گرايش افراطي به نصّ اخبار. ۱ از يک سو النقض علي ابن الجنيد في اجتهاد الرأي را در مخالفت با استادش نوشت ۲و از سوي ديگر، مقابس الأنوار في الردّ علي أهل الأخبار را در ردّ انديشه اصحاب حديث نوشت. ۳
پس از مفيد، شاگردش سيد مرتضي (۳۵۵ ـ ۴۳۶ ق) نيز در تأليفات خود، به سختي بر اهل حديث هجوم آورد و محدّثين قم را به فساد عقيده و انحراف متهم ساخت. ۴يکي از مهمترين اشکالاتي که بر اصحاب حديث گرفته ميشد، اعتماد به اخبار و احاديثي بود که صدورشان قطعي نيست و اعتبار ندارند. و خبر واحد در ديدگاه مفيد و سيد مرتضي، چنين وضعي داشت. ۵بعدها اين ديدگاه، تندروي شناخته شد و شيخ طوسي (۳۸۵ ـ ۴۶۰ ق) ديگر شاگرد مفيد، شيوه استاد را پي گرفت. ۶وي که با بهره بردن از هر دو مکتب حديثي و کلامي شيعه، به مباني و شيوههاي جديدي رسيده بود، حجّيت خبر واحد را پذيرفت. ۷او با پيمودن اين راه ميانه، بيش از پيش به تقويت اجتهاد و کنار زدن حديثگرايي کمک رسانْد. دوره شيخ طوسي را بايد اواخر دوره گذار از حديثگرايي به استنباط دانست. ترديد وي در نگارش المبسوط، ۸گوياي اوضاع و احوال حوزه علمي شيعه در آن دوران است؛ ولي کم کم جو تغيير کرد و غلبه با مجتهدان شد.
1.المسائل السروية (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۷)، ص ۷۱؛ تاريخ تشيّع، گروه نويسندگان، زير نظر احمدرضا خضري، ج ۲، ص ۳۵۰ .
2.رجال النجاشي، ص ۴۰۰ ـ ۴۰۲، ش ۱۰۶۷.
3.همان، ص ۴۰۱.
4.مسألة في إبطال العمل بأخبار الآحاد (رسائل الشريف المرتضي، ج ۳) ص ۳۱۰؛ نيز: رسالة في الردّ علي أصحاب العدد.
5.حکومت اسلامي در انديشه فقيهان شيعه، ج ۲، محمّد کاظم رحمانستايش و نعمة الله صفري فروشاني، ص ۵۵۵ ـ ۵۵۶.
6.تاريخ التشريع الاسلامي، فضلي، ص ۳۱۰ ـ ۳۱۴.
7.تاريخ حديث، پاکتچي، ص ۲۰۱.
8.وي گمان ميکرد که اگر به روش اجتهادي کتاب بنويسد، طايفه شيعه از آن استقبال نخواهند کرد ( المبسوط، ج ۱، ص ۲).