47
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

در مسائل فقهي نيز اجتهاد مي‌کرد ۱ و با اين که اجتهادش مصون از خطا نبوده، ۲ امام رضا عليه السلام برخي از شيعيان را در مسائل ديني، به او ارجاع مي‌داد ۳ و به تعبير نجاشي، در علم و «فتوا»، به او اشاره مي‌‌فرمود. ۴

۶. فضل بن شاذان

ابو محمّد فضل بن شاذان (شادان) نيشابوري، از فقيهان و متکلّمان سده سوم هجري، و از اصحاب جواد الائمه و امام هادي عليهما السلام بوده است. ۵ در تأييد او همين بس که امام حسن عسکري عليه السلام دو بار بر او رحمت فرستاد و خبر داد که مردم خراسان، به موقعيت فضل، غبطه مي‌خورند. ۶
فضل بن شاذان، با علماي اهل سنت نيز به بحث مي‌‌نشست ۷و در مجموع، گرچه مقام فقهي او جاي ترديد ندارد، در اجتهاد خود، اشتباهاتي هم داشته

1.کليني در الکافي، دو باب براي کلام يونس منعقد کرده، و فتاواي طولاني او را ذکر مي‌کند: «باب تفسير ما يحلّ من النکاح و ما يحرم والفرق بين النکاح والسفاح والزنا و هو من کلام يونس» (ج ۵، ص ۵۷۰) و «باب العلة في ان السهام لا تکون اکثر من ستة و هو من کلام يونس» (ج ۷، ص ۸۳). افزون بر اين نيز گاهي نظر او را بيان مي‌‌کند (ج ۷، ص ۱۱۵ و ۱۲۱). فتواي او به وجوب حلق براي مرد در اولين سفر حج يا عمره مفرده، معروف است ( الدروس الشرعية، ج ۱، ص ۴۵۲). براي چند نمونه ديگر از فتاواي او، ر.ک: تهذيب الأحکام، ج ۹، ص ۳۶۴، ذيل ح ۱۲۹۹، الإستبصار، ج ۴، ص ۱۸۸، باب ميراث المجوس.

2.المقالات و الرسالات کنگره شيخ مفيد، ج ۲۳، ص ۴۳. سيد مرتضي، او و فضل بن شاذان را به سبب پذيرش قياس، به تندي سرزنش مي‌کند (رسائل الشريف المرتضي، رسالة في إبطال العمل بأخبار الآحاد، ج ۳، ص ۳۱۱). شيخ صدوق ( کتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴، ص ۲۱۳، ذيل ح ۷۰۷) و علّامه مجلسي (مرآة العقول، ج ۲۰، ص ۴۳۱ ـ ۴۳۰) هم پس از نقل برخي از کلمات او، به آنها اشکال مي‌کنند.

3.از جمله، در پاسخ به وکيل خويش در قم ( إختيار معرفة الرجال، ص ۴۸۳، ش ۹۱۰).

4.«وکان يشير إليه في العلم و الفتيا» (رجال النجاشي، ص ۴۴۶، ش ۱۲۰۸).

5.رجال النجاشي، ص ۳۰۶، ش ۸۴۰؛ رجال الطوسي، ص ۳۹۰، ش ۵۷۴.

6.إختيار معرفة الرجال، ص ۵۳۸، ش ۱۰۲۳ و ص ۵۴۲، ش ۱۰۲۷؛ الاُصول الأصلية، ص ۵.

7.کنز الفوائد، ج ۱، ص ۲۸۴.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
46

از تعبير «عندي»، چنين بر مي‌‌آيد که او با اجتهاد خود بدين نتيجه رسيده است. ۱

۴. هشام بن حَکَم

وي از اصحاب امام صادق و از خواصّ موسي بن جعفر عليهما السلام شمرده مي‌‌شد و چون متکلّمي زبردست بود، در اصول دين و غير آن، با مخالفان بحث مي‌‌کرد. به استناد کتاب الألفاظ، او را نويسنده اوّلين کتاب در مسائل علم اصول فقه، دانسته‌اند. ۲ گرچه شهرت هشام در مباحث اعتقادي و به‌ويژه امامت است، از شيخ مفيد نقل شده که او اهل فتوا و از اعلام و رؤساي شيعه بوده که حلال و حرام را از آنان فرا مي‌‌گرفتند. ۳

۵. يونس بن عبد الرّحمان

يونس بن عبد الرّحمان (م ۲۰۸ ق)، يکي از فقيهان و متکلّمان عصر حضور و از اصحاب امام کاظم، امام رضا و جواد الائمّه عليهم السلام بوده است. رجاليان شيعه، وي را به برتريِ علمي ۴و وثاقت، ستوده‌اند، چندين اثر وي را نام برده‌اند و مدح او را از زبان برخي امامان نيز نقل کرده‌اند. ۵ يونس نه فقط در مباحث کلامي از عقل خويش بهره مي‌‌برد و گاه، به خطايي بزرگ چون پذيرش جسم براي خداوند دچار مي‌‌شد؛ ۶ بلکه

1.المقالات والرسالات، کنگره شيخ مفيد، ج ۲۳، ص ۳۵.

2.الکافي، ج ۱، ص ۱۶۹، ح ۳، إختيار معرفة الرجال، ص ۲۷۱ ـ ۲۷۷؛ شرح المواقف، ج ۸، ص ۳۸۳؛ تأسيس الشيعة، ص ۳۱۰.

3.معجم رجال الحديث، ج ۱۹، ص ۲۷۳.

4.فضل بن شاذان در باره وي گفته است: «بعد از سلمان فارسي، در ميان مردم کسي فقيه‌تر و داناتر از يونس بن عبد الرحمان نبود» ( إختيار معرفة الرجال، ص ۴۸۴، ش ۹۱۴).

5.ر.ک: رجال النجاشي، ص ۴۴۶، ش ۱۲۰۸؛ إختيار معرفة الرجال، ص ۴۸۴، ش ۹۱۵ و ص ۴۸۹، ش ۹۳۱؛ رجال الطوسي، ص ۳۴۶، ش ۵۱۶۷؛ و ص ۳۶۸، ش ۵۴۷۸؛ الفهرست، طوسي، ص ۲۶۶، ش ۸۱۳؛ معجم رجال الحديث، ج ۲۰، ص ۲۰۱؛ الکني و الألقاب، ج ۱، ص ۳۸؛ معجم الرجال، ج ۲۰، ص ۲۰۳؛ تأسيس الشيعة، شهيد صدر، ص ۳۱۱.

6.نمونه ديگر، اعتقاد وي به اين که هنوز بهشت خلق نشده است ( إختيار معرفة الرجال، ص ۴۸۰ به بعد).

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11825
صفحه از 555
پرینت  ارسال به