473
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

۱ و ۲. موافقت کتاب و سنّت قطعيه: چنانچه يکي از دو روايت متعارض، موافق با قرآن و يا سنّت قطعيه، و ديگري مخالف با يکي از اين دو باشد، بايد به خبر موافق عمل کرد.
۳. مخالفت با اهل سنّت: اگر يکي از دو خبر متعارض، مخالف با اهل سنّت و ديگري موافق با آنان بود، به خبري عمل مي‌شود که مخالف با آنان است.
۴. شهرت ۱روايي: چنانچه يکي از دو روايت شهرت روايي دارد و بيشتر، آن را نقل کرده‌اند، ولي ديگري را کمتر نقل کرده‌اند و ندرت دارد، به روايتي که مشهور است، عمل مي‌شود. ۲
كليني سه تا از اين مرجّحات به استثناي سنّت قطعيه را در الكافي ۳ذکر کرده است و مرجّحات ديگر را نياورده و شايد وجهش اين باشد كه: كليني در الكافي همه احاديث صحيح در نزد خود را آورده است ـ چنان كه در ديباچه الكافي ۴ ذکر کرده ـ و ديگري وجهي براي ذکر مجدّد آنها نديده است ۵و يا وجهش اين است كه: ترجيح به صفات از قبيل اعدليت و افقهيت و اصدقيت ـ که در مقبوله عمر بن حنظله ذکر شده ـ ، مربوط به مرجّحات دو حکم است، نه مرجّحات دو روايت؛ زيرا دارد: «الحکم ما حکم به أعدلهما و أفقهما و أصدقهما...» ۶. ۷
۵ ـ ۹. اعدليت (زيادتري عدالت) اوثقيت (زيادتري وثاقت)، افقهيت (زيادتري فقاهت)، اورعيت (زيادتري ورع) و اصدقيت (زيادتري صدق) راوي. اين مرجّحات

1.شهيد ثاني مي‌گويد: آن خبري که رُوات آن در هر رتبه، از سه نفر بيشتر باشند، خبر مستفيض و مشهور گفته مي‌شود که در مقابل آن، خبر غريب است که راوي آن، يک نفر است، اگرچه به چندين طريق از او نقل بشود و يا او از چند طُرُق نقل کند (الدراية، ص ۱۲ ـ ۱۶).

2.العدّة في اُصول الفقه، ج ۱، ص ۱۴۷؛ معارج الاُصول، ص ۲۲۳؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۵۵؛ کشف الأسرار، ج ۲، ص ۴۷؛ الرسائل الاُصولية، ص ۳۲۷؛ الوافية، ص ۳۳۲.

3.الکافي، ج ۱، ص ۸.

4.همان جا.

5.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۹۷.

6.الکافي، ج ۱، ص ۶۸، ح ۱۰.

7.مصباح الاُصول، خويي، ج ۳، ص ۴۱۴.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
472

قطعيه راه ندارد؛ ۱زيرا حجّيت اين ادلّه از جهت صفت «قطع» است و قطع به دو شيء متنافي، ممکن نيست. و اگر يک دليل قطعي و ديگري ظنّي باشد، باز تعارض واقع نمي‌شود و عمل به دليل قطعي معيّن مي‌شود. و چنانچه هر دو دليل ظنّي باشند و بالفعل تنافي داشته باشند، باز تعارض محال است. تعارض در ادلّه ظنّيه معتبره از جهت اين است ‌که نوع آنها افاده ظن مي‌کند. ۲ لذا به گفته شيخ طوسي، تعارض در اخبار متواترِ مفيد علم و اخبار غير متواتر که محفوف به قرائني هستند که افاده علم مي‌کنند، واقع نمي‌شود، و فقط در اخبار آحاد محض که همراه با قرائن نيستند، تعارض راه دارد و بايد نظر در متعارضين کرد. ۳

مرجّحات تعارض

مشهور از مجتهدان و اخباريان گفته‌اند: در صورت تعارض اخبار بايد سراغ مرجّحات رفت، با اين تفاوت كه اخباريان قائل‌اند: بايد فقط سراغ مرجّحات منصوص و اخبار علاجيه رفت؛ ۴ ولي مجتهدان مي‌گويند: علاوه بر مرجّحات منصوص، مي‌توان سراغ مرجّحات ديگري رفت که براي مجتهد، افاده ظن مي‌کند. ۵قبل از آن که وارد انظار و ادلّه اخباريان و مجتهدان در اين بحث شويم، لازم مي‌دانيم مرجّحات منصوص و بعضي از مرجّحات غير منصوص را ذکر کنيم تا موضوع اختلاف بين مجتهدان و اخباريان، منقّح شود.

مرجّحات منصوص

آنچه از روايات استفاده مي‌شود، يازده مرجّح اند كه عبارت اند از:

1.تهذيب الاُصول، علاّمه حلّي، ص ۲۷۸؛ مبادي الوصول، علّامه حلّي، ص ۲۳۰.

2.فرائد الاُصول، شيخ انصاري، ج ۴، ص ۱۸.

3.العدّة في اُصول الفقه، ج ۱، ص ۱۴۳ ـ ۱۴۵؛ الاستبصار، ج ۱، ص ۳ ـ ۴.

4.ميراث اسلامي ايران، رسول جعفريان، ص ۴، ص ۳۸۸ (به نقل از منية الممارسين، عبد بن صالح سماهيجي).

5.الفوائد الحائرية، ص ۲۲۳.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12079
صفحه از 555
پرینت  ارسال به