487
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

منشأ اين اختلافات در دو خبر متعارض، روايات اند و اين اخبار علاجيه به چند دسته تقسيم مي‌شود:
دسته اوّل: اخباري که بر تخيير مطلقاً دلالت مي‌کنند و اين روايات، به حدّ اضافه مي‌رسند؛ بلکه شيخ انصاري ۱ بيان کرده كه متواترند، مانند خبر حسن بن جهم ۲ و حرث بن مغيره ۳ و مکاتبه محمّد بن عبد الله بن جعفر حميري ۴ و عبد الله بن محمّد ۵ و موثّقه سماعه ۶ و مرسله کليني. ۷
حسن به جهم مي‌گويد: به امام رضا عليه السلام عرض کردم: دو نفر که هر دو ثقه هستند، هر کدام حديثي را نقل مي‌کنند که اين دو با هم تنافي دارد و نمي‌دانم کدام حق است. حضرت فرمود: وقتي نمي‌داني، مخيّر هستي. هر کدام را كه مي‌خواهي، اخذ کن: «فاذا لم تعلم فموسّع عليک بأيّهم أخذت». ۸ اين روايات بر قول مشهور مجتهدان و قول سوم از اخباريان، دلالت دارد.
دسته دوم: رواياتي که بر توقّف دلالت مي‌کنند، مانند مقبوله عمر بن حنظله ۹ و روايت سماعة بن مهران. وي مي‌گويد: از امام صادق عليه السلام سؤال کردم: دو حديث متفاوت به ما مي‌رسد: يکي امر به اخذ شيء مي‌کند و ديگري نهي از همان شيء. حضرت فرمود: به هيچ کدام عمل نکن تا صاحب خود را ملاقات کني: «لا تعمل بواحد منهما حتّي تلقي صاحبک فتسأله عنه». عرض کردم: ناچارم به يکي عمل کنم. حضرت فرمود: حديثي را که مخالف با عامّه است، اخذ کن. ۱۰

1.الاحتجاج، ج ۲، ص ۱۰۸.

2.فرائد الاُصول، ج ۴، ص ۳۹.

3.همان جا.

4.وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۸۷ (صفات القاضي، باب ۹)، ح ۳۹.

5.همان، ص ۸۸، ح ۴۲.

6.همان، ص ۷۷ (صفات القاضي، باب ۹)، ح ۵ و ۶.

7.الکافي، ج ۱، ص ۶۶، ح ۷.

8.وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۸۷ (صفات القاضي، باب ۹)، ح ۴۰.

9.الکافي، ج ۱، ص ۶۸، ح ۱۰.

10.الاحتجاج، ج ۲، ص ۱۰۹.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
486

قول دوم: تفصيلي است از فيض کاشاني ۱ و سيّد صدر (شارح وافية) ۲ و شيخ يوسف بحراني ۳ که در عمل قائل به تخيير شده‌اند؛ ولي در حکم و فتوا توقّف کرده‌اند.
فيض کاشاني مي‌گويد: تخيير در صورتي که مرجّحي نباشد، مربوط به عمل است نه اعتقاد، و در حکم و فتوا توقّف است. و اگر گفته شود: حکم الله، واحد است. چگونه مکلّف در مقام عمل، مخيّر است؟ در جواب گفته مي‌شود: در صورتي که جاهل به حکم واقعي باشيم، اخذ به آن به جهت اضطرار ساقط مي‌شود تا تکليف بر ما لا يطاق (چيزي که قدرت نداريم) لازم نيايد، و لذا عمل به تقيه هم جايز است و خداوند مي‌فرمايد: (فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَة غَيرَ مُتَجَانِف لإثْم فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ)،۴ اضافه بر اين که حکم در بعضي از مسائل، تخيير است و هر خبري يک فرد از افراد مخيّر را بيان مي‌کند، چنان كه اين مطلب از صحيحه علي بن مهزيار ۵ استفاده مي‌شود: عبد الله بن محمّد به امام هادي عليه السلام مي‌نويسد: در بعضي از روايات، از امام صادق عليه السلام نقل شده: در سفر، دو رکعت نماز فجر را مي‌شود در محمل خواند، و در بعضي ديگر روايت شده: بايد فقط بر زمين خواند. امام هادي عليه السلام در جواب نوشت: تو مختار هستي به هر کدام مي‌خواهي، عمل کني: موسّع عليک بأيّة عملت. ۶
قول سوم: در زمان غيبت که دسترس به امام معصوم عليه السلام نداريم و احتياط ممکن نيست، مطلقاً در عبادات و غير عبادات قائل به تخيير شده‌اند. اين نظر شيخ حسين کرکي ۷ و سيّد نعمة الله جزايري ۸ است که با نظر مشهور مجتهدان، موافق است.

1.الحقّ المبين، ص ۹؛ الوافي، ج ۱، ص ۲۹۲.

2.فرائد الاُصول، ج ۴، ص ۵۵.

3.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۱۰ ـ ۱۱۱.

4.سوره مائده، آيه ۳.

5.تهذيب الأحکام، ج ۳، ص ۲۲۸، ح ۵۸۳.

6.الوافي، ج ۱، ص ۲۸۴؛ الاُصول الأصلية، ص ۸۸.

7.هداية الأبرار، ص ۱۶۷ ـ ۱۶۸ و ۱۷۱.

8.کشف الأسرار، ج ۲، ص ۴۸ ـ ۴۹.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12138
صفحه از 555
پرینت  ارسال به