59
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

من از قديم علاقه داشتم کتابي را بنويسم که مشتمل بر فروعات فقهي باشد؛ ولي علاوه بر اشتغالاتي که برايم پيش مي‌‌آمد، گاهي هم مردّد مي‌شدم مبادا طايفه شيعه، رغبتي به آن نشان ندهند؛ زيرا آنان در کتبشان اخبار و الفاظ روايات را ذکر مي‌کردند. حتي اگر الفاظ حديثي تغيير مي‌کرد و معناي آن‌ نقل مي‌شد، تعجب مي‌کردند و فهمشان نسبت به آن کم مي‌شد. من نيز پيش از اين، کتاب نهاية را بر همان منوال نوشتم و ... در تمام يا بيشترِ فروعات و مسائل آن، همان الفاظ منقوله را وارد کردم. ۱
برخي در اين مرحله، الفاظ روايات را حفظ ‌‌مي‌‌کردند؛ ولي آن را با نظر اجتهادي خويش، در مي‌‌آميختند. شيخ مفيد از ابن جنيد شکوه مي‌کند که وي بين آنچه از امامان عليهم السلام نقل شده با آنچه به رأي و نظر خود گفته، خلط کرده و آنها را در هم آميخته است، بدون آن که يکي را از ديگري جدا کند. ۲

تحوّل در شيوه ارزيابي حديث

اصحاب ائمّه عليهم السلام احاديثي را که از آنان مي‌‌شنيدند، در نوشته‌هايي به نام «اصل» ثبت مي‌‌کردند. از آن ميان، چهارصد اصل مورد اعتماد شيعيان بود و ملاک آنان در عقايد و اعمال به شمار مي‌‌رفت. ۳چندآن که گويي ترديدي در صحّت و وثاقت متن و روايات آنها نداشته‌اند. اين چهارصد اصل معتبر، تا زمان مؤلّفان کتب اربعه نيز در دسترس بود و آنان به گفته خودشان، ۴احاديث اين چهار کتاب را از همان اصول گرفته‌اند. ۵ و به دليل نقل کردن از همين اصول بود که علماي ما فتاواي کساني چون

1.المبسوط، ج ۱، ص ۲.

2.المسائل السروية (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد،ج ۷) ص ۷۳.

3.العدّة في اُصول الفقه، ج ۱، ص ۱۲۶؛ ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۵۹؛ الدراية في علم مصطلح الحديث، ص ۱۷؛ مشرق الشمسين، ص ۲۰؛ الفوائد المدنية، ص ۶۵ ـ ۶۶؛ هداية الأبرار، ص ۸۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۱۰۳.

4.کتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۳ ـ ۵؛ الإستبصار، ج ۱، ص ۲.

5.الفوائد المدنية، ص ۵۲ ـ ۵۳، ۶۰ و ۶۵؛ لوامع صاحب‌قراني، ج ۱، ص ۱۰۱ ـ ۱۰۲؛ هداية الأبرار، ص ۸۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۹۶؛ منبع الحياة، ص ۲۸.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
58

علي بن بابويه قمي (م ۳۲۹ ق) پدر شيخ صدوق بود. وي اين روش را در رساله‌اي به کار بست که براي فرزندش شيخ صدوق نوشت. تمام فقهايي که بعد از او آمده‌اند، روش او را در اين رسالة‌ تحسين کرده‌اند. ۱
به گفته آقا بزرگ تهراني، خود علي بن بابويه نيز در اوّل اين رسالة‌ نوشته بود که آنچه در آن آمده، از روايات ائمّه هدي عليهم السلام اخذ شده است و از همين رو، علماي ما هر گاه خبري در دسترس نداشتند، با فتاواي اين رسالة‌ همچون حديث برخورد مي‌‌کردند، چنان که گويي مجموعه‌اي از احاديث مرسل است. ۲ابو علي فرزند شيخ طوسي و شهيد اوّل نيز گزارش داده‌اند که علماي اماميه، بر فتاواي علي بن بابويه در اين کتاب، اعتماد داشتند و آنها را به منزله حديث مي‌‌دانستند. ۳

مرحله سوم: عبور از لفظ حديث

در اين مرحله بود که فقها علاوه بر حذف اسانيد، کم کم الفاظ روايات را هم در فتاواي خويش حذف کردند. ۴شيخ طوسي المبسوط را بر همين روش نوشت. در آن زمان، فقه اهل سنت بسيار پيش‌رفته بود و آثار فقهي آنان مشتمل بر فروع بسياري بود. از اين رو، فقه شيعه در معرض اين اتهام قرار گرفته بود که چون محدود به نصّ روايات است، از بيان حکم فروع فقهي و مسائل جديد، ناتوان است. شيخ طوسي ضمن ردّ اين اتهام، و کافي دانستن روايات شيعه براي پي بردن به احکام فرعي، مي‌گويد:

1.رياض العلماء، افندي، ج ۴، ص ۶. وي در ص ۹ مي‌گويد: «اين رساله همان فقه الرضا عليه السلام است که شيخ صدوق در کتب خويش، از آن نقل مي‌کند»؛ ولي آقا بزرگ از آن با عنوان رساله الشرائع يا کتاب الشرائع نام برده و گفته است: «گويا اين رساله، فشرده‌اي از فقه الرضا عليه السلام است؛ و چه بسا خود آن باشد؛ زيرا بيشتر عباراتشان عين هم است» ( الذريعة، ج ۱۳، ص ۴۶، ش ۱۵۷). البته اگر دو عنوان را مربوط به دو کتاب بدانيم، باز هم تشابه عباراتشان طبيعي به نظر مي‌‌رسد؛ زيرا بنا به فرض، وي تنها متن روايات را آورده که همواره ثابت‌اند، و تفاوت جزئي نيز مربوط به چينش روايات خواهد بود.

2.الذريعة، آقا بزرگ تهراني، ج ۱۳، ص ۴۶، ش ۱۵۷.

3.رياض العلماء، ج ۴، ص ۶؛ ادوار علم فقه و اطوار، ج ۵، ص ۲۲۱؛ ادوار اجتهاد، ص ۳۳۵.

4.أدوار علم الفقه و أطواره، ج ۵، ص ۹.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12075
صفحه از 555
پرینت  ارسال به