که من ميدانم، طريق آن غير از عبد العظيم حسني ـ که مرضي ماست، کس ديگري نيست. ۱ ولي در عين حال به آن فتوا ميدهد. و مواري غير از اينها که استفاده ميشود صحيح در نزد قدما به معني قطعي الصدور نيست که حکم حتماً از معصوم عليه السلام صادر شده باشد. ۲
علل تأسيس اصطلاح جديد در حديث
در مقابل، برخي ديگر از مجتهدان ميپذيرند که مؤسّس تقسيم اخبار به اصطلاح جديد، در زمان قدما نبوده و آن را ابن طاووس يا علّامه تأسيس کرده است؛ ولي براي علّت تأسيس آن وجوهي را ذکر کردهاند:
۱. چون احاديث موضوع (جعلي) با صحيح اختلاط پيدا کرد، آنان تميز دادن و جدا کردن اينها را از يکديگر بر وجهي که احتمال خطا نرود، بعيد دانستند. لذا اين اصطلاح جديد را در حديث به وجود آوردند تا به واسطه اين اصطلاح، اخبار صحيح را از سقيم جدا کنند. ۳
۲. شيخ بهايي ميگويد: چون ديدند زمان بين آنان و صدر سلف، طولاني و منجر شده و بعضي از اصول و کتب معتمَد، مندرس ميشوند و به علّت تسلّط حکّام جور و ترس از اظهار و اسنتساخ آنها از بين ميروند، مضافاً بر اين که احاديثي که از کتب و اصول معتمَد گرفته شده، با احاديثي که از غير کتب معتمد گرفته شدهاند، مخلوط ميگردد و روايتي که مکرّر در اصول ذکر شده، با غير مکرّر، مشتبه ميشود و آن قرائني که سبب وثوق قدما به بسياري از احاديث بوده، از آنان مخفي شده و چون ديگر نتوانستند طبق روش قدما عمل کنند و روايات معتمد را از غير معتمد جدا کنند، لذا به قانوني احتياج داشتند که احاديث معتبر را از غير معتبر تميز دهند، و براي اين کار، اصطلاح جديد را براي ما در حديث تأسيس کردند. ۴