65
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

آنچه در اين جا به اشاره مطرح مي‌‌شود، مهم‌ترين زمينه‌هاي اجتماعي و سياسي براي بازگشت دو باره نص‌گرايي به جامعه اماميه است که البته ثمره‌اش پيدايش مکتبي به نام اخباري است. روشن است که سهم اين عوامل، يکسان نيست و نيز چه بسا عوامل ديگري نيز در کار بوده که از چشم اين تحقيق دور مانده باشد.

يک. اختلافات فرقه‌اي و اوج گرفتن واگرايي

سده‌هاي نهم تا يازده هجري را بايد دوره اوج واگرايي ميان اهل سنت و شيعيان دانست. پرشمار بودنِ ردّيه‌هايي که طرفين در اين دوران عليه يکديگر نوشته‌اند، بهترين گواه است. ۱اين واگراييِ دوسويه، هم زمينه‌هاي اجتماعي و تاريخي داشت و هم زمينه‌هاي سياسي. برخي از عوامل نيز نه از درون جامعه اسلامي، که از بيرون عمل مي‌کردند و به اين واگرايي شدّت مي‌بخشيدند. در اوايل سده دهم هجري (۹۱۸ ق)، حاکم عثماني با همکاري بازماندگاني از خلفاي عباسي و به پشتيبانيِ گروه‌هايي از اهل سنّت، خود را خليفه پيامبر خدا خواند و بدين ترتيب، امپراتوري عثماني مدّعي حکومت بر همه جهان اسلام شد. با اين حال، شيعيان که خاطره خوبي از دستگاه خلافت اموي و عباسي نداشتند، به خلافت جديد نيز بدبين بودند و آن را مشروع نمي‌دانستند. از سوي ديگر، در قرن يازدهم و دوازدهم ـ که دولت صفوي علاوه بر ايران، بر قسمت‌هايي از افغانستان، هند، بلوچستان، عراق و آسياي مرکزي نيز تسلّط داشت ـ ، ۲تشيّع در ايران گسترش يافته بود و جلب نظر شيعيان مناطقي چون ايران و هند، مي‌توانست شاهان صفوي را نيز در رقابت شديدي که با عثماني‌ها داشتند، ياري کند. براي دستيابي به اين هدف، توجه به آيين‌هاي شيعي ۳و خود را در مبارزه با اهل سنّت، جدّي نماياندن، کارساز بود. ۴افزون بر همه مسائل اجتماعي، و گذشته از اين که صفويان را در اعتقادات شيعي، تا چه اندازه صادق

1.تاريخ حديث شيعه در سده‌هاي هشتم تا يازدهم هجري، ص ۲۷۹.

2.دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۲.

3.براي ديدن خلاصه‌اي از اين کارها، ر.ک: تاريخ سياسي تشيّع، روح الله حسينيان، ص ۱۷۱ ـ ۱۷۴.

4.براي نقش تشيع در رسيدن شاهان صفوي به اقتدار، ر.ک: تاريخ حديث شيعه در سده‌هاي هشتم تا يازدهم هجري، ص ۲۷۳ ـ ۲۷۴.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
64

اصوليان بگيرند و گر نه، شکوه اصلي آنان، از عمل نکردنِ فقها به تمام اخبار کتب اربعه و ديگر کتب حديثيِ پيشينيان بوده است. شاهد اين مطلب، ديدگاه آنان در باب اجتهاد است؛ زيرا چنان که در بخش‌هاي آينده خواهيم ديد، برخي از اخباريان مانند سيد نعمة الله جزايري و شيخ يوسف بحراني، اجتهادي را که از کتاب و سنت استنباط شود، جايز و حتي واجب مي‌دانند. ۱

۴. زمينه‌هاي اجتماعي پيدايش اخباريگري

عبد الجليل قزويني در بحث اين که آيا فضل و مقام علي عليه السلام بالاتر از انبياست يا مقام انبيا بيشتر، مي‌گويد:
حشويه و اخباريه از شيعه، قائل‌اند [که] علي عليه السلام افضل است؛ ولي مذهب [ـِ ما] اصوليين شيعه بر اين است همچنان که رسول خدا صلي الله عليه و آله افضل انبياست، حضرت علي عليه السلام هم افضل اوصياست، ولي مقامش از انبيا بالاتر نيست. ۲
نکته بايسته توجه در اين عبارات، اين است که وي تفکّر شيعه را تا زمان خويش، به دو تفکّر «اصولي» و «اخباري» تقسيم کرده و بارها، اصطلاح «اصوليه» يا «اصوليان» را براي متکلّمان به کار برده ۳و سيد مرتضي و شيخ طوسي را محقّقاني از ميان شيعيان اصولي معرّفي کرده است. ۴بر اساس آنچه در بررسي و پيشينه اصحاب حديث گذشت، نيز با توجه موارد ديگري از کاربرد «کلامي» در برابر «اخباري» يا «اهل حديث»، مي‌‌توان حدس زد که کلامي در عبارات پيشين، به معناي اصولي در سده‌هاي اخير بوده است. بر اين پايه، بايد ديد که آيا در دوران صفويه نيز همين دو گروه بودند که در مقابل هم قد کشيدند و تفکّر حديث‌گرايان به «اخباريه» و تفکّر مجتهدان به «اصوليه» نام‌بردار گشت؟ به گمان، اصطلاحي که بعدها رواج يافت، با الهام از همان دو اصطلاح پيشين بوده است.

1.منبع الحياة، ص ۴۳؛ الدرر النجفية، ج ۱، ص ۳۲۰ ـ ۳۲۲.

2.النقض، ص ۵۲۹.

3.همان، ص ۲۳۵، ۲۳۶، ۲۷۲، ۵۶۸، ۵۶۹، ۵۲۹ و... .

4.همان، ص ۵۰۴.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12020
صفحه از 555
پرینت  ارسال به