71
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

جريان‌هايي به هر حال، متضمّن نقدي بر گزاره‌هاي ديني رايج هستند و راهکار اغلبشان نيز رجوع به متن اوليه دين است. افزون بر عوامل پيش‌گفته، تأکيد بر گرايش به احاديث و انتقاد شديد از نقش عقل، واکنشي به برخي از رويکردهاي ديني هم بود. دست کم در حوزه فقه، نبايد از يکه‌تازي‌هاي مکتب حلّه چشم پوشيد؛ ۱چنان که محمّد امين استرآبادي که طعن و بدگويي به اهل اجتهاد را آغازيد و مجتهدان را به شکلي زننده، سرزنش مي‌‌کرد، اتهام آنان را «تخريب دين» مي‌‌دانست. ۲دسته‌بندي‌ احاديث با روش‌هاي جديد، بخش چشمگيري از ميراث ديني شيعه را بي‌اعتبار کرده بود. استدلالات عقلي و بهره‌گيري عالمان از روش‌هاي نو براي تفسير دين، مشکلات کلان را حل نکرده بود و سودي هم جز تشديد اختلافات و افزايش سردرگمي‌ها نداشت. نيز گمان بر اين بود که مکتب حلّه، روش‌ها و رويکردهايي را از اهل سنت فرا گرفته‌اند. پس مي‌‌بايست به سرچشمه باز گشت. بر اين مبنا، جريان اخباريگري را مي‌‌توان واکنشي شمرد که براي رسيدن به چهره خالصي از دين، در پيِ احياگري و بازانديشي ديني بوده است. ۳
در پيِ گرايش به بازانديشي ديني، امواج نص‌گرايي به راه افتاد. اين جريان، نه فقط در فقه، که در تفسير و عقايد و ديگر حوزه‌ها نيز پديد آمد و نگارش آثاري مبتني بر حديث، رواج يافت. ۴اخباريگري نيز که چهره کامل و سامان‌يافته اين موج بود، رويکردي فراگير در حوزه معرفت ديني بوده و نبايد آن را تنها «مکتبي فقهي»

1.تاريخ تفسير، احمد پاکتچي، ص ۱۴۶ ـ ۱۴۸ و ۱۵۲.

2.لؤلؤة البحرين، ص ۱۱۷ ـ ۱۱۸.

3.امروزه نيز مي‌بينيم که هر گاه ديدگاه عالمان، قانع‌کننده نباشد و يا اختلاف آنان به گونه‌اي باشد که نتوان سخن درست را تشخيص داد، چنين استدلالي در نهان‌خانه ذهن بسياري وجود دارد که مشکلات مربوط به حوزه دين، در تفسيرهاست، نه در متن اصلي. پس بايد به سراغ متون اصيل رفت. بي گمان، بايد چنين فکري را مغتنم شمرد و آن را اميدي هميشه براي خوانش‌هاي نو دانست که نتيجه آنها يا اطمينان از سلامت راه خواهد بود و يا بازگشت به مسير اصلي.

4.تاريخ تفسير، احمد پاکتچي، ص ۱۹۵ ـ ۱۹۸ . به گفته وي، جريان نص‌گرايي و عقل‌گريزي در اين دوره، همزمان در ميان اهل سنت نيز پديدار شد و منحصر به عالم شيعه نبود. ثمره سني آن، سلفيه و ثمره شيعي‌اش اخباريه بود.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
70

نيست. در ميان آثار به جا مانده او، چه در عنوان و چه در محتوا، تصريحات و دلالت‌هاي روشني بر مسلک اجتهاد پيداست و از اين رو، وي را يکي از مجتهدان اماميه شمرده‌اند. ۱تنها چيزي که مي‌توان گفت، درجه ميانه‌اي از اخبارگرايي است که آيت الله مرعشي نجفي، از آن به «مذاقي متوسط بين اصوليه و اخباريه» ياد کرده است. ۲گرچه بر اساس قواعد تحليل تاريخي، حتي بر فرض که او اخباري خالص بوده باشد، برجسته کردن نقش يک نفر در چنين پديده‌هاي بزرگي، پذيرفتني نيست. ۳

چهار. موج بازانديشي و نص‌گرايي در جهان اسلام

سده هشتم و نهم هجري را بايد دوره جريان‌ها و تحوّلات مهمّ فکري و اعتقادي جهان اسلام به شمار آورد؛ جريان‌هايي که هر کدام مدّعي نوعي احياگري و بازانديشي ديني بودند. تشديد نص‌گرايي، واکنشي بود که همزمان در ميان شيعيان و اهل سنت پديدار شده بود. ۴پيدايش سلفي‌گري در ميان اهل سنّت، ۵و گسترش شگفت‌انگيز تصوّف در اين دو سده، در همين فضا بايد بررسي شوند. چنين

1.مجالس المؤمنين، ج ۱، ص ۵۸۱؛ لؤلؤة البحرين، ص ۱۶۷؛ خاتمة المستدرک، ج ۱، ص ۳۳۸.

2.عوالي اللئالي، مقدّمه آية الله مرعشي نجفي، ج ۱، ص ۱۱ ـ ۱۲.

3.براي مطالعه نظريات مطرح در باره او، ر.ک: روضات الجنات، ج ۷، ص ۳۰ و ۳۳، ش ۵۹۴؛ الذريعة، ج ۱۵، ص ۳۴۳، ش ۲۱۹۲ و ج ۱۷، ص ۲۴۰، ش ۷۴ و ج ۱۸، ص ۲۹۹، ش ۲۰۶ و ج ۲۰، ص ۱۳، ش ۱۷۲۶؛ ادوار اجتهاد، ص ۳۳۸؛ کيهان انديشه، ش ۱۳، ص ۲۰؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي، ج ۷، ص ۱۶۰؛ عوالي اللئالي، تحقيق مجتبي عراقي، ج ۱، ص ۱۰؛ عوالي اللئالي، مقدّمه آيت الله مرعشي نجفي، ج ۱، ص ۱۱ ـ ۱۲؛ رياض العلماء، ج ۶، ص ۱۴ و ج ۵، ص ۵۰؛ مجالس المؤمنين، ج ۱، ص ۵۸۱؛ لؤلؤة البحرين، ص ۱۶۷؛ خاتمة المستدرک، ج ۱، ص ۳۳۸؛ مقابس الأنوار، ص ۱۴، الفوائد الرضوية، ص ۳۸۳؛ معجم مؤلّفي الشيعة، ص ۱۵؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج ۱۰، ص ۲۴۶؛ کاشفة الحال عن أحوال الإستدلال، ص ۲۳.

4.پويايي فرهنگ و تمدّن اسلام و ايران، علي اکبر ولايتي، ج ۳، ص ۲۷۶ ـ ۲۷۷.

5.ر.ک: قصّه ارباب معرفت، عبد الکريم سروش، ص ۴۰۴. در آن صفحات، توضيحات ارزشمندي در باره انواع احياگري ديني و رهيافت‌هاي هر کدام آمده و جنبه احياگرانه امام خميني تحليل شده است.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12130
صفحه از 555
پرینت  ارسال به