بله! احتياط، كار خوبي است، چنان كه در صحيحه عبد الرحمان بن حجّاج ۱ وارد شده است؛ ليکن با وجود اخبار تخيير، ديگر آن احتياط لازم نيست، علاوه بر اين كه صحيحه مخصوص به زمان حضور است.
تخيير بدوي يا استمراري
آناني که قائل به تخيير در دو خبر متعارض شدهاند، اين بحث را مطرح کردهاند: آيا تخيير، بدوي است و يا استمراري؟ در مسئله، سه قول است:
۱. تخيير، بدوي است و بعد از آن که اختيار کرد، بر او معيّن ميشود به آن عمل کند. اين را علّامه در مبادي الوصول ۲ اختيار کرده، و مختار سيّد مجاهد ۳، شيخ انصاري ۴ و سيد خويي ۵ نيز همين است.
۲. تخيير، استمراري است. اين نظر به شيخ طوسي نسبت داده شده و اختلاف اقوال شيخ طوسي به خاطر همين تخيير در اخبار متعارض بوده، ۶ چنان كه خود شيخ تصريح کرده است. ۷ مختار علّامه در کتاب تهذيب الوصول ۸ همين است. آخوند خراساني ۹ و امام خميني ۱۰ هم بر همين نظر هستند و اين، مقتضاي اطلاقات تخيير و استصحاب است، مگر آن که گفته شود: روايات، اطلاق ندارند و موضوع استصحاب ـ که تحيّر باشد ـ ، بعد از انتخاب، ديگر باقي نيست و اصل، عدم حجّيت آخري است.
1.الکافي، ج ۴، ص ۳۹۱، ح ۱؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۱۱ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ح ۱.
2.مبادي الوصول، ص ۲۳۱.
3.مفاتيح الاُصول، ص ۶۸۶.
4.فرائد الاُصول، ج ۴، ص ۴۳ ـ ۴۴.
5.مصباح الاُصول، ج ۳، ص ۴۲۶.
6.هداية الأبرار، شيخ حسين کرکي، ص ۱۶۴.
7.الاستبصار، ج ۱، ص ۵.
8.تهذيب الوصول، ص ۲۷۸.
9.کفاية الاُصول مع حواشي الميرزا أبي الحسن المشکيني، ج ۵، ص ۱۸۷.
10.التعادل و التراجيح، ص ۱۵۱.