از اين روايات و از روايات ديگري که در باره تقيه گذشت و اين كه ائمّه عليهم السلام در جواب يک مسئله پاسخهاي مختلف ميدادند، استفاده ميشود كه تمام اختلافات، برخاسته از تقيّه است ۱ تا مانع از اين شوند مذهب آنان در نزد عامّه خوب جلوه نکند و سبب عداوت و دشمني با آنان شود و در نتيجه آنان را به قتل برسانند. ۲ لذا تشويق ميکردند به اخبارشان عمل شود، هرچند در واقع از آنان صادر نشده باشد، چنان كه از امام صادق عليه السلام نقل شده است: کسي که اجر و ثوابي را براي انجام دادن كاري از ما بشوند و آن را انجام دهد، همان پاداش براي اوست، هرچند ما آن سخن را نگفته باشيم: «من سمع شيئاً من الثّواب علي شيء فضعه کان له و إن لم يکن علي ما بلغه». ۳
نگاه مجتهدان به اختلاف اخبار
از کلمات محقّقان و مجتهدان استفاده ميشود: ريشههاي اختلاف اخبار، همان طور که از ناحيه تقيّه است، از ناحيه دسيسه و تزوير بعضي از مغرضان و دشمنان مذهب اهل بيت عليهم السلام و غير اين دو نيز هست. از کلام شيخ مفيد استفاده ميشود: اختلاف در احاديث، هم به جهت اخبار مجعول و هم به جهت اخباري بوده که از روي تقيّه صادر شدهاند. ۴
از شيخ بهايي نقل شده: احاديث مختلفي که جمع بين آنها ممکن نيست، دلالت دارند که بر پيامبر، دروغ بستند. زنادقه، غلات و خوارج، اين احاديث را جعل کردند، و حکايت شده يكي از آنان، وقتي از ضلالت برگشت، بارها ميگفت: ملاحظه کنيد اين احاديث را از چه کسي ميگيريد. ما وقتي نظري داشتيم، حديثي را بر طبق آن جعل ميکرديم. صغاني، کتابي را به نام الدّرر الملتقط و ابن جوزي کتاب ديگري را به نام الموضوعات در باره احاديث مجعول نوشتهاند. ۵
1.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۸.
2.همان، ج ۱، ص ۶.
3.وسائل الشيعة، ج ۱، ص ۶۰ (باب استحباب الإيتان بکلّ عمل مشروع روي له ثواب منهم عليهم السلام)، ح ۶؛ الحقّ المبين، فيض کاشاني، ص ۹.
4.تصحيح الاعتقاد، ص ۱۴۸.
5.شرح اُصول الکافي، محمّدصالح مازندراني، ج ۲، ص ۳۷۸ ـ ۳۷۹.