51
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

گرايش افراطي به نصّ اخبار. ۱ از يک سو النقض علي ابن الجنيد في اجتهاد الرأي را در مخالفت با استادش نوشت ۲و از سوي ديگر، مقابس الأنوار في الردّ علي أهل الأخبار را در ردّ انديشه اصحاب حديث نوشت. ۳
پس از مفيد، شاگردش سيد مرتضي (۳۵۵ ـ ۴۳۶ ق) نيز در تأليفات خود، به سختي بر اهل حديث هجوم آورد و محدّثين قم را به فساد عقيده و انحراف متهم ساخت. ۴يکي از مهم‌ترين اشکالاتي که بر اصحاب حديث گرفته مي‌‌شد، اعتماد به اخبار و احاديثي بود که صدورشان قطعي نيست و اعتبار ندارند. و خبر واحد در ديدگاه مفيد و سيد مرتضي، چنين وضعي داشت. ۵بعدها اين ديدگاه، تندروي شناخته شد و شيخ طوسي (۳۸۵ ـ ۴۶۰ ق) ديگر شاگرد مفيد، شيوه استاد را پي گرفت. ۶وي که با بهره بردن از هر دو مکتب حديثي و کلامي شيعه، به مباني و شيوه‌هاي جديدي رسيده بود، حجّيت خبر واحد را پذيرفت. ۷او با پيمودن اين راه ميانه، بيش از پيش به تقويت اجتهاد و کنار زدن حديث‌گرايي کمک رسانْد. دوره شيخ طوسي را بايد اواخر دوره گذار از حديث‌گرايي به استنباط دانست. ترديد وي در نگارش المبسوط، ۸گوياي اوضاع و احوال حوزه علمي شيعه در آن دوران است؛ ولي کم کم جو تغيير کرد و غلبه با مجتهدان شد.

1.المسائل السروية (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۷)، ص ۷۱؛ تاريخ تشيّع، گروه نويسندگان، زير نظر احمدرضا خضري، ج ۲، ص ۳۵۰ .

2.رجال النجاشي، ص ۴۰۰ ـ ۴۰۲، ش ۱۰۶۷.

3.همان، ص ۴۰۱.

4.مسألة في إبطال العمل بأخبار الآحاد (رسائل الشريف المرتضي، ج ۳) ص ۳۱۰؛ نيز: رسالة في الردّ علي أصحاب العدد.

5.حکومت اسلامي در انديشه فقيهان شيعه، ج ۲، محمّد کاظم رحمان‌ستايش و نعمة الله صفري فروشاني، ص ۵۵۵ ـ ۵۵۶.

6.تاريخ التشريع الاسلامي، فضلي، ص ۳۱۰ ـ ۳۱۴.

7.تاريخ حديث، پاکتچي، ص ۲۰۱.

8.وي گمان مي‌کرد که اگر به روش اجتهادي کتاب بنويسد، طايفه شيعه از آن استقبال نخواهند کرد ( المبسوط، ج ۱، ص ۲).


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
50

نيز از اواخر سده دوم، قم بود. پس از پايان عصر حضور و با طولاني شدن غيبت امام عصر (عجّل الله فرجه)، در حالي بر وظايف عالمان شيعه افزوده شد که آنان ديگر به امام معصوم دسترس نداشتند و نصوص موجود نيز به تنهايي، پاسخگو نبود. هنگامي که دولت‌هاي شيعي چون آل بويه، نخستين بار روي کار آمدند، نيازها و مشکلات نو ديگري نيز پيش ‌‌آمد که براي پاسخگويي به آنها، مي‌‌بايست در همه عرصه‌هاي دين (فقه، تفسير، عقايد، اخلاق و ...)، به معرفتي کامل‌تر رسيد تا بدون نصّ خاص هم بتوان پاسخ برخي مسائل را يافت. روش‌ها و معيارهاي مکتب حديثي قم که گرايش عقلي را چه در حوزه کلام و چه در حوزه فقه نمي‌پذيرفتند، ۱براي دست‌يابي به اين هدف کفايت نمي‌کرد ۲و رفته‌ رفته، روي آوردن به روش استنباط و تدوين قواعدي براي يافتن دستور الهي، گريزناپذير مي‌‌نمود.
در سوي ديگر اختلاف نظرها، گرايش متکلّماني قرار داشت که خيلي پيش‌تر و در زمان حضور ائمه، از استدلالات عقلي بهره برده بود. مرکز کلام شيعه، بغداد در قلب عراق بود که از سده دوم، آوردگاه انديشه‌هاي گوناگون به شمار مي‌‌رفت و متکلّمان شيعه ناگزير از رويارويي با مخالفان بودند و از اين رو، آشنايي بيش‌تري با کاربرد عقل داشتند. ۳به علاوه، متکلّمان در گذراندن شيعيان از بحران غيبت، نقشي بي‌بديل و موفقيت‌آميز بر عهده گرفته بودند ۴و اعتبار کافي را براي ورود به عرصه فقه نيز داشتند. شيخ مفيد (۳۳۶ ـ ۴۱۳ ق) که رئيس متکلّمان شيعه در عراق بود، با بهره‌مندي از پيشينه کلامي خود و در پيش گرفتنِ راه ميانه‌اي بين ابن جنيد و صدوق، هم با گرايش کم‌رمقي که به رأي و قياس وجود داشت، مبارزه کرد و هم با

1.کتاب ماه دين، ش ۴۵ ـ ۴۶، ص ۷۹ (به نقل از العدّة في اُصول الفقه، چاپ سنگي، ص ۲۴۸).

2.براي آگاهي از ويژگي‌هاي مثبت و منفي‌اي که محقّقان براي مکتب حديثي قم بر شمرده‌اند، ر.ک: مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه عليها السلام، ج ۲ (شماره ۱۶ از مجموعه آثار)، «پيشينه فرهنگي ـ تمدّنيِ قم»، محمّد هادي خالقي، ص ۲۲۷.

3.در اين باره، ر.ک: تشيع در مسير تاريخ، سيد حسين محمد جعفري، ص ۳۵۲ به بعد.

4.مکتب در فرآيند تکامل، سيد حسين مدرّسي طباطبايي، ص ۲۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12096
صفحه از 555
پرینت  ارسال به