49
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

و البته اين را ثمره انتقال حديث قم به بغداد شمرده است. ۱
برخي از محدّثان سرشناس‌ اين دوره، عبارت‌‌اند از: محمّد بن حسن بن صفّار (م ۲۹۰ ق) صاحب کتاب بصائر الدرجات، محمّد بن يعقوب کليني (م ۳۲۹ ق)، علي بن حسين قمي (م ۳۲۹ ق) پدر صدوق، محمّد بن حسن بن وليد (م ۳۴۳)، جعفر بن محمّد معروف به ابن قولويه (م ۳۶۹ ق)، علي بن ابراهيم قمي (زنده در ۳۰۷ ق)، شيخ صدوق (م ۳۸۱ ق) و... .
گروه دوم، همان طرفداران اجتهاد بودند که هرچند هنوز در اقليت بودند، حضوري جدّي داشتند و مرکز آنان بغداد بود. ۲ از آن ميان، گروه اندکي از اماميه، به مکتب اصحاب رأي و عمل به قياس گرايش داشتند. ۳ يکي حسن بن علي بن ابي عقيل عمّاني (م ۳۲۹ ق) معاصر علي بن حسين ابن بابويه، که در کتابي به نام المتمسّک بحبل آل رسول، ۴ضمن نقل مسائل مختلف، بحث‌هاي اصول را از فروع جدا کرد. ۵ديگري محمّد بن احمد بن جُنَيد اسکافي (م ۳۸۱ ق) معاصر شيخ صدوق بود. وي صراحتاً به همان «اجتهاد الرأي» مطرود، گرايش داشت و قائل به قياس بود. به همين دليل نيز آثارش متروک ماند. ۶اين گروه اندک، هرگز با اعتماد و اقبال جامعه شيعه رو به رو نشدند؛ ولي هم‌سنگران متکلّمشان افزون بر توانايي، جايگاه شايسته‌اي نيز داشتند.

نيازهاي جديد و غلبه متکلّمان

چنان که گذشت، در دوران حضور ائمه عليهم السلام، جز در حوزه کلام، غلبه با اصحاب حديث بود که بر لزوم پايبندي به نص، تأکيد داشتند. مرکز اين گروه از عالمان شيعه

1.مجموعه مقالات، کنگره بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه، ج ۲ (شماره ۱۶ از مجموعه آثار)، «پيشينه فرهنگي ـ تمدّنيِ قم»، محمّد هادي خالقي، ص ۲۲۷.

2.تاريخ التشريع الاسلامي، فضلي، ص ۲۳۹.

3.در اغلب آثاري که ديده شد، تنها از ابن جنيد اسکافي (م ۳۸۱ ق) و ابو عقيل عمّاني نام برده‌اند؛ تاريخ تشيّع، گروه نويسندگان، زير نظر دکتر احمدرضا خضري، ج ۲، ص ۳۲۸ و ۳۵۰؛ تاريخ حديث، پاکتچي، ص ۲۰۱.

4.رجال النجاشي، ص ۴۸، ش ۱۰۰.

5.أعيان الشيعة، ج ۱، ص ۲۰۶، الکلني و الألقاب، ج ۱، ص ۱۹۹.

6.الفهرست، طوسي، ص ۲۰۹، ش ۶۰۱.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
48

است. ۱ تأليفات فضل، گوناگون و پرشمار بوده ۲ و از همين رو، فتاواي بسياري از وي باقي مانده و در کتاب‌هاي فقهي، نقل شده است و شايد از اين جهت، کمتر کسي از فقيهان شيعه عصر حضور، به پاي او برسد. براي نمونه، کليني در باب ارث، چند فتواي او را نقل مي‌کند. ۳شيخ صدوق نيز در من لا يحضر چندين بار، به نقل فتاواي او پرداخته، سپس در مقام نقد، بر آنها اشکال کرده است. ۴ شيخ طوسي هم فتواي فضل را در باره ميراث مجوسي ذکر کرده است. ۵

تداوم دودستگي در دوران غيبت

نزاع متکلّمان و عقلگرايان با گروه محدّثان و سنّت‌گرايان، همچنان ادامه داشت و در زمان غيبت صغرا و ابتداي غيبت کبرا نيز فقهاي اماميه، دو دسته بوده‌اند. ۶ با اين تفاوت که در اين دوره، اصطلاح «اخباري» يا «اهل اخبار» نيز گهگاه، در کنار «اصحاب حديث» يا «محدّث» به کار مي‌‌رفت. در هر حال، گرايش اهل حديث که شهر قم، مرکز آنان شمرده مي‌‌شد، ۷تا سده پنجم و روزگار شاگردان شيخ مفيد نيز بر مراکز علمي و دينيِ اماميه، غلبه فکري داشت ۸ و حتي بغداد، مرکز گرايش عقلي، را نيز تحت تأثير خويش قرار مي‌‌داد. يکي از مستشرقان معاصر به نام نيومن، در تحليل الکافي، نتيجه گرفته است که کليني بر «عقل» و «امام (نص)»، به يک اندازه تکيه دارد

1.مسألة في إبطال العمل بأخبار الآحاد (رسائل الشريف المرتضي، ج ۳) ص ۳۱۱.

2.نجاشي تأليفات او را در فقه و توحيد و امامت و...، ۱۸۰ عنوان دانسته‌ است (رجال النجاشي، ص ۳۰۷، ش ۸۴۰).

3.الکافي، ج ۷، ص ۹۰، ۹۵، ۹۸، ۱۰۵، ۱۱۶، ۱۲۰، ۱۴۲، ۱۴۵، ۱۴۸، ۱۶۱ و ۱۶۶.

4.کتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴، ص ۲۰۰ ـ ۲۰۲، ۲۰۸، ۲۱۳ و ۲۱۵، ذيل ح۶۷۵ و ۷۰۵ و ۷۰۷.

5.تهذيب الأحکام، ج ۹، ص ۲۵۰، ح ۹۶۴ و ص ۲۵۱، ح ۹۷۰ و ص ۲۵۶، ح ۹۷۰ و ص ۳۳۱، ح ۱۱۹۲ و ص ۳۶۴، ح ۱۲۹۹.

6.إختيار معرفة الرجال، ص ۲۷۹، ش ۴۹۹ و ص ۴۸۷، ش ۹۲۴ و ص ۴۸۹، ش ۹۳۱ و ۹۳۳.

7.الفکر السَلَفي، ص ۱۹۸ ـ ۲۰۱؛ لولوءة البحرين، تحقيق: سيّد محمّد صادق بحر العلوم، ص ۳۷۲.

8.کتاب ماه دين، ش ۴۶ ـ ۴۵، ص ۷۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11806
صفحه از 555
پرینت  ارسال به