

3.الفوائد المدنية، ص ۲۹ ـ ۴۰؛ دانش‌نامه شاهي، ص ۴ و ۵. نيز، ر.ک: تاريخ علم اصول از نگاه شهيد صدر، ص ۱۱۶.

4.هداية الأبرار، ص ۱۱.

5.طبقات أعلام الشيعة، ج ۴، ص ۸۳ ـ ۸۴ و ج ۵، ص ۲۱۰.

6.الفکر السلفي، ص ۲۷۷.

7.طبقات أعلام الشيعة، ج ۵، ص ۳۴۳.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12052
صفحه از 555
پرینت  ارسال به