67
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

در سوي ديگر داستان، جامعه اهل سنّت قرار داشت که خلافت عثماني را به رسميت شناخته بود و متأثر از عوامل جنگ‌افروز، در برابر شيعيان قرار گرفت. آنان که پيش‌تر «مخالفان» تشيع بودند، چنان بر مخالفت خود افزوده بودند که اينک ديگر «دشمن» شيعيان شمرده مي‌شدند. جامعه شيعه نيز آمادگي برخورد با چنين چرخشي را داشت و به شهادت رساندن عالمان بزرگي چون شهيد ثاني را گواه اين دشمني مي‌شمرد. در چنين اوضاعي، طبيعي مي‌نمود که شيعيان با هر آنچه رنگ و بويي از اهل سنت دارد، مخالفت کنند و به هر حق و ناحقي از آنان، بدبين باشند، ۱چندآن که استفاده از عقل و کم‌توجهي به حديث، سوغات ناپسند اهل سنت براي عالمان شيعه انگاشته شد.

دو. نياز به حديث براي اثبات مذهب

تلاش براي گسترش تشيع در سرزمين ايران و جلب مردم به اين مذهب، به ويژه در فضاي رقابت‌ با اهل سنت، عاملي مهمّ در فرآيند گرايش به حديث در دوران صفويه است. به گفته يکي از معاصران:
زمامداران صفوي فکر مي‌کردند که حفظ مقام آنان و استقلال کشور ايران که با عثماني‌ها در جنگ بودند ايجاب مي‌کرد که شيعيان حساب خود را به طور کامل از سنيان جدا کنند و از آنان تبرّي جويند که تحقق اين هدف جز از طريق تقويت اخباري‌ها تأمين نمي‌گرديد. از اين رو، به تقويت اخباري‌ها پرداختند و مشرب اخباري بر مشرب اصولي غلبه کرد. ۲
گذشته از جنبه‌هاي سياسي در تشيع صفويان، تبليغ هر دين و مذهبي ذاتاً نيازمند

1.اين که فقيهي چون محقّق کرکي، نفحات اللاهوت في فضيلة اللعن علي الجبت و الطاغوت را تأليف کند، يا علامه مجلسي بخشي از مجموعه بزرگ بحار الأنوار را به مطاعن اختصاص دهد، در چنين فضايي کاملاً قابل درک است. نيز در چنين فضايي بود که اخباريان، سنت پيامبر خدا را بدون تأييد اهل بيت، نامعتبر شمردند؛ شايد به اين دليل که چنين سنتي، مي‌بايست از طريق صحابه و منابع عامّي به دست آيد؛ يعني همان چيزي که از آن گريزان بودند.

2.دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۲؛ مقالات تاريخي، «خانقاه‌سازي از قرن هفتم تا نهم هجري»، رسول جعفريان، ص ۲۶۸ ـ ۲۷۲ .


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
66

ارزيابي کنيم، بي شک، رقابت سياسي آنان با حکومت عثماني، تأثير فراواني در تند شدن آتش اختلاف ميان شيعيان و اهل سنت داشته است. ۱حکّام عثماني نيز دقيقاً به همين دليل، در مخالفت با شيعيان اصرار مي‌کردند. مهاجرت عالمان شيعه از قلمرو حکام عثماني به ايران، نشاني است بر افزايش جذب در اين جا و تشديد دفع در آن جا. ۲
عثمانيان با اقتداري که گويا مديون دشمن مشترکي با پرچم مسيحيت بود، توانسته بودند در جنگ‌هاي صليبي، غرب مسيحي را شکست دهند. به گفته برخي از محقّقان، حکومت‌هاي غربي نيز براي جبران شکست خود در جنگ‌هاي صليبي و براي تضعيف همسايه توانايي چون عثماني، در پي ضربه زدن به اسلام بودند ۳و در اين راستا، در صدد بر آمدند که به اختلافات مذهبي جهان اسلام دامن بزنند. مخالفت شيعيان با خلافت عثماني، زمينه مناسبي بود و غربيان نيز با آگاهي از همين روابط، از صفويان حمايت مي‌کردند تا از تعصّبات مذهبيِ هر دو طرف، بهره‌ ببرند. ۴کمک‌هاي دولتي چون پرتغال به صفويان براي سرکوب عثماني، قطعاً با نيت خير همراه نبوده است. ۵

1.براي يافتن توضيحي کوتاه و گويا در اين باره، ر.ک: حيات فکري و سياسي امامان شيعه، رسول جعفريان، ص ۳۳.

2.براي آگاهي از وضعيت اجمالي جهان اسلام در اين دوره و نقش دين در تحوّلات آن، ر.ک: تاريخ حديث شيعه در سده‌هاي هشتم تا يازدهم هجري، ص ۲۷۹؛ تاريخ تفسير، دکتر پاکتچي، ص ۱۷۲ ـ ۱۷۸.

3.مطالعات اسلامي در غرب، محسن الويري، ص ۶۱ ـ ۶۷.

4.ر.ک: ايران در چهار کهکشان ارتباطي، محسنيان راد. وي در اين باره بيش از ديگران ريزبيني کرده و بر نقش غرب در قدرت گرفتن صفويان و تشديد اختلافات فرقه‌اي ميان مسلمانان، انگشت تأکيد نهاده است. شايد به همين دليل است که وي در صداقت صفويان ترديد بسيار دارد و به آثار و تأليفات ديني اين دوره نيز به ديده انتقاد مي‌نگرد. به نظر مي‌رسد که وي به اندازه کافي به ديگر اسباب و عوامل توجه نکرده است.

5.براي آگاهي بيشتر از ملاحظات ديني در روابط صفويان با دولت عثماني، ر.ک: تاريخ حديث شيعه در سده‌هاي هشتم تا يازدهم هجري، ص ۲۷۱ ـ ۲۷۴؛ فرهنگ و تمدّن اسلامي، علي اکبر ولايتي، ص ۱۶۲ ـ ۱۶۴ و ۱۷۱ ـ ۱۷۵.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12142
صفحه از 555
پرینت  ارسال به